Inlägg från: mimmiliten |Visa alla inlägg
  • mimmiliten

Medborgarlön

Liiza det finns många olika förespråkare. Men med dom summorna bygger systemet på en negativ inkomstbeskattning. Vilket innebär att alla är berättigade lönen men tjänar man över 20.000:- så faller inte just den delen ut. Jag vet inte om jag ställer mig bakom just den höga ersättningen . Min egna åsikt är existensminimum. kanske till å med något mindre. Men det är min åsikt.

• mimmiliten

Vad kan det vara i dag ??? 5-6 tusen. Men som sagt det är min åsikt.

• mimmiliten

Flemingred: Du missade kanske det jag skrev för några sidor sedan. Det v ar fel av mig dom hade inte fått nobelpriset för just detta men alla 7 stödjer teorin. Och vilka dom sju är kan du läsa på länken ett par sidor längre bak.

• mimmiliten

Jag vet inte hur man skall lösa vissa specifika frågor jag tycker bara att det hade varit ett sjyst sätt att få en rättvisa i samhället.

MrM
    Och jag tror inte heller att den negativa inkomstbeskattningen är nån bra lösning. Men det finns andra metoder, om du läser bifogad länk några sidor tillbaks.

• mimmiliten

Jag måste tillgägga oxå att jag tycker att det är lustigt att folk tror att alla kommer att sluta jobba, bara för att man får en mindre summa pengar av pappa staten..Är det så merparten av alla människor tänker så, har jag fått en förklaring till att vårat välfärdssysten har ätits upp.Den moderata politiken drabbar bara fattiga solidariteten är som borta med vinden.

• mimmiliten

Ja du bra fråga socialtjänsten kommer ju finnas kvar, redan i dag finns det ju dom som får sitt socialbidrag utbetalt i fyra delar. Jag haringet universal lösning på alla problem det finns dom som är bättre på det än mig.

• mimmiliten

Hulkis:
    Detta är ingen vänster idé.
    Skulle det bli tuffare? Tror du inte att valmöjligheten skulle få människor att må bättre..

• mimmiliten

Hmm jag tycker att det är bra på ett sätt att det är helt kravlöst. Eftersom då kan man välja själv, om man vill startaeget så kan det många gånger vara jätte knapert de första åren. Vill man vara hemma med sina barn så är det inte ekonomiskt möjligt för många. Vill man forska ,plugga så blir det kanske möjligt. Å andra sidan är det om många här tror att folk kommer sitta hemma på sina arslen och inte göra nått. Då håller inte idén. Men jag tror inte att folk kommer att sluta jobba. Ingen kommer att klara hela sitt hushåll på MBL:en. Men lek med tanken att 20% av alla som i dag jobbar heltid väljer att gå ner i tid så skapas ju samtidigt nya jobb. Och alla blir piggare och friskare. mMn får mer tid för sina fritidsintressen.

• mimmiliten

appapp:

Dom där siffrorna är inget jag känner till...
    Menläser denna länken
    user.it.uu.se/~pugwash/NSU/vinter2004/Per_Jan...

• mimmiliten

MSI:Kan förklara på vilket sätt klyftorna skulle öka?

Svar på tråden Medborgarlön