• hammergirl

Kan man ha vaniljkräm som fyllning i vetebullar?

Jag ska baka bullar idag.
    Göbben min är toookig i vaniljbullar så jag undrar om man kan ha Marsan-vaniljkräm som fyllning istället för den vanliga fyllningen, ni vet. Utan några missöden alltså?

• Svar på tråden Kan man ha vaniljkräm som fyllning i vetebullar?
  • Fille Fjonkan

Jag har haft det i runda vetebullar i alla fall. Sådana som man gör av små runda plattor som man lägger fyllning på och formar till en boll. Efter gräddningen penslar man med smör och doppar i strösocker. Det var gott och mycket uppskattade av gamlingarna på hemmet där jag jobbade när jag bakade dem.

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 29
  • Rigmor Mortis

Japp, det har jag haft. Men det smakade inte så mycket vanilj som jag förväntat mig.. kanske hade för lite Marsan i..

• Flutterby

Man borde ju kunna ha en blandning av smör/margarin o vaniljsocker i alla fall.

• Lillgangstern

japp dt kan man å dt e jättegott! Sugen jag blev nu...

• hammergirl

Ok, nu blir göbben glad. Hur mycket är för lite EKJ76?

• hib58

Hej

Fyllda bullar (grunddeg)

2 dl kaffegrädde eller mjölk
    25 gr jäst
    75 gr smör
    3 msk socker
    1 ägg
    ca 8 dl vetemjöl

Ljumma vätskan till ca 37 grader lös upp jästen i lite av den. Rör smör och socker smidigt. Tillsätt ägget jästen och resten av vätskan. Arbeta in mjölet. Låt jäsa till nästan dubbel storlek.

Fyllning.
    3 dl marzankräm

Kavla ut degen till en stor fyrkantig kaka. Skär i fyrkanter eller runda om du vill det. ca 8-9 cm.
    Lägg en klick av fyllningen på varje fyrkant
    Nyp ihop bullar till små knyten.
    Lägg dem med skarven neråt i vanliga pappersformar ( de man använder när man gör kanelbullar)
    Låt jäsa väl.
    Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.
    Pensla de nygrä'ddade bullarna med smält smör och vänd dem genast i strösocker.

• potatis

Vi gör så ofta!!
    Har nån gång lagt även lite avniljsocker för extra vanilj-smak!!

• Themis

Man kan hälla i en tesked konjak eller mandellikör eller apelsinlikör i krämen för extra smak, om man har.

Svar på tråden Kan man ha vaniljkräm som fyllning i vetebullar?