• Mamma till pojke 2006

Kan man verkligen ha smör i maten till en bebis?

Det står ju överallt att man kan ha i lite smör i smakportionerna, men så står det ju också att man inte ska ge sånt som innehåller salt till bebisar under ett år. Så hur går det ihop? Det är väl salt i allt smör och margarin?

• Svar på tråden Kan man verkligen ha smör i maten till en bebis?
  • Mumin

Det finns osaltat smör.

After all... tomorrow is another day.
  • Visma

Smöret, eller fettet i smöret hjälper hjärnan att utvecklas/växa... Ta nåt smör med lite/eller inget salt...

• cusuco

Men inte hjälper väl smör som fett till att utveckla hjärnan. Det är väl omega 3 och 6 som gör det. Så har jag fattat det i alla fall. Smör är dock bättre än t.ex. hårda vegetabiliska fetter som Milda etc. men inte för hjärnan utan för att smörja tarmarna bl.a.

• Popflickan

Man behöver inte ha just smör, det går lika bra med en skvätt grädde t ex!

• Stora

det är mycket bättre med olja. Både smör o grädde är mättat fett!! inte nyttigt ens för små bäbisar även om de behöver mycket fett. Rapsolja är det bästa inenhåller nyttiga fettsyror som utvecklar hjärnan! Det lilla salt som är i smör är dock ingen fara- tänk på den extermt pyttelilla  mängd som blir av en tesked som är den mängd man ska tillsätta till en portion...
    man ska vara restriktiv med salt. Men man behöver inte utesluta det helt. Att man rekomenderar osaltat är att vi vuxna annnar lätt skulle salta för mycket eftersom vi är så vana vid salt. Och vill man använda smör så finns det osaltat.

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Nallemajatjejen

jag brukade använda raps- eller olivolja. Sen när hon blev lite större och fick äta lite salt så fick hon smör i potatismoset för att det ger lite mer smak tycker jag.

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • martinix

precis som flera andra skrivit så finns det osaltat smör, det rekommenderade de till oss när vi skulle börja med smakpotioner, lycka till

• Envis som en mulåsna

smör skall man ha många ggr....barn behöver ju fett....bra fett som ngn sa det finns osaltat smör.

Mamma till stålpojken 5 månader och 2 veckor
  • Mar1lyn

Vi har gett vår dotter smör o grädde pga att hon har ätit så otroligt lite, så har vi velat ge henne så mkt fett som möjligt så att hon har något att ta av. Nu när hon är större, har vi skurit ner på den mängden, men ger fortfarande grädde i vällingen för att hon föredrar den smaken.

• MissLilo

vi har gett dottern dubbla mängder än man rekommenderar till barn då hon var hemskt smal...nu är dock bra, så ger normala mängder som man ska ge till barn.

Men vår bvc rekommenderar smör(salta som osaltat = hon sa att det är så lite salt i smöret så gör inget) och grädde om de var lite äldre.(pga av allergier i vår familj) Även olja gick bra...men den ssmekn e ju lite speciel. Har inte nåån av mina små gillat iaf.

• Emelie82

Vår bvc säger också att så lite salt som det är i smör har ingen betydelse, så det är bara till att använda.. Hon sa även att de flesta äter bättre om man använder smör - smakar mycket bättre!

• blizz

Jag har fått höra att man kan använda milda, lätta och becell (vet ej stavningen på det sistnämnda) olja går också utmärkt!

• TildaT

För utom att fett ger enerig så är det faktisk också en smakbärare, vissa kryddor (livsmedel) är fettlösliga medan andra är vattenlösliga. Rapsolja är jättebra men för att komma åt den nyttiga effekten måste den vara kallpressad, vilken har en ganska särpräglad smak som kanse inte tilltalar alla barn.

• malinkat

Vi pratade om mat på mammaträffen på bvc igår - smör går enl henne bra! Hon rekommenderar också flytande sör eftersom det är oljebaserat

Svar på tråden Kan man verkligen ha smör i maten till en bebis?