• Anonym

plitor på bröstet någon

någon som fått plitor på brösten som inte går o trycka inte som vanliga finnar, när jag trycker dem små rackarna blir de bara röda o fula o det kommer ut vätska bara!

• Svar på tråden plitor på bröstet någon
  • EverSoNice

Om duär gravid är det troligen 'hormonutslag' beroende på omställning i kroppen, inte så mycket att göra åt om du är gravid. Vänta ut.
    Min hudläkare har skrivit ut Dalacin, som är ett flytande antibiotikum, som gör att plitorna läker fortare. Fruktansvärt irriterande.

Om du INTE är gravid, kan det vara så att dina hormoner är i obalans, PCO eller att du slutat/börjat med p-piller. Skulle kontakta en hudläkare, som kan hjälpa till om utslagen inte går bort av sig själv.

Lycka till.

• maj72

Inte pressa på de, det blir bara fula sår och fler. Blir bättre med tiden, man får vänta ut dem.

• annsofi123

vad är pco? jag är gravid! har ni haft sådanna under graviditetn?

• EverSoNice

PCO är förkortning för polycystisk ovarium syndrom (eller ngt i den stilen). Jag har det (när jag inte är gravid). Min gynekolog, som också är min hudläkare, har förklarat det helt enkelt med att 'hormonerna krigar' - dvs, de manliga och kvinnliga könshormonerna. Det gör att man kan få blåsor på äggledarna, oregelbunden mens, ökad behåring på kroppen och 'konstiga' finnar på 'konstiga' ställen (t ex halsen, där man oftast inte har så mycket talgproduktion).

Det finns flera trådar om PCO här på familjeliv och massor av information på nätet (som mer går in i detalj vad som orsakar 'hormonkriget'). Min läkare ordinerade p-piller, vilket gör att hormonerna stabiliseras. När man sedan vill bli gravid kan man få hjälp att få igång ägglossningen.

Jag har inga problem när jag äter Yasmin p-piller, huden är jättebra. Men nu, när jag är gravid, har jag utslag på brösten, ryggen, bak i nacken och andra konstiga ställen. Suck. Det är bara att vänta på att de ska gå över, tyvärr.

• annsofi123

oki, jag e gravid så det är väl det då! de är små från början o blir sedan stora o röda när jag klämmer, får inte ut något från dem!

• annsofi123

men kan man få det så sent i grav iditeten som v 25? ja gfick det inte från då!

• EverSoNice

Det verkar lite sent, men jag är som sagt ingen expert. Det kan ju bero på hur hormonsvängningarna är. Det går lite i vågor för mig själv.
    Om du är orolig kan du ta kontakt med en hudläkare, fast i första hand skulle jag ringa ett större apotek. Farmaceuter är ofta väldigt välutbildade och insatta de produkter som de säljer och kan ge dig råd om produkter du kan använda (receptfria) som lindrar besvären.
    Din BM borde också ha sett dessa typer av utslag tidigare.
    Lycka till!

Svar på tråden plitor på bröstet någon