• norpansnorpan

Att moderkakan inte lossnar efter förlossningen - Hur vanligt?

Ja det är min fundering:

Hur vanligt är det att moderkakan inte kommer ut av sig själv efter förlossningen så de får ta ut den "manuellt" - dvs, söva mamman och ta ut den?

Det hände för mig med dottern och började undra lite om det finns stor risk att det blir så igen.
    Var så tråkigt att missa första 4 timmarna med dottern. Fick inte vara med när de vägde & mätte henne och allt det ju.

Informationen jag fick på förlossningen efter operationen var att det var ett område, ungefär stort som en 5 krona som inte ville släppa och därför satt moderkakan kvar.

Någon som vet nåt kring detta och hur vanligt det egentligen är?
    Finns det något sätt att förebygga innan förlossningen?

• Svar på tråden Att moderkakan inte lossnar efter förlossningen - Hur vanligt?
  • Jasmine1984

Jag känner två stycken som det har hänt. Har ingen aning om det går att förebygga, det tror jag inte. Men det borde ju finnas information om detta på internet. Eller ring till en bm och fråga.

Våra dagar i bilder: robinw.bilddagboken.se/
  • bola

har drabbats av det med mina två sista barn. för mig var det så att moderkakan jobbade otroligt hårt under förlossningen, tog mellan 3- 5 h tills de var ute, så det fanns ingen kraft kvar att till att få ut moderkakan. så förklarade barnmorskan det för mig. men det gick väldigt fort när de sövde mig till att allt var klart, max 1 timma.

• Miola

Min mamma berättade för mig att det hände när jag föddes och att det även hände mormor och de blev tvungna att sövas ner. Fast sen när min lillebror föddes kände de till problemet. Då kunde de vrida upp droppen på nåt vänster efter att barnet kommit ut och då kom moderkakan ut på egen hand.

Jag skulle också vilja läsa mer nånstans om detta, då jag tror att det kommer drabba mig. Nån som vet nån bra sida?

• Miola

Så här står det på growingpeople.se

Vetenskapliga studier har visat att risken för stora blödningar minskar om navelsträngen klipps inom några minuter efter att du har fött ditt barn och om barnmorskan drar försiktigt i navelsträngen samtidigt som hon masserar toppen av livmodern. Blödningar uppstår ändå ibland. De blödningskomplikationer som är vanligast är:

* blödning från bristningar
    * blödning på grund av att hela eller delar av moderkakan sitter kvar
    * blödning på grund av dåligt sammandragen livmoder (atoni).

Om moderkakan trots allt inte lossnar brukar förlossningsläkaren hämta ut den med handen (så kallad manuell lösning av moderkakan). Då får du någon typ av smärtlindring eller bedövning - oftast ryggbedövning eller narkos. Manuell lösning gör man om moderkakan inte har kommit ut inom ett par timmar efter barnets födelse, eller tidigare om det blöder mycket. När moderkakan väl är ute brukar blödningen snabbt avta.

Ibland fortsätter det att blöda onormalt mycket från underlivet efter att moderkakan har kommit ut. Orsakerna kan vara bristningar, att rester av moderkakan sitter kvar i livmodern eller, oftast, att livmodern inte drar sig samman tillräckligt starkt för att de blodkärl som gått till moderkakan ska stängas - livmodern är för slapp.

Man undersöker då om du har några bristningar som blöder, om moderkakan ser hel ut och om livmodern känns sammandragen.

En bristning åtgärdas genom att man syr den.

Om det saknas en bit av moderkakan måste man leta efter den och ta ut den med hjälp av en hand in i livmodern (du får narkos om du inte redan har fått ryggbedövning).

Först efter att detta är gjort kan man vara säker på att blödningen enbart orsakas av atoni. Risken för atoni, dåligt sammandragen livmoder, är större vid kejsarsnittsförlossning, vid tvillinggraviditet och om du har fött många barn tidigare. I dessa fall kontrollerar man särskilt noga att livmodern drar sig samman.

Ibland räcker det att barnmorskan masserar livmodern för att den skall dra sig samman - ibland får man ge oxytocin i droppform.

• nilam

För mig satt en liten del av hinnan kvar efter min sista förlossning och det gjorde att jag blödde massor. Men jag vet inte hur vanligt det är!

• lollajapp

Under min senaste förlossning ville inte moderkakan släppa från början utan barnmorskan fick hänga på min mage för att trycket skulle öka och den skulle släppa. Tog ca två timmar innan den va ute (just innan de tagit beslut om att plocka ut den manuellt)av sig själv. Förlorade massor med blod (ca 2 liter) och fick en blodtransfusion plus en spruta som skulle få blodet att koagulera bättre.

• LillSkruttet

Min farmor berättade att hon råkade ut för det när hon födde min pappa. Läkaren hade då lagt sig över hennes mage och tryckt hårt, och tillslut kom moderkakan ut helt. Men hon hade mycket blödningar efteråt. Var ju i början på 50-talet, så jag vet inte riktigt vad de hade för resurser då, om det hade gått ännu mer på tok. Tack och lov blev det inget värre än så, det löste sig ju.

• Bigfoot

Under min första förlossning fastnade moderkakan och läkaren plockade ut den manuellt, utan bedövning. Det kändes vill jag lova! Enligt vad jag läst i efterhand blir dock de flesta sövda eller åtminstone bedövade innan.

/Biggis - mamma och monster
  • Helen80

För mig hände det under båda mina förlossningar att moderkakan inte ville komma ut, jag blödde ca 1 liter under första förlossningen och 3 liter under andra förlossningen trots att det bara tog ca en halvtimme innan den till slut lossnade av sig själv. De skulle precis föra mig till operation då den kom. Jag var nära att gå i chock och det var ganska bråttom förklarade de efteråt. Om det blir några fler förlossningar för min del så kommer de att ta mig till operation direkt eftersom jag haft samma problem två gånger nu, sa barnmorskan åt mig.

Svar på tråden Att moderkakan inte lossnar efter förlossningen - Hur vanligt?