• Anonym

"kolla upp" i straff register?!

Mitt ex är polisanmäld för misshandel mot mig, grovt. Vet att han har dömts för andra brott tidigare men vill gärna veta om han dömts för misshandel tidigare då jag fruktar för min och vårat barns säkerhet. Kan jag som privat person få tillgång till hans tidigare domar utan att han får reda på det?

• Svar på tråden "kolla upp" i straff register?!
  • Nettis1975

Alla domar från Tingsrätt, hovrätt etc är offentliga handlingar och kan ansökas om från den Tingsrätt etc  där personen blivit dömd.

• Anonym

Ooops råkade visst trycka icke anonym!
    Men mitt ex kan alltså inte få reda på att jag kollat i hans handlingar?
    Och någon som vet hur jag i sådana fall får tillgång till dessa?

• Anonym

Domar finns tillgängliga på tingsrätten. Men du måste i så fall veta i vilken tingsrätt han är dömd, eftersom du inte får tillgång till belastningsregistret. Finns det ett öppet mål på honom i tingsrätten finns det oftast ett utdrag i det målet, och i så fall är det offentligt. Han får inte automatiskt reda på att du tittat på dessa saker hos tingsrätten.

• Anonym

Tack så mycket för svaren! Har nu blivit lite klokare. Tror jag vet vilken tingsrätt som dömt honom så jag slår dom en signal på måndag.

• animamea

Ett tips: I princip alla handlingar i ett mål hos tingsrätten är offentliga. Så om du hittar ett brottmål där han har varit åtalad kan du begära att få ut det belastningsregisterutdrag som ligger i den akten. Det sekretessbeläggs inte. Då behöver du bara hitta den senaste domen som finns och så får du resten utan att behöva leta.

Svar på tråden "kolla upp" i straff register?!