Jag fick en broschyr av bvc som handlade om just det att lära barn över 1½ år o somna själv. En metod vi använde oss av som gick väldigt bra.
Man ska natta barnet. Kanske läsa saga, sjunga en sång, pussa det god natt och sedan sätta sig på en stol eller en fotölj UTANFÖR rummet. Man ska sysselsätta sig med något så barnet ser att man är strängt upptagen med det. Helst något tråkigt som inte alls intresserar barnet (en bok, korsord, en stickning eller dylikt) Om barnet skriker ska man inte diskutera med det, absolut inte höja rösten. Bara säga. Tyst och sov nu. Lämnar barnet sängen ska man bara gå in och lägga ned det i sängen igen. Säga natti natti o gå ut till sin stol igen. Barnet kommer kanske göra allt för att protestera men man ska inte ta diskution utan bara vara tråkig och kort men inte arg. "Tyst och sov nu"
I början kanske man får lägga barnet i sängen massor av ggr. Men efter några dagar så vänjer sig barnet att man sitter där utsaför och protesterna tunnas liksom ut. Efter någon vecka kanske man kan gå till köket och ta ett glas vatten, ta en kisspaus och efter ett par veckor ska man kunna gå och sätta sig vid TV:n för barnet har då blivit tygg med att somna utan att du finns alldeles bredvid. Man ska alltså ta lite kortare utflykter från stolen för att sedan överge den totalt, medn barnet ska vänjas vid din frånvaro i små portioner.
Det gäller att ha tålamod den där jobbiga tiden när barnet protesterar vilt, och inte bli arg utan bibehålla sitt lugn, men jag ska erkänna att jag satt och kokade inombords när vi körde metoden. Men efter två veckor så kunde jag faktiskt säga natti natti och gå ut o sätta mig o kolla på Tv och efter en kvart så gick jag o kollade så sov den lilla odågan.
Fråga på er BVC om de också har den där broschyren. Där står det från punkt till pricka hur man går till väga. Jag kan rekommendera denna metod varmt. Den går ju även ut på att sova hela natten. I och med att barnet lär sig somna själv på kvällen så känner den sig också trygg att somna om på natten.
Lycka till. Fråga gärna mer om du undrar.