• Linnéa och lukas mamma

Halsbränna och kass mage

Hej på er!!!
    Jag har fått sån fruktansvärd halsbränna och vill ha bra tips på vad man kan ta för att bli bra, jag dricker samarin och hoppas att det ska hjälpa.
    Sen blev jag så himla dålig i magen nu på eftermiddagen, fick rusa in på toa och det sprutade ur mig, har det med graviditeten att göra eller kan det vara nåt annat??? Hur är ni andra i magen??

• Svar på tråden Halsbränna och kass mage
  • kissemjao

Drick inte för mycket samarin när du har halsbränna under graviditeten. Det innehåller mycket salt... och rekommenderas inte i längden.
    Prova nåt annat syradämpande från apoteket ex. Rennie, Link, Pepcid, Novalucol, Inside osv... Finns att köpa receptfritt.
    Diarrén verkar nog ha med nåt du har käkat att göra, eller är det herr eller fru maginfluensa som hälsar på!

• monkan31

Jag har också mycke halsbränna, har druckit samarin eftersom jag tycker att de är de som hjälper.Min BM sa att man kan bli kass i magen av samarin och man kan även bli basisk tror jag hon sa och de i sin tur kan leda till svamp, och jag har haft mycke svamp men blev av med den efter att jag slutade med samarinet. Nu äter jag novalucol men jag är inte helt nöjd med resultatet, tror jag måste ge mej på Gaviscon som jag vet är jätte bra men de är så äkligt.

• Nyfiken gul

*skippa kaffe o te!! Koffein brukar ge halsbränna

*undvik stekt mat

*undvik fet mat

*undvik stark mat

*drick mycket mineralvatten både till måltider och även MELLAN måltiderna

*ät frukt o grönt som mellanmål

*försök att inte äta så stora portioner - ät oftare istället.

*ha lite koll också på mjölkmat - sånt kan i vissa fall ge halsbränna när man är gravid.

• Maria303

Känner också av halsbränna, kom från ingenstans, och jag brukar ALDRIG ha det, usch sååååå jobbigt. Magen kraschade också...man kan visst inte äta vad som helst...suck....

• Längtar liten

Jag har magkatarr som givetvis har blivit mkt värre nu under graviditeten. Jag äter losec 20 mg som jag fått utskrivet av läkare. Detta hjälper dock inte helt så jag försöker undvika saker som kan framkalla halsbrännan. När den ändå slår till så dricker jag mycket mjölk som lindrar för stunden och knaprar på sötmandel som lindrar ganska bra. Bananer kan oxå hjälpa, men helt fri blir jag nog aldrig.

• Längtar liten

Kan oxå säga att läkaren gav mig rådet att undvika kolsyrade drycker som kan förvärra halsbrännan. Så kan ej rekommendera mineralvatten. Det innehåller ju oxå salt lika som samarin så inte bra i stora mängder.

• Squeezetoy

Angående syradämpande medel. Läs på förpackningen och fråga på apoteket, en del t ex Inside ska INTE användas under graviditet. Själv tuggar jag numer Rennie pga av halsbränna.

Jag provade också gaviscon och tycker att det var bara skit. Den ska ju ge en slempropp som ska hindra syran att komma upp och är inte alls syradämpande. Först så smakar den väldigt underlig, slemmig blev jag iofs, fast i halsen. Och nästa gång jag böjde mig så hade jag syran i halsen igen.

• Kiwis mamma

Tips mot halsbränna: prova att tugga på mandel, havregryn eller drick bubbelvatten. Undvik sådant som framkallar halsbränna förstås (som flera redan skrivit) och ät inte för stora portioner.

Hjälper inte detta så finns det flera bra produkter på Apoteket (t.ex. Rennie och Gaviscon). Har ni problem när ni ligger ner så bulla upp med kuddar eller lägg några böcker under sängen så ni kommer upp. Ät inte så sent heller för då finns det mkt mat kvar i magsäcken som kan komma upp (bebisen trycker på magsäcken och orsakar halsbrännan).

Squeezetoy: Gaviscon (tabletter) funkade bra för mig (tog dem före sänggående). Jag var dock tvungen att ta dem ca 30 min innan jag la mig för att få bäst effekt (skumlocket på plats).

• Squeezetoy

Kiwis mamma
    Kanske fungerar bättre när det är halsbränna på kvällen/natten. Jag har mest halsbränna på dagen när jag är aktiv. Provade dock alldeles innan vila, men direkt efter vilan på ca en timma så var halsbrännan tillbaka.

• Froggis

Säger bara Losec mups!! underbart bra! alla symptom försvinner, sen tar man bara en tablett när man känner första lilla känslan av halsbränna, och så tar det stopp där.

Dyra men väl värda det.

Svar på tråden Halsbränna och kass mage