• paula26

Fler som har stor mage redan i vecka 6?tvillingar?:-)

Jag är inte mer än i vecka sex men jag har fått stor mage redan. har inte haft stor mage innan kunde ha sm xs i byxor men nu jäklar är den stor. Folk tror inte att jag bara är i vecka 6 (men jag vet har varit på vul innan jag blev gravid) .. kan man ha extra stor mage om man har tvillingar? Igår fick jag höra det av flera stycken att jag har säkert tvillingar om jag bara är i vecka 6. min sambo har tvillingar i släkten men gaska låååångt tillbaka från hans mammas sida?

• Svar på tråden Fler som har stor mage redan i vecka 6?tvillingar?:-)
  • paula26

Jo jag förstår att det inte kan vara bebisen. Men jag fattar inte varför magen skall växa så mycket i början. Vad menar du med tarmarna? Blir dom så uppblåsta?

• Fru Gustavsson

Som EKJ76 säger, det är inte bebis/bebisar som tar plats redan i vecka 6, embryot är så litet då.. inälvorna ska ju maka på sig för att ge plats för annat, det är säkert att tarmarna är irriterade och svullna.........

Lillkatten beräknad 22 november. *Längtar*
  • KickanAnnika

Jag TROR såhär:
    att ifall det är tvillingar så är det ingen skillnad på magens storlek i alla fall så tidigt som i vecka sex. Embryona är såååå små då. Jag tror alltså inte att det är nån jättestor skillnad på livmodern så långt i graviditeten ifall man väntar en eller två. Livmodern har ju inte växt över blygdbenet då.
    Så VET jag att tarmarna kan svullna väldigt i början av graviditeten, så man ser ut att vara tjockare än tjock. På mig har det lagt sig sen, så har jag blivit smalare igen ett tag innan bebismagen har kommit.

• Rigmor Mortis

Ja, magen börjar arbeta långsammare pga hormonerna, så de blir större än vanligt.

• Mjukis82

Min mage har också blivit jättestor redan... är i vecka 7. Det blev likadant när jag väntade vår dotter, så jag är inte speciellt förvånad!
    Beror ju på att tarmarna svullnar... för en del går det ner innan den riktiga bebismagen kommer, men det gjorde det inte för mig förra gången. Fick också höra att det säkert var tvillingar, och det säger folk nu med... förra gången var det bara en, denna gången vet jag inte än!

Mamma till Isabelle i himlen och plutten i magen
  • KickanAnnika

Det här med tarmarna... Dels svullnar de och magen kan leva om och sen så flyttar tarmarna på sig för de ska göra plats åt den växande livmoderna (smarta tarmar!!!)

• kate79

hade också stor mage från början!

• Mrs Vergara

Tvillingar har bara betydelse om det är på kvinnans sida av släkten. Det är nog gaser, bebisen är knappt 2 cm lång i sjätte veckan...Min mage kan vissa dagar se lite svullnare ut än vanligt, men förra gången började inte magen växa ordentligt förrän i sjätte månaden.

Svar på tråden Fler som har stor mage redan i vecka 6?tvillingar?:-)