• UNDERVERK

Allergi/Astma?? *hjälp*

Våran son som blir 7månader får sån hosta så fort han är på golvet,det låter nästan som det rosslar i bröstet. Vi har hund och jag dammsuger 2 ggr om dagen men klart det är hår ändå.
    Börjar bli orolig för om det är astma.

Är det någon som har erfarenhet av astma och hur det kan visa sig?

Det är bara när han är på golvet han rosslar inte annars.
    Ska ringa bvc imorgon. Men tänkte höra med er om astma och är det ärfligt?
    Min pappahar kraftig astma, sonen farmor och min morgar dog av astma anfall.

Tacksam för alla svar, känner mig väldigt orolig.

• Svar på tråden Allergi/Astma?? *hjälp*
  • UNDERVERK

Ok det är bra mellan 3-4timmar. Han hostar ngt förfärligt på nätterna ochhar svårt att sova pga det. Är det också vanligt? Dr ville skriva ut ngt allergi medecin som hade lugnade och gjorde att han får sova om nätterna för det skulle han behöva.. Men den kunde tyvärr inte ges till barn under 1år. kanske finnsdet ngt annat? Men är det så bra att stoppa i han medicin och bricanyl när man inte vet säkert?

• UNDERVERK

LG
    Jag förstår vad du menar.
    Albin hostar bara och det låter som slemigt och han hostar sig röd väldigt mörk röd i ansiktet. Ansträngt om du förstår hur jag menar?

• fantasy

alltså är han så här jämt? alltså han är inte sjuk/förkyld i det kommer i samband med det?

• Eliama

Vet tyvärr inget om medicinering för så små barn men när det gäller natten så är det typiskt att det blir svårare att andas då. Prova att låta honom ligga med huvudet högre än resten av kroppen (luta sängen som man gör när de små är förkylda), häng en fuktig handduk på elementet om luften är torr och se till att det inte är för varmt i rummet så brukar det vara lättare att andas.

• fantasy

för om han har det jämt tycker jag ni ska fara till någon som inte har pälsdjur och stanna ett par dagar där för att utesluta hunden.

• UNDERVERK

Jag har lagt han så att han ligger högre med huvudet och hostar likadant då. Han är inte förkykld och har inte vart det.
    Tycker så hemskt synd om han när han inte kan sova ordentligt, idag sov han totalt 40 minuter sen 6-19 och sen somnade han o hostar o vaknar titt som tätt men har fått han o somna om varenda gång.

• Eliama

Har ni fått bricanyl utskrivet så använd det! Man mår skit när andingen inte fungerar - blir trött, får ont i huvudet, kan få panik eftersom det är så tungt att andas osv. Se till att han får göra ett ordentligt allergitest eller gör som "fantasy" föreslog. Ju fortare desto bättre...stackarn.

• UNDERVERK

Dom sa att man inte kan testa barn under2 år pga av att luftvägarna inte är färdig uttvecklade (trängre) så svaren kan bli fel. Men tänkte kontakta dr i morgon och säga hur han reagerar på bricanylen.
    Och se vad som sägs då. Man blir så orolig när dom är så här små och inte kan tala för sig. Och såtänker jagpå dessa förkylningar som går nu, vad händer om de drabbar han som redan har så här och man inte vet varför?

• Eliama

Astma kanske de inte kan kolla men pälsdjursallergi borde de väl kunna se om han har? Har han allergi är det ju ännu mer troligt att det rör sig om astma och det viktigaste är ju att källan till den ev allergin skiljs från honom. Hoppas verkligen att han blir bättre snart. Skriv gärna i min GB om du vill fråga/diskutera mer. Kram oh godnatt!

• A S K

Mitt tips är att ta kontakt med en barnmottagning på sjukhuset, där KAN dom barn o vet hur man ska behandla.

Jag hade ett helvete med min dotter förra hösten/vintern, var till VC 5 ggr (där fick man bara veta att man var en hispig mamma)innan jag gav upp o ringde barnmottagningen i Härnösand.

Där tog det ett läkarbesök så var det klart, hon hade astma.

Jag berättade om ett av besöken vi gjorde till VC om hur hon mådde, lät i luftrören, andningsfrekvens osv då sa barnläkaren att det var ett astmaanfall hon hade den gången... VC-läkaren sa bara att "ja hon låter lite tät".....

Min erfarenhet när man behöver läkarhjälp till ett barn är det viktigt att man får träffa en barnläkare för dom kan som sagt barn!

Har du funderingar får du gärna skriva i min g-bok eller skicka mess till mig....
    Lycka till!!

• sol1

min lilla har fått ventolinsirap sen hon var en månad gammal pga hosta både jag och pappa har kraftig astma hennes två storebröder har också astma ventolinsirap är kanonbra till små barn men smakar tyvärr väldigt illa

• UNDERVERK

Tack snälla för allasvar!! Och stöd!!
    Hostanär den samma i dag,natten gick sådärhan hostade o hostade fram till 2 fic kmer bricanyl och han somnade till 7. Jag ringde dr på vc idag och han sa att eftersom han svarar så bra på bricanylen så låter det som att det är astma. Jag ska ge han bricanyl i 1 v (tills på onsdag) och om hostan är kvar då ska han remitera han till sjukhuset. Men om det skulle blisämre ska vi kontakta han omedelbart.
    Känns skönt att veta att det följs upp. Hoppas att lilleman blir kvitt hostan.

• UNDERVERK

Hej alla!
    Ni är så goa o omtänksamma
    Det har gått bra, eller ja. Han fick bricanyl men det hjälpte för stunden. Sen efter några dagar vart han sämre. Hängig och trött, gnällig. Gick till baka då var inte den dr där så träffade en annan, sicken dum skalle! Han skrev ut Amimox och sa att han är förkyld.
    Men det vart inte bättre och ringde iegn och träffade den dr vi först träffade och han hörde redan i vänte rummet att hans andning var tung.
    Han skrev ut Betapred (tableter man blandar i vatten) han fick 8 första kvällen och dag 2 och 3 4 taletter. Och sen fick han ngn annan pencellin (minns inte namnet) och nu är han pigg o glad. Varken hostar eller andas tungt. Så hoppas hoppas det var en förkylning som stte sig på luftvägarna.
    Vi får vänta ett tag och se men kommer det tillbaka snart så ska vi ringa direkt och dom skickar han på utredning på Al.

Svar på tråden Allergi/Astma?? *hjälp*