• SandvikenMamma

Vad menas med problemformulering?

Jag håller på med mitt projektarbete (går på gymnasiet) och förstår inte vad jag ska skriva under rubriken: PROBLEMFORMULERING.

Någon som vet?
    Ska jag bara skriva mina frågor där, eller ska jag skriva mer också?

Såhär ska man bygga upp det enligt "mallen" iaf:
    Framsida
    Inledning och bakgrund
    Syfte
    Problemformulering
    Metod
    Resultat
    o.s.v.

• Svar på tråden Vad menas med problemformulering?
  • Maritk

Vilken fråga vill du att ditt arbete ska ge dig svar på?

• SandvikenMamma

Ska jag inte skriva något mer?

Jag har en "centralfråga" sen har jag underfrågor också. Ska jag skriva alla frågor där då alltså? Och inget mer?

• Maritk

Centralfrågan, tror jag iaf... Vet inte riktigt!

• linnsans

Typ precisera det "problem" du har valt att undersöka, sen kan det mynna ut i de frågor du har valt.

• Cimsis

"Problemformulering

Min problemformulering i mitt arbete som ska löpa som en råd tråd är Hur påverkas Sverige inför ett regeringskifte."

Såhär kan det se ut, då finns inte frågan i arbetet, men hela arbetet är ett svar på denna frågan. Sen i arbetet kan det vara en massa underfrågor, som tex hur påverkar det miljön, hur påverkar det ekonomin osv. Men det hela sammantagna arbetet ska ge svar på en stor fråga som löper som en röd tråd i arbetet.

Hoppas du förstår.

• Maria70

Det är din fråga, med ev underfrågor. Resultatet ska svara på frågan. Ett litet tips: Så när du är klar, kolla att resultatet svarar på din problemformulering annars får du omformulera antingen frågan eller svaret!

• Cimsis

Oftast när man skriver arbete med problemformulering, är det lättast att skriva den sist. Man ändrar den ändå oftast i slutet. Lättare att ändra på en fråga än hela arbetet som är svaret.

Om du även gör en slutanalys, el sammanfattning så tänk på att den sammanfattning ska svara kort och koncist på den problemformulering du angett.

• SandvikenMamma

Jag är nog lite hjärndöd, för jag förstår ändå inte *skäms*

Min huvudfråga är:
    Anonyma Alkoholister - fungerar det?

Ska jag skriva det där då? Med underfrågor? Och bara det?

• linnsans

"I föreliggande arbete/uppsats kommer föreningen Anonyma Alkolholister att undersökas. De frågor som avses att undersökas/besvaras är..."

Så kan du t.ex skriva...

Där jag skrivit snedstreck / så ska bara en av alternativen vara med...

Hoppas det går bra för dig!

• Cimsis

Ta inte med alla underfrågor i problemformuleringen bara, utan ta med relevanta frågor. De stora frågorna som är övergripande, tex som du själv skrev... anonyma alkolister - fungerar det?

Jätte bra formulering, om ditt arbete går ut på att få svar p denna fråga.

• SandvikenMamma

Okej

Tack för era tips! Jag ska fråga läraren om hjälp när jag träffar henne på måndag, och så får hon hjälpa mig om det ändå inte blir rätt.

Tack

Svar på tråden Vad menas med problemformulering?