• AnnaP82

Ob på nyårsafton?

Studerar men jobbar extra en helg i månaden på Ica och med min tur så inföll min helg på nyårsafton, en söndag. Är det då 100% som en vanlig söndag eller gäller något stor helgs ob?

Tack för hjälpen!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-12 22:13:53:
    Litet tillägg: Vad brukar stor helgs ob'n vara på? Procentmässigt?

• Svar på tråden Ob på nyårsafton?
  • Alltid

Jobbar du i livsmedelsbutik så det de vanliga 100%. I de flesta andra yrken är ob mycket lägre, därav storhelgstillägg. Som för övrigt är mindre än 100%....

• BabyBus

Jag har ingen aning om vad ICA har för avtal, men hos oss (Willy:s) får vi inget extra på nyårsafton eftersom det inte är en röd dag.

I år infaller den ju på en Söndag, så det är 100% OB iaf, men utäver det, inget extra...

Jag jobbar också då

• Alltid

Inom Handels avtal så räknas alla aftnar som lördagar. Hade nyårsafton infallit på tex en måndag så hade det blivit 100% efter kl 12.00.

• BabyBus

Alltid: Jasså? Är det så? Konstigt att min chef sa att vi inte får extra betalt för att jobba tex julafton... hmmm... får ta upp det med henne igen...

• Alltid

BabyBus:

Jag har jobbat i olika livsmedelsbutiker i 12 år. Nu har jag i och för sig inte jobbat i butik på 2 år. Men i år infaller julafton på en söndag så ob ska vara 100% iaf. Men hör med ditt fackförbund som troligtvis är Handels. Aftnar har iaf räknats som lördagar i alla år jag jobbat dvs 100% efter kl 12.00.

Svar på tråden Ob på nyårsafton?