Inlägg från: K J N |Visa alla inlägg
  • K J N

Konstig fråga ang Långben!

Känner ni inte Knase...??

Han var rätt populär i slutet av 1960- och början av 1970-talet som kusin till Kalle och är modellerad efter dåtidens hippie med stickade kläder och långt, stripigt hår.

Vid närmare eftertanke så har jag nog faktiskt inte sett honom i någon tidning ifrån 1980-talet o framåt..

• K J N

Japp, de var kusiner båda två.

På engelska heter han Fethry Duck och han är inte skapad av Carl Barks som har gjort de flesta andra karaktärer.

Knase var dock lite mera av en trendkaraktär och lustigheten i honom försvinner ju liksom när tidsandan förändras.

Idag anses inte långt hår, slarvig klädsel och en slapp attityd som komiskt eller provocerande vilket mera var fallet under det sena 1960-talet.

Även många andra karaktärer ifrån den tiden ser man allt mera sällan i dagens tidningar, exempelvis Ludwig Von Anka, Emil Örn, Madame Mim och Spökplumpen som jag antar också känns otidsenliga idag.

• K J N

George heter han väl i de Disneyfilmer där det förekommer en massa Långbens..?

Som jag tolkar saken så är det då inte vår vanliga Långben (individen och karaktären) utan Långben (Långbens?) används som en metafor för den vanlige människan ("människan på gatan").

Alltså typ som USAs "Mr Jones" eller Svergies "Svensson".

Ofta förekommer den här Långben i situationer som gör sig roliga över mänskligt beteende, exempelvis barnpassning, besök på idrottsarenor eller övningskörning med bil.

I dessa små kortfilmer så brukar inte heller andra karaktärer än just Långbens förekomma.

Någon som förresten kommer ihåg Skogs-Ola som förekom rätt mycket i Kalle Anka på 1970-talet..?

Han som bodde ute i skogen med sin hund och alltid hade med sig ett dubbelpipigt hagelgevär..?

Svar på tråden Konstig fråga ang Långben!