ta ledigt vid flytt?
hur många dagar får man ta ledigt vid flytt? (annan stad) hur gjorde ni? tog ni mkt ledigt?
hur många dagar får man ta ledigt vid flytt? (annan stad) hur gjorde ni? tog ni mkt ledigt?
Jag är lärare - så jag flyttar på sommaren. Men du kan väl ta ledigt hur många dagar du vill - ifall du tar ut semester.
Tror att det (på mitt jobb i alla fall) rör sig om 2-3 dagar som man får ledigt med lön för att flytta, men bara en gång om året!
Jag har hört att man bara få ta ut en dag som flyttdag. Å vissa företag bjuder på det, andra inte. Men vill man ta ut flera dagar så är det semester som gäller.
Har aldrig tagit ledigt för att flytta. Sånt får man väl sköta på helger eller andra schemalagda lediga dagar?
Bebbo.. kan nog vara som du skriver att det bara är en dag, har aldrig utnyttjat det själv och blev förvånad att det fanns när en kollega hade "flyttdag"!
ok, tack
Brandelskan:
Vadå "sånt får man väl sköta på helger...". Det är väl ändå upp till var och en att bestämma hur man vill göra.
hehe precis, alla kanske inte e lediga på helgerna, vissa har eget företag å jobbar då me tex,
Aldo: Självklart är det upp till var och en att bestämma hur man vill göra. Det jag menade var att jag häpnar över att vissa verkar tycka att det är helt ok att begära ledigt med lön för att flytta. (Dvs. utan att ta ut semester) Men vill man ta av sina semesterdagar så är det naturligtvis upp till var och en.
Girllady: Nej, alla är inte lediga på helgen, det var därför jag skrev "eller andra schemalagda lediga dagar" Även som egen företagare jobbar man inte varje dag, å gör man det får man väl skylla sig själv. Det är ju ingen annan än man själv som satt upp det schemat isåfall.
hehe, att få lön för att flytta?? de kan man väll inte få? nej självklart talade ja om OBETALDA dagar hehe : ) ja menar så här, man får ju 5 veckor semester, kan man då ta ett par dagar /en vecka obetald för flytt??
ps. utöver semestern om man redan haft 5 veckor
girllady
Obetald semester kan jag aldrig tänka mig att de nekar dig om arbetet fungerar utan dig de dagarna.
girllady: Man får ta ut en flyttdag/år. När det gäller obetald semester utöver sina fem veckor så vet jag inte exakt enligt lag vad som gäller. Vet dock att på mitt jobb så får vi ta ut det om det är ok för arbetsgivaren dvs att de klara sig utan en eller får in en timmis under tiden. Tror dock inte att det är något man har rätt till utan något för arbetsgivaren att avgöra. Hör med ditt fackförbund vad som gäller, även om du inte är medlem så kan man få råd av dem.
tack