Inlägg från: mimmiliten |Visa alla inlägg
  • mimmiliten

Medborgarlön

Skåne p Vad har det med medborgarlön att göra.
    Medborgarlön bygger på samma ofrivillighet som skattesystemet bygger på i dag..

• mimmiliten

Lizza:
    Medborgarlön går ut på att man skrotar bidragssystemet. Om alla får en bassumma så kommer tex många småbarns föräldrar kanske gå ner på halvtid. Man kommer kanske välja att gå ner i tjänst när ma blir äldre detta ökar ju bara sysselsättningen. Ingen klarar sig på låt oss säga 6000:- kanske om man bor i skogen och odlar sin mat själv.

• mimmiliten

Skåne P
    Precis tänk vad skönt att slippa störa sig på folk som går hemma och är (Sjukskrivna) och samtidigt jobbar svart och tjänar mer än vad en annan gör som kämpar och står i. MBL bygger på att vi får ett rättvist samhälle alla får lika mycket, sen är valet ditt om du vill ha mer eller inte. Men jag antar att du som jag vill ha mer.

Flemingred

Vad jag menade var bara för att ingen har genomfört det i realiteten i dag, så betyder inte det att ingen kommer att bevisa det i framtiden..Jag googlade lite det är 7st som fått nobelpriset i ekonomi som bevisat att modellen skulle fungera.

• mimmiliten

MrM:
    Du verkar ju varit inne på sidan så då borde du ju läst finansierings modellen.

(:Är det du som är författaren till denna sida?
    www.xn--medborgarln-0fb.nu/answers.htm

Jag har sett den citerad ett par gånger i denna tråd utan någon som helst kreditering av författaren.

Vad har det med saken att göra?

• mimmiliten

Ja du i dag så finns det ett socialkontor i varje statsdel handläggarna sitter och betalar ut socialbidrag. Det finns en försäkringskassa och en arbetsförmedling och en himmla massa byråkrati. Om man lägger ner allt som har med bidrag att göra så blir det så mycket pengar över att man skulle kunna finansiera modellen. Som jag skrev tidigare så har 7personer fått nobelpris för detta.

• mimmiliten

MrM:
    Ja det var felaktigt av mig jag ber om ursäkt

• mimmiliten

Vilken modell som är bäst an man ju disskutera negativskatt hade ju klart fungerat men det hade man nog aldrig fått igenom.

Svar på tråden Medborgarlön