Köpa katt - Hona eller hane?
Va är bäst? fördelar å nackdelar?
Va är bäst? fördelar å nackdelar?
Jag föredrar hanar då de är lättare att hantera då de blir könsmogna. Kastrering är ett vanligt ingrepp som inte kostar för mycket. Honor är besvärligare gällande löpning, det är dyrare att kastrera och det är ett större ingrepp. P-piller är ju inte heller bra för kissen. Har haft 2 honor och sen 5 hanar. 1 hona var hur bra och gullig som helst men blev sjuk och fick tas bort. Den andra honom fick p-piller och blev galen, bet mig i ansiktet 2 gånger när jag sov...så hon fick vi ta bort. Men hankatter kan ju skvätta även efter kastrering. även honor kan det när de löper. Så summan är att jag föredrar hanar
Vi har en hona och en hane och jag tycker nog att båda är lika lätta! Men det är mer besvär med honan när hon löper, precis som Snobben skrev.
andra honan ska det stå, inte honom
Jag har en honkatt och en hankatt i samma ålder (skiljer ett år), båda är kastrerede, eller ja honan är ju steriliserad. Allt borttaget alltså.
Jag märker ingen könsskillnad mellan dem, det är klart att de är olika personligheter men det kan ju skilja mellan samma kön också.
Har du råd att sterilisera en honkatt så är det ju inga problem. Varför inte skaffa en av var?
Fast det är klart, om du tänkt skaffa raskatter så blir det ju lite dyrt
Har en hona och en hane. Överlag är hanar mer "don't worry be happy" och mer coola i sitt sätt medans honor har mer humör och vissa skulle kanske kalla det starkare personlighet. Överlag är hanar mer keliga, men det stämmer dock inte på våra missar och det är såklart väääldigt induviduellt. En kastrering av en hankatt är ett mindre ingrepp än på en hona, och det kostar mindre, men framföallt kan man vara mindre orolig när man gör det.
Köper du en kattunge är det omöjligt att innan veta hur katten blir som vuxen. Ett råd är att istället söka upp ett katthem, ta en vuxen misse som passar er bra i sin personlighet och samtidigt göra en god gärning.
jag har haft både honor och hanar...
jag tycker inte att det är någon skillnad!!
men som snobben sa att det är inte bra att ge honor p-piller en längre period för då får dom cancer!!
och det är dyrare att sterilisera en hona är att kastrera en hane.
men det skiljer bara några hundra.
Jag tycker att båda könen är lika underbara!!
så jag kan nite rekomendera det ena framför det andra!!
alla djur har sin egen personlighet!!
Hanar är ju större oftast. Det är enda skillnaden. Och att det kostar ca 400 att kastrera en hane och ca 900 att kastrera en hona.
Och det heter faktiskt kastrera på både hon- och hankatter. Sterilisering på honan innebär att de knipsar äggledarna men de har fortfarande löpbeteendet kvar. Kastration innebär att de tar bort både äggstockar, äggledare och livmoder.
Ska man inte avla på katten är det mest humana att kastrera den. De slipper frustrationen, du slipper en strilande hankatt som kissar ner golv, mattor och möbler eller en ylande hona som åmar omkring på golvet.
Hanar blir oftast större och dom är någon/några hundralappar billigare att kastrera men priset på kastrering (det heter inte sterilisering) tycker inte jag bör vara det övervägande skälet till hane.
I övrigt tycker inte jag det är någon skillnad. Katter är precis som människor - olika individer. Jag har 8 katter och har haft fler under årens gång, både honor och hanar och dom är ungefär jämlika förutom sina personliga egenskaper då.
Så köp dig den katt eller kattunge som du tycker verkar ha ett bra temperament och som passar dig i sättet. Fokusera på det istället för könet tycker jag. Och precis som flera skrivit, du bör ändå kastrera den vare sig det blir en hona eller hane och kastrera gör man från 6 månader och framåt. Honan behöver inte ha löpt eller haft någon kull ungar innan dess.
Funderar du på kattunge eller vuxen katt? Om du funderar på kattunge eller vuxen katt av blandras så rekommenderar jag dig att söka på katthem där du bor. Där finns oftast jättefina och goa katter som behöver ett nytt hem. Om du inte redan har en katt så rekommenderar jag dig också att skaffa två på en gång. Så inte den ena känner sig ensam
Ja du.
Honor är mycket livligare än hanar och det kan vara lite otrevligt, omman har mycket finsaker, och andra saker man är rädd om.
Hanar kan börja skätta när dom blir könsmogna, men om man kastrerar en hankatt så brukar som bli både lugna och keliga och sällskapliga
znazit: vad grundar du det på? Är ju väldigt induviduellt.. tycker snarare generellt att det är tvärtom.
ang. att skvätta så kan honor också göra det när de blir könsmogna.
Du har inte beskrivit ett typiskt honbeteende nu utan ett typiskt kattbeteende De flesta katter tycker om att rejsa runt hemma och det är inte ovanligt att en och annan kruka blandat med prydnader m.m. går i krasch under motionspasset.
Jag har haft 3 hankatter och en honkatt under åren och på de jag hade var honan "tråkigast" dvs hon låg mest och sov hela dagarna. Och när hon var ute så stannade hon mest på tomten.
Mina hankatter har varit väldigt personliga på olika sätt men har alltid dragit iväg på lite längre turer vilket inneburit att de blivit påkörda ett par gången.
Den hankatt vi har nu är översocial och ska vara med överallt. Lite lätt dampig då och då med racerturer runt huset men kul på sitt sätt. Den förra var också väldigt personlig och älskade att åka bil...
Som sagt, alla är ju olika men jag skulle nog satsa på en hankatt (som visserligen hamnar i mer bråk och drar iväg på raggarstråt ibland)
Eller ja, jag vet inte. Katter är roliga och mysiga djur oavsett kön.
hej! Utan egen erfarenhet så säger jag köp er en hankatt.
Min kissekatt är en hona och det är alltid svårare att få en honkatt lugn och att lyda. Tips dock är att ha en mansröst som säger åt henne för dem lyssnar bättre då.
jag älskar min kisse men jag har varit van vid hemifrån att bara ha hankatter att honor ehh det mer jobb med. annat tips är att försäkra katten det tjänar ni på är inte dyrt ehller tror jag ptöjsar 34 spänn i månaden, ingen summa att prata om.
Tack för alla svar! De blev iallfall en hona, de va utseendet som fick avgöra Och hon var den enda som hade lite längre päls. Jättesöt!
cillasillen. Det är inte mer jobb med en hona. Var i all världen har du fått det ifrån. Det handlar alltid om individer. Jag har haft både honor och hanar och jag ser faktiskt ingen skillnad. Det är så individuellt. Det finns jobbiga hanar, och jobbiga honor. Det finns lugna fina hanar, och lugna fina honor. Det beror helt vilken individ du köper. Och hur du själv fostrar den. Och vilken miljö den bor i.