• Lyra

Kvarg och/eller youghurt till 10-månaders

Tänkte börja med youghurt till sonen på 10 månader och köpte miniförpackningar av danonino kvarg, eftersom de var utan socker och konserveringsmedel tyckte jag det verkade bra och han älskar dem. Någon som vet om de är bättre eller sämre än youghurt? Åsikter, vanor, vad brukar ni ge?

• Svar på tråden Kvarg och/eller youghurt till 10-månaders
  • Alle

Är Danonino verkligen utan massa konstiga tillsatser? Har för mig att jag läst på innehållsförteckningen och avfärdat pga innehållet.

Vi ger "vanlig" turkisk/grekisk yoghurt, eller fil med fruktmos på istället.
    Yoghurt har han fått sen ca 7 månader, och nu får han dricka mjölk till frukostgröten ibland.

• Alle

Googlade lite och hittade innehållsförteckningen:

Ingredienser: Fruktkvarg & Yoghurtmix. Skummjölkskvarg, skummjölk, grädde, socker, jordgubbspuré / jordgubbs och bananpuré / päron och persikapuré, stabiliseringsmedel (majsstärkelse, guarkärnmjöl, pektin), vassleprotein, rödbetssaftkoncentrat, aromer, surhetsreglerande medel (citronsyra, natriumcitrat, kalciumcitrat), yoghurtkultur. Totalt 6% frukt.

Turkisk youghurt innehåller inte sånt, utan bara mjölk, grädde och youghurtkultur.
    6% frukt är ju inte så mycket heller.

Jag skulle inte ge dem, även om en 10-månaders kan äta i stort sett allt som övriga familjen, så är det dumt att ge dem sånt som innehåller massa tillsatser.
    Barnmat får enligt lag inte innehålla konserveringsmedel mm.
    Men Danonino säljs ju inte som barnmat.

• nina80

Min dotter är lite större, 13 månader, och jag ger sådana yoghurtar innan sovpausen på dagen. Hon älskar dem!
    Kvarg är varken bättre eller sämre än yoghurt utan egentligen ganska mycket samma sak så det kvittar, men kolla upp för vissa yoghurtar innehåller hur mycket socker som helst. Bästa egentligen är att ta turkiskyoghurt (10% fett) och blanda den själv med frukt eller fruktpuré men jag är lite för lat :)

Straff är till för brottslingar och inte för barn och inte änns brottslingar blir friska av straff...
  • Aamamman

Men bör man verkligen ge dem yoghurt dagligen? Jag har fått rådet att så gott som avstå helt från mejeriprodukter... Pga av den ökade risken för Diabetes typ 1 och pga att mjölk hämnar järnupptaget...

• Alle
    Aamamman skrev 2006-11-13 15:03:04 följande:
    Men bör man verkligen ge dem yoghurt dagligen? Jag har fått rådet att så gott som avstå helt från mejeriprodukter... Pga av den ökade risken för Diabetes typ 1 och pga att mjölk hämnar järnupptaget...

Jag kollade på Livsmedelverkets hemsida (hittar inte länken) och enligt dem så ska mjölkprodukter introduceras långsamt från 6 månaders ålder.

Det där med Diabetes typ 1 har jag aldrig hört - varifrån har du hört det?

Men mjölkprodukter hämmar järnupptaget, det är sant och därför ska man vänta med att ge det som exv måltidsdryck till i alla fall 1 års ålder.

• Lyra

Jag har läst på innehållsförteckningen på de små kvargförpackningar och där står endast fruktpuré, inte socker, och inget konserveringsmedel. Eftersom de har tecknade figurer och man får magnetbokstäver i present skulle jag väl säga att de marknadsörs som barnmat.

• Havsjungfrun

Jag har också för mig att de innehåller socker, kollade på dem i affären när sonen var mindre. Turkiskt yoghurt är eg. för fet för normala barn, det är bättre men vanlig yoghurt. Vår son 11,5 månaders son äter naturell mild yoghurt till mellanmål. I den har jag fruktkompott eller lite kanel eller kardemumma, det älskar han.

• Aamamman

Alle: Jag har letat som besatt efter källan till min information om laktos VS diabetes.. Men utan lycka. Jag kommer helt enkelt inte ihåg. Säger pip om jag hittar den.

• Alle
    Aamamman skrev 2006-11-13 18:42:27 följande:
    Alle: Jag har letat som besatt efter källan till min information om laktos VS diabetes.. Men utan lycka. Jag kommer helt enkelt inte ihåg. Säger pip om jag hittar den.
    Gör det!
  • Dalkulla74

Om man ska ge yoghurt så ska man gärna ge så fet som möjligt. Detta för att mjölkprodukter hämmar järnupptaget så när man väl ger mejeriprodukter så är det då bra om det mättar så det gör någon "nytta". Det är vad jag har läst mig till iaf.

Vi ger Turkisk/grekisk yoghurt. Martin lärde sig älska det utan frukpuré. Numera får han några skedar frukpuré på tallriken men vi rör inte ihop det till en och samma smet.

• Blue Vapor

Turkisk yoghurt här med sedan några dagar tillbaka till vår 7,5 månaders tjej! Blandar i lite mixad frukt (banan o jordgubbar) så att den allra skarpaste yoghurt-stinget försvinner - hon älskar det! För småttingar är den turkiska alldeles utmärkt, sen kan man gå över till vanlig mild naturell. T o m jag tycker den turkiska var jättegod - hade aldrig smakat den tidigare! Räcka ut tungan

Svar på tråden Kvarg och/eller youghurt till 10-månaders