Inlägg från: Charlott29 |Visa alla inlägg
  • Charlott29

Jämkning på fastighetsskatt...??!

Kan man verkligen jämka på fastighesskatten? Det har jag aldrig hört talas om...

Vi bor i ett helt nytt hus så vi betalar ingen fastighetsskatt än på fem år så jag har inte satt mig in i det där helt och hållet...

• Charlott29

Ja du kan jämka på dina räntor. Då beställer du en blankett från skattemyndigheten, finns säkert att ladda ner på www.riksskatteverket.se. Sedan fyller du i ungefärliga räntor ni kommer betala under året tillsammans med annan information och skickar in den till skattemyndigheten. De tar ett beslut som du sedan överlämnar till ditt lönekontor och de drar av denna summan t.ex. 2000:- från din lön INNAN de drar skatten, så du får ju en skattelättnad där...
    Om du inte jämkar får du istället tillbaka det vid skatteåterbäringen, och det är ju också då du betalar in fastighetsskatten har jag för mig. Ofta brukar dessa två poster "ta ut varandra". Så jag skulle nog inte ha jämkat för att slippa spara till fastighetsskatten varje månad...?!
    Men ring skattemyndigheten och prata med dem, de är ju experterna
    Lycka tilL!

• Charlott29

Ja du kan jämka på dina bolåneräntor. Skattemyndigheten sköter om den biten om du vill jämka, men om du inte gör något alls så får du tillbaka på skatten sedan istället.
    En trevlig överraskning varje år

• Charlott29

Att jämka räntor är ju trevligt för den som lånar lite också? Man får ju tillbaka pengar, det är väl alltid trevligt?!

Svar på tråden Jämkning på fastighetsskatt...??!