• Celindan

Vilken studielitteratur behöver jag när jag ska bli sjuksköterska?

Har äntligen kommit fram till vad jag vill bli när jag blir stor.
    Har ju nu klämt fram mina ungar o skaffat mig familj, så när denna mammaledighet är över ska jag jobba ett år på mitt gamla jobb, sen vill jag börja plugga till sjuksyrra och så småningom bli (förlossnings-)barnmorska, här i Linköping!

Studielitteraturen är ju inte gratis och så fett kommer man kanske inte att leva sedan när jag sätter mig i skolbänken igen, så jag hade en fundering om att kanske redan nu börja investera i delar av den litteratur som krävs för sjuksköterske-utbildningen! Mitt brinnande intresse för ämnet och min målmedvetenhet kommer säkerligen bara att gynna mig längre fram, men det skulle ju inte skada att fixa lite böcker redan nu.

Vad behövs? Kan man hitta begagnat?`Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vilken studielitteratur behöver jag när jag ska bli sjuksköterska?
  • leyley

Du kan nog gå in på skolans hemsida och klicka dig fram till det programmet och kurser och ta fram litteraturen.. Så kunde då vi göra och nu med har jag sett när jag gick på högskolan..

De annonserar säkert för fullt på skolan också på böcker som du kanske behöver, du kanske ska ta dig en tur till skolan och titta och kanske prata med någon så kanske du kan få en litteraturlista!

Lycka till!

♥ Vilde William är min älskis♥ alw.bilddagboken.se
  • asaA

Några grundböcker som jag har använt mig av massor av är; Människokroppen (Haug m.fl.), Klinisk omvårdnad 1 & 2, någon bok om läkemedelsberäkning, någon bok om prover, medicinsk teknik för sjuksköterskor. Sedan har jag även böckerna medicinska sjukdomar samt kirurgiska sjukdomar som är väldigt nötta

Jag har många många fler böcker men de jag nämnde har varit min "grund", de böcker som jag hela tiden gått tillbaka till under alla terminer

Lycka till, jag läser i Norrköping men en del av kurserna har vi ju ihop med Linköping!

• Kanelflicka

Litteraturlista kan bli ändrad så jag skulle inte rekmmendera köpa böckerna i förväg. Lägg undan pengar istället och köp när du får en lista på kurslitteratur just vid det tillfället när du ska börja kursen

• Trekidz

Säger som leyley: gå in & titta på högskolans hemsida. Där brukar de lägga upp terminen & vilken litteratur som ska användas. Köp begagnade böcker, låna på bibliotek eller köp i bokhandeln. När jag läste till syrra i Malmö så var man så begeistrad den första terminen & skulle ha alla böckerna, vissa av dem kanske man var beroende av 10-20 s & de var INTE billiga

Lycka till

• Elsans

Jag tycker som asaA, att du behöver medicinsk teknik för sjuksköterskor. Den är superbra. Resterande böcker är det nog bäst att kolla upp exakt vilken bok som används i Linköping för annars kan det vara vårt att hänga med på föreläsningarna, om du har en helt annan bok än alla andra. Dock håller jag inte med om Klinisk omvårdnad 1 och 2. Jag tycker de är HELT värdelösa. Snacka om pengar i sjön! Det står säker bra grejer men de är sååååå ostrukturerade att jag blir tokig!

Uppsatsjävel!
  • lullans

Kanelflickan: Jag håller med dig! All kurslitteratur ändras ganska ofta och jag ser bara på dem som går termin 1 nu(jag går t6), Deras litteratur skiljer sig ganska mycket från den jag hade och det e faktiskt bara 2 år sedan..

Lägg i stället undan pengar för det kostar..

Lycka till!

• LadyC

Som skrivet tidigare, all kurslitteratur ändras. Jag har allt som allt köpt 2 böcker och är nu inne på termin 5. Köpte Anatomi & Fysiologi samt Speciella sjukdomstillstånd & specifik omvårdnad. Jag har klarat mig finfint med åhörarkopior, anteckningar. Här på medicinska biblioteket finns all kurslitteratur i flera upplagor, några som man inte får låna hem utan sitta där och läsa.

• Kinisen

En himla massa...d går inte att köpa i förväg eftersom den ändras!!!! Oc he lite olika från skola till skola....

• lullans

Jag är en sådan som har köpt många böcker.. Jag hade aldrig klara mig utan böckerna, då jag inte har haft möjlighet att sitta på skola och bibliotek på kvällar och helger. Jag tycker att det har varit värt dom pengarna, att kunna sitta hemma i lugn och ro när barnen har lagt sig etc. Vet att en del i min klass har använt sig bara av anteckningar men det kan jag inte begripa..

• Celindan

tack så himla mycket för alla svar!!! är väl dock inte riktigt så att jag BARA vill tjäna pengar på att börja samla kurslitteratur redan nu, vill ju livnära mitt intresse för ämnet oxå o kanske få ett litet försprång genom att vara lite självlärd när startskottet för studierna går !!!!!

men tack som sagt för alla svar!

• lullans

Om du under tiden vill livnära ditt intresse tycker jag att du ska besöka biblioteket flitigt till det är dax att börja studera. De flesta böcker finns att låna. Då kan jag rekommendera Människans fysiologi av Haug, Kirurgiboken av Järholt & Offenbartl, Medicinboken av Grefberg Johansson. Sist men inte minst måste jag rekomendera ssk tudenters egna lilla bibel.. Medicinsk teknik för sjuksköterskor av Björkman & Karlsson!!

• teddybjörnen fredriksson

Håller med tidigare skrivare om att inte köpa några böcker än - litteraturen ändras och byts ur samt nya utgåvor kommer ut. Lägg undan pengar redan nu och försök sedan köpa så mycket böcker som möjligt begagnade. De böcker du inte är intresserad av att ha kvar kan du t.o.m. ha tur att få låna på bibliotetket. de gånger du behöver köpa ny litteratur lönar det sig att jämföra olika bokhandlare då priserna kan variera med flera hundra kronor och det är inte alltid samma som är billigast.

Svar på tråden Vilken studielitteratur behöver jag när jag ska bli sjuksköterska?