Inlägg från: BijouMaBell |Visa alla inlägg
  • BijouMaBell

Medborgarlön

Ja. Jag tänker inte ta mig igenom hela tråden. Jag håller i princip med TS, så därför vill jag bar ge ytterligare ett exempel på var ml är utmärkt, nämligen för den s.k "tredje sektorn", alltså människor som idag redan är bidragstagare p.g.a funktionshinder, skada etc. Jag vill bara påpeka vilket värde det skulle vara att få "lön" utan att behöva bli utredd av försäkringskassan. Likaså är det ett faktum att vi lever i ett två åttondels samhälle, vilket i praktiken innebär att alla människor inte kommer att få jobb. Därför omvärdera "arbete", börja tala och värdesätt "sysselsättning" istället. De flesta männsikor vill sysselsätta sig med det de finner meningsfullt. Låt människor själva avgöra vad det är - det vinner ekonomin på också.
    slutligen - de människor som inte vill arbeta - var är de idag? 100 spänn på att de redan ordnat (alltså myglat i systemet) för att slippa arbeta. Låt de slippa! De är inga massor.
    Och (jag lovar detta är "slutligen")vad är det för människosyn att se arbetsmarknaden som en rättvisebarometer?

Svar på tråden Medborgarlön