• Monky

Vill göra fudge - hur ????

Är sugen på att prova, vet att jag gjort det ett par gånger för länge sedan, men då blev det inget bra. Blev stenhårt.

Någon som har något "gårinteattmisslyckasmedfudge-recept"???

• Svar på tråden Vill göra fudge - hur ????
  • Jennie Brunflo

Jaaaa!!!

Detta går inte att misslyckas med. Koka till kulprov (ca 15-20min) och rör då och då, när du fått kulprov så rör häftigt med skeden och häll sedan upp på ett bakplåtspapper.

Matildas fudge

1 dl sirap
    3 dl socker
    2 dl grädde
    3 msk kakao
    1 msk vaniljsocker
    2 msk smör

Häll allt utom smör och vaniljsocker i en kastrull. Koka upp och låt koka på svagare värme till kulprov. Häll ner vaniljsocker och smör.
    Ta plattan från värmen och rör om häftigt. Häll ut smeten på bakplåtspapper.

Mums!

• Monky

Tack Jennie - nu ilar jag till affären!!!

• Jennie Brunflo

Jag kan ju tillägga att om du inte rör häftigt på slutet utan bara häller upp det hela så får du sån där äkta fudge i mitten av "kakan" och så får du kola efter kanterna.....det är gott det också.

• SoM

Denna är smaskens och väldigt lätt att göra!

MARABOUFUDGE

3 dl vispgrädde
    3 dl strösocker
    1 dl sirap
    50 g smör
    2 msk honung
    100 g Marabou choklad
    smörpapper

1. Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull. Låt koka tills temp är 120 grader. rör i smör och honung. Koka ytterligare 2 minuter.

2. Finhacka chokladen. Ta kastrullen från värmen och rör i chokladen. Rör om tills den smält.

3. Häll ut smeten i en form som du klätt med smörpapper och låt svalna. Jag brukar använda en sån där vanlig rektangular glasform, typ 30 x 20 sm. Skär i bitar närden svalnat.

(Du kan använda antingen mörk eller ljus sirap resp. choklad. allt efter tycke och smak. Godast är att ta hälften ljus, hälften mörk choklad.)

• superdumpan

ääähhhöhhh---------h------hj----h---

• superdumpan

• superdumpan

• superdumpan

Svar på tråden Vill göra fudge - hur ????