Medborgarlön
Hm, jag har läst i tråden och litet på nätet om detta. Tycker inte att det verkar något att ha faktiskt. Det skulle innebära att samtliga får en "basinkomst" skulle man väl kunna kalla det. Sen skulle vissa välja att "luta sig tillbaka". Och göra vad då? Är det ett meningsfullt liv, att bara låta dagarna gå?
Absolut inte, svarar jag själv.
Ett arbete har man inte bara för inkomstens skull, det är även för den sociala biten. Man träffar arbetskamrater, får en gemenskap.
Har någonstans att gå.
Hade man haft valet att få pengar och ha hur mycket fritid som helst, så hade man inte uppskattat ledigheten man har när man arbetar heller.
Dagens system är bättre på alla vis, där alla kan få tillfällig ekonomisk hjälp vid behov.
Att bara "dela ut" pengar till alla medborgare, utan att kräva något, gynnar ingen.
Sen har vi en baksida till med detta resonemang, som jag har förstått så skulle den intjänade pensionen också slopas. Många jobbar 40 år eller mer, och det ger säkerligen mycket mer i pension än fjuttiga 7000. Alla kommer att hamna där en dag.
Får man en pension som man inte kan leva på, så har man med dagens system ett skyddsnät, man kan få ekonomisk hjälp, om man behöver det. Slopas det, så har man bara den s.k. medborgarlönen.
Visst låter det som rena paradiset, att ha obegränsat med tid, att kunna göra vad man vill, att välja fritt.
Men man måste faktiskt tänka litet längre.