Medborgarlön
hulkis; "du vet inte vad som driver människor om du inte förstår det"
jag vet vad som driver människor, PENGAR
hulkis; "du vet inte vad som driver människor om du inte förstår det"
jag vet vad som driver människor, PENGAR
hulkis:
"varför inte tycka att alla borde se exakt likadana ut, vara exakt lika smarta/dumma, exakt lika familjeförhållande o.s.v."
vad har det med saken att göra
Hulkis:
Samhället håller redan på att kollapsa pga att folk arbetar så dom blir sjuka.
Det om något är väl en varningsklocka?
Hulkis:
jag håller inte med dig.
Självklart är pengar drivkraften, för mångas överlevnad och välbefinnande. Om inte pengar vore drivkraften varför arbetar folk då så mkt så dom blir sjuka? För att det är roligt?
Man kan inte försörja sig på instinkter även om vi alla har dom.
Du menar alltså att det ngn form utav byteshantering?
Hulkis:
så du menar att media ger oss totalt felaktig statistik?
"Ett problem är att vi tagit till och ett bekvämt liv"
ja det stämmer och det är ju pengar som skapar ett habegär.
Man vill hela tiden ha mer
Lilja84:
"Som sagt jag förstår idén om att få bort bidragen i sig ,och den är bra , men det måste i sådana fall vara motpersationer"
tanken är ju att människan ska få ett större spelutrymme i sitt eget liv utan att man kräver några åtgärdet tillbaka.
Motprestationer leder sällan ngn vart, men det är min åsikt Det är bla det man vill komma ifrån.
hulkis:
"Du behöver läsa på om stress, det går inte och diskutera annars för det märks direkt att du inte vet vad det är som gör att en person blir sjuk (stressrelaterade sjukdomar för det är detta du pratar om). Små företag har lägst sjuksrivningstal, men det är där man jobbar mest och har högst krav."
och min okunskap om stress anser du att du kan utläsa av mina inlägg
ursäkta mig men du vet inte vilken kunskap eller erfarenhet jag har i det ämnet.
Det är inte så märkligt att småföretagarna har lägst sjukskrivningstal. Där tar man oftast hand om sin personal på ett bättre sätt.
Lilja84: är det inte mest pengarna som driver dig till att jobba? om du nu hade jobbat alltså
jag håller med..men
även människor som jobbar mkt och ändå känner sig sedda och anser sig kunna påverka sin situation till viss del kan ju helt ärligt inte må bra i längden. Om vi jobbar för mkt så påverkar det väldigt mkt. Istället brottas människor med det dåliga samvetet över att vara hemma för lite vilken kan påverka relationen osv.
jag anser dock att pengar i sig skapar en negativ stress för flertalet människor.
Lilja84: "vad skulle driva mig till att jobba då ?"
ännu mer pengar
ni kanske vill utöka familjen så småningom, skaffa hus och bil osv.
Är inte människans drivkraft bla att man vill ha det bättre, man vill kunna unna sig mer saker och upplevelser.
Lilja84:
eller så är du bara allmänt nöjd
Karl:
"Det verkar som om majoriteten på FL är mer intresserade av att bli försörjda av staten (bidrag/"medborgarlön") än att dra sitt strå till stacken?
Ni kan klä den önskan i vilka formuleringar ni vill, men VARFÖR skall massan bära alla arbetsskygga? Är man någon gång tvungen att få hjälp må det vara hänt, men att skapa ett samhälle där det är accepterat att PARISITERA på dom som kämpar???"
Majoriteten? Det är jag och några andra här som förespråkar medborgarlön och vi är knappast en majoritet. Själv arbetar jag och skulle fortsätta att göra det. Det handlar inte om att dom som arbetar ska försörja dom som får medborgarlön. Det handlar om att man ger människan mer utrymme till att påverka sin egen situation. Hur tycker du det fungerar idag? Ser du det som att du försörjer alla bidragstagare? Den skatt som du betalar är inte dina pengar, det är statens pengar som dom sen fördelar. Jag tycker det är trist att du anväder ordet paratisera, det säger en del om din inställning till bidragstagare. Det är pga inställningar som dina som vi har klyftor i samhället. Där människor som går på bidrag döms ut som parasiter. Jag tycker det låter som att du har en taskig männikosyn, det är min åsikt
Karl: dessutom har jag personligen högre tankar om människan än att ta för givet att samtliga vill gå hemma och dra år ut och år in utan att utvecklas.
Karl:
"Vi har en stor grupp i samhället som aldrig har fått ett arbete efter skolan, som redan nu är inställda på att leva på bidrag istället"
Jag vill formulera det så här
vi har en stor grupp i samhället som har svårt att få ett arbete efter skolan pga dom tvingas in i åtgärder som leder till allt annat än ett arbete. Det förlöjligar individen.
Jag läste idag om en svensk man som tvingas att gå en nybörjarkurs i svenska. Om han vägrade så kommer hans akasse ersättning att dras in. Det är horribelt. är det så vi vill ha det? www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,929742,00.html