Bilder på moderna kök
Vi har svårt att bestämma oss skulle bli glad om man fick se era moderna kök tack
Vi har svårt att bestämma oss skulle bli glad om man fick se era moderna kök tack
Vet inte om jag är till någon hjälp, men så här ser då vårat kök ut i alla fall...
I mitt galleri finns där bilder på vårt nya kök, före & efterbilder.
Så här gjorde vi!
tack
Vilka fina kök ni har.
vi skall ha köksö hur långt ifrån måste den stå för att det ej skall bli för nära skåpen och att man skall kunna gå förbi någelunda lätt vad har ni för avstånd?
Har du en meter mellan så är det ok!
kålle och ada: Bredden på köket är ca 3,5 m (från vägg till fönstret - du ser ju hur det ser ut på min bild högre upp). Avståndet runt köksön är ca 1 m, något längre mellan kylen och fram till köksön. Där är det drygt 110 cm. När diskmaskinen är öppen går det ändå att ta sig förbi, även om det då blir aningens trångt.
"Modernt" nu är typiskt med köksö och sån där metallicfläkt, metallicvitvaror, avlånga kakel och avlånga handtag. Oftast mörka färger. Belysningen är 6-9 spottar i taket.
Själv gillar jag det inte.
Forts.
Påmminner mig om 80-talet och man droppar alltid vatten/sås/mjölk mellan diskbänken och köksön. Sån där stor fläkt ser ut som en sån där skolmatsalsköksflökt(storkök)
Spottarna finns väll ännu inte som lågenergilampor? Avsaknad av dimmer med?
Metallicvitvaror är för den som gillar att torka av alla fingeravtryck stup i kvarten. Finns sånna som tar bort fläckarna automatiskt men de ser ut som de har någon tunn plasthinna framför sig.
Julias farsa har sina poäng, men jag håller nog inte med helt och hållet. Vi har ingen köksö då vi inte ville springa över golvet med vatten, matvaror och slabb... Poäng! Att ha den huvudsakliga arbetsytan mellan vasken och spisen/hällen är det mest praktiska. Att sedan ha kyl/frys i anslutning till densamma är att föredra när man ska plocka ut och in maten.
Att ha fläkten fristående och utan skåp tycker jag är en variant som ger mer rymd och är mer hygieniskt... Rostfritt är dock skit för det blir fläckigt och fult.(poäng ) Men aluminium fungerar alldeles utmärkt i sammanhanget!
Vad gäller spottarna så måste jag säga att det är en välsignad uppfinning. Vem 8som var med på 80 och 90-talen) minns inte de fasansfulla lysrörsarmaturerna och andra lampor som samlade matos och flugor. Blääää... Spottarna dimmas med lätthet till önskad styrka och hänger inte över matbordet. Vilket i sin tur betyder att man kan ha levande ljus tända utan att sota ner lampan... Spottarna genererar i sin tur en del värme så du kan sänka elementerna!
har bild i mitt galleri jag med
elementerna elementen menar jag ju såklart. Så kan det gå när man hjälper tioåringar med läxan och skriver på fl samtidigt. Får kanske kolla hans läxa med....
Vi ska ha köksö med spisen i MEN vi ska även ha en diskho på ön. Vårat stora problem är just dessa fasansfullt fula fläktar som man måste ha. Har tittat på bänkfläktar för att slippa se fläkten men har nog beslutat oss för en höj o sänkbar fläkt så man slipper att eländet skymmer allt för mycket i allafall.
Spottar finns med lågenergi...det är väl det vanliga nuförtiden
Tyvärr finns inga bilder då vi håller på o reser huset nu
men det är jättespännande att se era köksbildet så jag ser gärna fler
Ha en bra dag
Dimmer till spottarna skulle jag nog kunna tänka mig i ett stort kök. Till ett litet kök blir det nog en stor ljuskälla och några spottar riktade mot köksluckorna.
Joonas: hur stort kök har du? hur många spottar och vilken volt och watt har de?
240 volt, 50 watt! Vårt kök sitter ihop med vardagsrummet så det är svårt att säga hur stort det är. Kanske 30 kvm kök och 40 vard-rum? Vi har bara 5 spottar i köket och 6 i vardagsrummet. Vill absolut inte ha för många, det blir inte snyggt (tycker jag)!
Så har vi ju spottar under skåpen, men det är ju arbetsbelysning.
Tack!