• Alle

Kvarg och/eller youghurt till 10-månaders

Är Danonino verkligen utan massa konstiga tillsatser? Har för mig att jag läst på innehållsförteckningen och avfärdat pga innehållet.

Vi ger "vanlig" turkisk/grekisk yoghurt, eller fil med fruktmos på istället.
    Yoghurt har han fått sen ca 7 månader, och nu får han dricka mjölk till frukostgröten ibland.

• Alle

Googlade lite och hittade innehållsförteckningen:

Ingredienser: Fruktkvarg & Yoghurtmix. Skummjölkskvarg, skummjölk, grädde, socker, jordgubbspuré / jordgubbs och bananpuré / päron och persikapuré, stabiliseringsmedel (majsstärkelse, guarkärnmjöl, pektin), vassleprotein, rödbetssaftkoncentrat, aromer, surhetsreglerande medel (citronsyra, natriumcitrat, kalciumcitrat), yoghurtkultur. Totalt 6% frukt.

Turkisk youghurt innehåller inte sånt, utan bara mjölk, grädde och youghurtkultur.
    6% frukt är ju inte så mycket heller.

Jag skulle inte ge dem, även om en 10-månaders kan äta i stort sett allt som övriga familjen, så är det dumt att ge dem sånt som innehåller massa tillsatser.
    Barnmat får enligt lag inte innehålla konserveringsmedel mm.
    Men Danonino säljs ju inte som barnmat.

• Alle
    Aamamman skrev 2006-11-13 15:03:04 följande:
    Men bör man verkligen ge dem yoghurt dagligen? Jag har fått rådet att så gott som avstå helt från mejeriprodukter... Pga av den ökade risken för Diabetes typ 1 och pga att mjölk hämnar järnupptaget...

Jag kollade på Livsmedelverkets hemsida (hittar inte länken) och enligt dem så ska mjölkprodukter introduceras långsamt från 6 månaders ålder.

Det där med Diabetes typ 1 har jag aldrig hört - varifrån har du hört det?

Men mjölkprodukter hämmar järnupptaget, det är sant och därför ska man vänta med att ge det som exv måltidsdryck till i alla fall 1 års ålder.

• Alle
    Aamamman skrev 2006-11-13 18:42:27 följande:
    Alle: Jag har letat som besatt efter källan till min information om laktos VS diabetes.. Men utan lycka. Jag kommer helt enkelt inte ihåg. Säger pip om jag hittar den.
    Gör det!
Svar på tråden Kvarg och/eller youghurt till 10-månaders