• Tigra

Hur lära 2-åring somna själv?

Hur har ni gjort för att lära eran 2-åring att somna själv? Vår kille sover i vanlig säng och de halvhjärtade försöken att lämna rummet har bara följts av att han springer upp och öppnar dörren hela tiden tills vi gett upp. Nån som har några bra tips?

• Svar på tråden Hur lära 2-åring somna själv?
  • Jasusu

Min dotter började somna själv när jag lät dörren vara öppen.

Har ni provat det eller att ha en liten lampa tänd?
  • Majsan70

Har inga andra bra tips än att ligga bredvid tills han somnar.
    Själv tycker vi att det är det bästa o mysigaste. En stunds xtra mys på kvällen är ju aldrig fel.

• Tigra

Nobless: Nej, har inte testat att låta dörren vara öppen, tack för tipset!

Majsan70: Jag tycker också det är supermysigt, men nu har det börjat ta mer & mer tid, så jag somnar varje gång och är helt grogy resten av kvällen.

• fågelblå

Vår dotter somnade aldrig själv förut. Vi satt alltid hos henne tills hon somnade och det hade vi inget emot. Kruxet var bara att det kunde ta upp till en timme (och ibland längre) innan hon kom till ro. Vi började misstänka att hon kanske trots allt stördes av vår närvaro. Så runt hennes 2 års dag lämnade vi henne själv i rummet. Hon protesterade lite lamt i några minuter men redan kvällen därpå gick det bra och nu somnar hon mycket snabbare och hon vill verkligen vara ifred.

Tror att det viktiga är att man verkligen går in för det nya systemet och att ni i ert fall vänligt men bestämt leder honom tillbax till sängen. är han inte lessen så handlar det mest om ert tålamod. Ni kanske får leda honom till sängen flera tiotals gånger de första kvällarna.

Lycka till!

• Majsan70

Tigra

Jag somnar oxå ganska ofta, men det är så mysigt så vi kommer fortsätta med det. Sambon somnar sällan. Vi ligger ofta både jag o sambon med den lilla och ibland kommer storasyster in o myser med.-
    Storebror är ju tonåring o sysslar inte med sånt strunt..*S*

• 1978nettan

min son är visserligen 3år men han somnar till tv:n 

• laven

Vi lade oss en stund med barnet, men sedan var vi tvungna att "gå ner och dricka upp mitt te" eller "titta till lillebror en liten stund" eller "lägga in tvätten i torktumlaren".
    Oftast sade vi att vi skulle komma tillbaka om 5 min, sen 10 min, sen 15 min, osv.... efter ett tag (kanske någon eller några veckor) somnade de ganska snabbt medans mamma eller pappa fastnade i tekoppen.....

• Mirris

Min lille plutt har alltid somnat som en stock själv.. men jag har en kompis som har haft tvärsom.

Men nu tar hon med sig sin lille kille ut på en lek/promenad på kvällen när hunden ändå behöver kissas.

Dom brukar gå ut runt 19 o är ute nästan till 20. Då är han helt slut och kan somna alldeles själv på 10 minuter, behövs nån saga bara.

Så det kanske kan va nåt i början iallafall.. att köra slut på barnet med frisk luft.
    Nu när det blir mörkt så fort så är det ju så mysigt att vara ute o springa. Man kan ta med en ficklampa o lysa bland buskarna eller så.

• Tussens mamma

har funderat på detsamma. min tös är 2 och ett halvt. men jag vet inte, det är så mysigt att ligga där. tror iallafall min tös njuter av närheten och tryggheten. tänker på sen när hon blir stor och jag inte får ligga där mer...passar på att njuta nu.

• Månflickan

Jag fick en broschyr av bvc som handlade om just det att lära barn över 1½ år o somna själv. En metod vi använde oss av som gick väldigt bra.

Man ska natta barnet. Kanske läsa saga, sjunga en sång, pussa det god natt och sedan sätta sig på en stol eller en fotölj UTANFÖR rummet. Man ska sysselsätta sig med något så barnet ser att man är strängt upptagen med det. Helst något tråkigt som inte alls intresserar barnet (en bok, korsord, en stickning eller dylikt) Om barnet skriker ska man inte diskutera med det, absolut inte höja rösten. Bara säga. Tyst och sov nu. Lämnar barnet sängen ska man bara gå in och lägga ned det i sängen igen. Säga natti natti o gå ut till sin stol igen. Barnet kommer kanske göra allt för att protestera men man ska inte ta diskution utan bara vara tråkig och kort men inte arg. "Tyst och sov nu"

I början kanske man får lägga barnet i sängen massor av ggr. Men efter några dagar så vänjer sig barnet att man sitter där utsaför och protesterna tunnas liksom ut. Efter någon vecka kanske man kan gå till köket och ta ett glas vatten, ta en kisspaus och efter ett par veckor ska man kunna gå och sätta sig vid TV:n för barnet har då blivit tygg med att somna utan att du finns alldeles bredvid. Man ska alltså ta lite kortare utflykter från stolen för att sedan överge den totalt, medn barnet ska vänjas vid din frånvaro i små portioner.

Det gäller att ha tålamod den där jobbiga tiden när barnet protesterar vilt, och inte bli arg utan bibehålla sitt lugn, men jag ska erkänna att jag satt och kokade inombords när vi körde metoden. Men efter två veckor så kunde jag faktiskt säga natti natti och gå ut o sätta mig o kolla på Tv och efter en kvart så gick jag o kollade så sov den lilla odågan.

Fråga på er BVC om de också har den där broschyren. Där står det från punkt till pricka hur man går till väga. Jag kan rekommendera denna metod varmt. Den går ju även ut på att sova hela natten. I och med att barnet lär sig somna själv på kvällen så känner den sig också trygg att somna om på natten.

Lycka till. Fråga gärna mer om du undrar.

• Tigra

Tack! för era tips! Ska bara samla kraft & "mod", sedan sätter vi igång...

• Fidget

Våran tvååring somnar själv om hon är ordentligt trött, annars ligger vi kvar och läser, sjunger och myser. Tycker att det är bästa tiden på dagen förutom att man är otroligt seg efteråt.

Ett trix som vi kör med ibland och som funkar är att säga (som någon nämde ovan) -nu skall mamma bara gå och kissa, kommer snart... eller mamma skall bara dricka lite och prata med pappa osv..

Vet fler som kör det och det verkar fungera rätt ofta. Lycka till!

• Nimbuz

Vi började igår med att försöka få honom att somna själv Vi hade dörren öppen  och när han ropade så svarade jag bara att "jag är här utanför". Igår ropade han flera gånger och idag bara 1 gång och somnade mycket fortare
    Hoppas det går lika bra imorgon och resten av dagarna bara

• Jasusu

Nimbuz

Så är det här med!
    Dörren är på glänt och jag svara henne om hon ropar.
    Skulle jag stänga dörren när hon är vaken så gråter hon,så jag låter den vara öppen tills jag är säker på att hon verkligen har somnat.
  • Nimbuz
    Jasusu skrev 2006-11-11 22:41:35 följande:
    Nimbuz Så är det här med! Dörren är på glänt och jag svara henne om hon ropar. Skulle jag stänga dörren när hon är vaken så gråter hon,så jag låter den vara öppen tills jag är säker på att hon verkligen har somnat.
    Samma här som sagt Vi har försökt stänga dörren förut men då har det inte funkat alls utan han skriker bara då.
    Det märks att han accepterar att somna själv nu när han "hör" oss och det inte är kolsvart.
    Hoppas bara att det håller i sig och man hittat nåt som funkar
Svar på tråden Hur lära 2-åring somna själv?