• Jullan84

Hand och fotavtryck. vilken färg?

Har försökt rita av min sons händer o fötter, men det är ju omöjligt.
    Han sprattlar ju som bara den.

Tänkte du att man kan göra fot o handavtryck med färg, och sedan göra det regelbundet för att se hur det växer..

Men vad ska jag använda för färg?
    Den måste ju nästan vara ganska tjock o kladdig?
    Och så får den ju itne vara giftig, i fall man skulle missa någon prick när man tvättar bort det..

Så.. är det någon som har ett bra tips?

• Svar på tråden Hand och fotavtryck. vilken färg?
  • Ekorrfamiljen

Jag har vattenbaserad allmogefärg.. Den känns inte giftig iaf. Lätt att tvätta bort med.
    Annars kan man väl använda fingerfärg, den är ju till för att kladda med.

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • versan

Jag gjorde på våran tjej fot & handavtryck på hennes barnsäng
    med vanlig hobbyfärg som är vattenlöslig.
    Giftfri tror jag att den är också -kolla i hobbybutikerna eller konstnärsbutikerna.

• versan

fniss så var det den hette vattenbaserad allmogefärg

• BROCCOLLI

Jag har använt fingerfärg, jättebra och kul

• Jullan84

Det finns alltså en färg som heter fingerfärg?!
    Stor koll jag har.

Vart får man tag på den?
    ÄR det en hobbyaffär som gäller eller finns det i leksaksaffärer?

• BROCCOLLI

Fingerfärger kan man köpa på leksaksaffärerna typ BR leksaker, Toys R Us mm Jag köpte den första fingefärgen när dottern bara var några månader, hehe! I paketet jag köpte fanns gult, vitt, svart, grönt, blått och rött - jag har själv gjort avtryck med det och det var lite kul när jag slet med att större dottern halka omkring på pappret och sonen var såpass liten då så han iaf låg still på skötbordet . Och barnvänligare färg finns nog inte och är jättelätt att tvätta av!

Lycka till

• Jullan84

Okey, då blir det att shoppa i morgon.
    hihi

Tack så mycket!

• Ekorrfamiljen
    Mamsie: Grunda kan du göra med vad som helst. RUSTA har ganska billig akrylfärg.. Annars kan man gå till färgbutiken och be dem blanda till en provburk i exakt den nyans man vill ha. Inte särskilt många kronor för en halvliter.
  • Ekorrfamiljen

Akrylfärg liknar oljefärg, men torkar mycket fortare och är lättare att arbeta med! Annars tar man vanlig väggfärg för inomhusbruk. Fråga i färgbutiken.. Jag har grundat/målat tavlor med sån färg iaf.

• miniGrynet

Nån som har bra tips på hur man ska lyckas med avtrycken??

Har hunnit göra EN liten fot, men handen var en omöjlighet! Hon sprattlar bara runt och så blir det bara en kludd med förg på papperet, inga fina fingrar o så...

Tar tacksamt emot tips på hur ni har gjort!
    Har oxå använt fingerfärg förresten.

ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
  • BROCCOLLI

miniGrynet: Det är skitsvårt att lyckas med avtryck, visst blir resultatet gulligt men man ser knappt vad det föreställer om man inte vet vad det är . Om du har en bebis som inte är lättväckt så kan du kanske prova att göra det när hon sover? Då är de ju så avslappnade också så näven behöver man inte bända upp . När dottern var bebis och nu även med sonen så måste jag passa på att klippa deras naglar när de sover, annars hamnar de i Guiness Rekordbok som världens längsta naglar! Men som sagt, om du försöker göra det fort när hon sover kanske du lyckas

• miniGrynet

Broccoli:

Ja, hon sover rätt så bra när hon väl sover!
    Klipper alltid naglarna när hon sover, går inte annars!

Ja, men vår fot vi lyckades med ser man väldigt tydligt vad det är för nåt!
    Men första försöket av foten är bara en röd fläck på papperet, kan omöjligt föreställa nånting alls!

Ska försöka ge oss på det igen nu i helgen, men den här gången får vi ta det när hon sover. Men hon måste somna hos nån av oss, för om man håller på att ta upp henne fram o tillbaka så vaknar hon nog.
    Hoppas att vi lyckas, är ju så kul att ha kvar!

ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
  • BROCCOLLI

Ja, avtryck borde man ju ta mer för det äär kul att spara

Lycka till, det går nog jättebra

• miniGrynet

Tack!

ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
Svar på tråden Hand och fotavtryck. vilken färg?