• Snowstorm

Jämkning på fastighetsskatt...??!

hej

1)....Hur funkar det?? Nån som vet? Och nån som har gjort det själv??

Fyller man "bara" i en blankett från Skatteverket? På vilka grunder fattar de beslut??

2)Hur betalar man förresten fastighetsskatten? Har precis köpt hus nämligen så har lite att lära.. När det är dags att deklarera i vår får man då ett speciellt inbetalningskort då man betalar allt i en klumpsumma?

Tacksam för alla svar..!!!

• Svar på tråden Jämkning på fastighetsskatt...??!
  • Charlott29

Kan man verkligen jämka på fastighesskatten? Det har jag aldrig hört talas om...

Vi bor i ett helt nytt hus så vi betalar ingen fastighetsskatt än på fem år så jag har inte satt mig in i det där helt och hållet...

• Snowstorm

Nej du har kanske rätt... Gud så korkad jag känner mig...

Det kanske är bara på lönen man kan göra en jämkning?? Hur funkar det isåfall?????

• MammaFia

Det är väl räntorna man jämkar?

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Ilse

Jämkning vet jag inte så mycket om.

Fastighetsskatten kommer på deklarationen, i vårt fall kvittas den mot det vi får tillbaka på lånen. Har man inga lån kan det vara klokt att be lönekontoret dra lite extra skatt varje månad så slipper man restskatt.

• Snowstorm

Tack, räntorna är det nog!

Hur funkar det då?? Kontaktar jag Skatteverket som skickar mig en blankett, eller?

• MammaFia
    Snowstorm skrev 2006-11-14 07:49:28 följande:
    Tack, räntorna är det nog!Hur funkar det då?? Kontaktar jag Skatteverket som skickar mig en blankett, eller?
    Jag tror att du kan gå in på deras hemsida å printa ut den, eller beställa så de skickar hem
    Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Charlott29

Ja du kan jämka på dina räntor. Då beställer du en blankett från skattemyndigheten, finns säkert att ladda ner på www.riksskatteverket.se. Sedan fyller du i ungefärliga räntor ni kommer betala under året tillsammans med annan information och skickar in den till skattemyndigheten. De tar ett beslut som du sedan överlämnar till ditt lönekontor och de drar av denna summan t.ex. 2000:- från din lön INNAN de drar skatten, så du får ju en skattelättnad där...
    Om du inte jämkar får du istället tillbaka det vid skatteåterbäringen, och det är ju också då du betalar in fastighetsskatten har jag för mig. Ofta brukar dessa två poster "ta ut varandra". Så jag skulle nog inte ha jämkat för att slippa spara till fastighetsskatten varje månad...?!
    Men ring skattemyndigheten och prata med dem, de är ju experterna
    Lycka tilL!

• cocacarro

Ursäkta om jag stjäl tråden lite, men får man tillbaka pengar för att man betalar ränta? Har nyligen köpt hus och jag har inte hört något sånt..

• Charlott29

Ja du kan jämka på dina bolåneräntor. Skattemyndigheten sköter om den biten om du vill jämka, men om du inte gör något alls så får du tillbaka på skatten sedan istället.
    En trevlig överraskning varje år

• cocacarro

Aha, men varför får man det?

• menu

cocacarro: he hee ja det kan man verkligen undra sig! helt obegripligt men naturligtvis bra för de som lånar massa...

ang fastighetskatten så kommer den som vanligt redan färdigt i vanliga deklarationen, du behöver inte göra nått alls. förutom då du köpt eller sålt fastighet under året då måste du räkna ut antalet månader den varit i ditt ägo, men de gör du samtidigt med den vanliga deklarationen.
    fastighetskatten läggs på din vanliga skatt, å så räknas din inbetalda skatt som vanligt å så ser man om du betalat för lite eller för mycket. (dvs har du betalat exakt de du skall betala för inkomsten så blir det minus pgav fastighetskatten) å är det för lite så blir det restskatt.

• cocacarro

menu: hehe okej, tack för förklaringen

• Charlott29

Att jämka räntor är ju trevligt för den som lånar lite också? Man får ju tillbaka pengar, det är väl alltid trevligt?!

Svar på tråden Jämkning på fastighetsskatt...??!