Inlägg från: Karl |Visa alla inlägg
  • Karl

Medborgarlön

Det verkar som om majoriteten på FL är mer intresserade av att bli försörjda av staten (bidrag/"medborgarlön") än att dra sitt strå till stacken?

Ni kan klä den önskan i vilka formuleringar ni vill, men VARFÖR skall massan bära alla arbetsskygga? Är man någon gång tvungen att få hjälp må det vara hänt, men att skapa ett samhälle där det är accepterat att PARISITERA på dom som kämpar???

• Karl

molnet: "Så lägg ner dina fördomar om att de som är för detta är "parasiter" och inte villiga att dra sitt strå till stacken, och börja argumentera istället".

Man kommer att bygga ett samhälle där det kommer att finnas en mycket stor grupp människor som aldrig kommer att komma ut i arbetslivet. Som inte har den blekaste aning om hur det är att arbeta och försörja sig själv, som kommer direkt ur skolan till medborgarlönen. Varför utbilda sig överhuvudtaget när staten kommer att försörja dig resten av livet?

Det är inte rättvist mot dom som växer upp att få lära sig att man aldrig behöver arbeta eller prestera något i livet. Jag tycker att det skulle vara själsdödande.

Du säger att jag har fördomar när jag inte vill införa medborgarlön. Hur ser det ut idag efter (S) massarbetslöshet? Vi har en stor grupp i samhället som aldrig har fått ett arbete efter skolan, som redan nu är inställda på att leva på bidrag istället. Skillnaden är att dom idag är medvetna om att det normala är att "dra sitt strå till stacken", dom generationer som växer upp med medborgarlön kommer inte att ha den insikten.

• Karl

miafia33: "Det handlar inte om att dom som arbetar ska försörja dom som får medborgarlön".

Men det är ju precis så det blir i verkigheten, eller hur?

"Ser du det som att du försörjer alla bidragstagare? Den skatt som du betalar är inte dina pengar, det är statens pengar som dom sen fördelar".

Har aldrig påstått att just jag ensam försörjer alla bidragstagare, utan att det är den stora massan av skattebetalare som gör det. Visst är det Staten som fördelar skattemedlen, det har jag aldrig sagt annat om

"Jag tycker det är trist att du anväder ordet paratisera, det säger en del om din inställning till bidragstagare. Det är pga inställningar som dina som vi har klyftor i samhället. Där människor som går på bidrag döms ut som parasiter. Jag tycker det låter som att du har en taskig männikosyn, det är min åsikt".

Jag skrev också att det må vara hänt att någon skulle behöva hjälp någon gång, detta hade/har jag inget emot alls. Att se bidrag som en permanent lösning (parasitera) är däremot förkastligt. Vad är det för fel på den åsikten, och hur skulle min åsikt skapa klyftor i samhället?

Taskig människosyn? *skrattar* Ja du.. Jag anser att någon som ser bidrag som en permanent lösning på sin försörjning inte lever ett människovärdigt liv, att dom kan bra mycket bättre än så. Är det en taskig människosyn tycker du?

• Karl

FlamingRed: Du menar att det skulle finnas möjlighet att få mer om man är oekomomisk?

Svar på tråden Medborgarlön