• Splach

Självmord, är det själviskt eller inte?..

Är självmord själviskt?
    Jag blir ofta irriterad på människor som säger att det är själviskt med självmord, att alla mår vi dåligt någon gång, men man får väll ta tag i det osv..

Dessa människor TROR jag inte har mått så pass dåligt någon gång, dom som får det att låta så lätt, att det bara är att ta tag i sina problem söka hjälp mm..

Dessa människor vet troligen inte hur det är att må dåligt, och då menar jag inte i en dag, en vecka, eller en månad, utan att må psykiskt dåligt i år, att kämpa för att överhuvudtaget gå up är vardagen..
    Då är det inte lätt att söka hjälp, att ta till dom krafter som behövs för att få hjälp, när man inte ens har kraft ork eller lust att gå up, att gå på toa, att äta mm..

Att då påstå att självmord är själviskt? nej det tycker jag inte...

Det sägs att det är själviskt för att man lämnar sina nära och kära bakomsej, ja men mår man så pass dåligt så finns det inte så många nära och kära, om det ens finns, så man tror i alla fall att det inte finns någon att lämna bakom sej, och vem ska man tänka mest på? sej själv eller på alla andra?

Själv tycker jag inte att självmord är själviskt, har själv varit där, mått så pass dåligt att tanken på självmord var en vardag, att vilja försvinna dö, åka bort, var det enda man önskade skulle hända, när man ber på kvällen om att man aldrig mer ska vakna up..

Jag mådde dåligt då, men hittade min räddning, och mår nu bra, men om du träffade mej, skulle du aldrig ana att jag mådde dåligt då, inte glada trevliga lättsamma Linnea som aldrig tycktes ha några bekymer..

Det är det som är skrämmande, dom människor som är gladast leer mest, är oftast dom människor som mår sämst, men ingen vet det, ingen ser det, ingen tycks vilja se det..

Att då tycka det är själviskt att avsluta sitt liv, år av lidande, tycker jag är själviskt sagt att dom som säger att det är själviskt, för det är inte själviskt..

Vad är mest själviskt, att leva för att andra människor inte ska behöva gå igenom en sörje stund, och samtidigt må så förbaskat dåligt själv att man inte vill något, att leva för att andra människor är själviska och inte vill släppa taget

eller att ta självmord, och få frid, att låta andra människor sörja en stund?
  • Svar på tråden Självmord, är det själviskt eller inte?..
  • Wiktoria

Jag personligen tycker att det är väldigt själviskt...

• mohinkas

Jag tycker att självmord är det fegaste man kan göra från en anhörigs synvinkel,Men samtidigt så är det väldigt modigt gjort,Att ta mitt eget liv är nåt jag själv aldrig skulle våga.
    Tycker att det är synd att dessa människor inte får hjälp i tid,så det kan förhindras.

• laven

Ja, det är själviskt.

Inte är det något man gör för någon annans skull????

Konsekvenserna för vänner och familj är oerhörda. De kommer sitta i för resten av deras liv.

• abnocto

Jag tror man måste vara VÄLDIGT STARK för att våga ta livet av sig, men även själviskt då man inte tänker på de som ska leva med att man tog livet av sig.

• Zaria

"Låta andra människor sörja en stund"

HALÅÅÅ!!! Människa!!!!

Snarare sörjer de hela livet och kommer alltid att bära med sig en STOR sorg och saknad så länge de lever.
    Vet själv eftersom min lillebror tog sitt liv för några år sedan.

Man sörjer inte en stund,för oss i familjen gjorde han en skada som aldrig kan repareras igen...

Trots det hoppas jag att han har det bra, men oss andra han lämnade (familj, flickvän, vänner) kommer att bära med oss ett smärtsamt minne resten av livet...

• blackangel

Men kan det inte vara så att vissa människor som tar livet av sig tror att det blir lugnare utan dom? Att familjen inte behöver oroa sig mer för dom? Det är så svårt att förklara hur jag menar.. Att vissa kanske tror att det gör mer gott än ont att de dör..
    Men jag säger nu inte att alla tänker så, bara en liten fundering av mig..
    Har som sagt gått igenom detta själv med min bror som tog sitt liv, och min familj raserades tyvärr ihop helt och hållet.. Något av det hemskaste jag gått igenom

• Zaria

blackangel: Jo så kände iaf jag när allt rasade för flera år sedan, har fått diagnosen bipolär nu, men innan kände jag bara att det var fel på mig, jag var inte som alla andra, inget jag gjorde var rätt, jag fungerade inte som andra och alla skulle bli myyycket lyckligare om de slapp mig (dvs en stor börda)
    Jag bara förstörde och var ivägen för andra,lika bra att de slapp mig osv...

Nu blev det inte så lyckligtvis, men jag känner igen tankegången.

• blackangel

Zaria: Ja, det är sådant jag har funderat en del på med min bror och min vän. Hur de har tänkt. De gjorde det ju inte för skoj skull så att säga.. Men det är jobbigt när man ser någon må dåligt och man inte kan hjälpa dom. Men nog jobbigare på ett sätt om man inte vet att personen mår dåligt och helt plötsligt bara tar livet av sig. Att bara göra det så helt oförberett..

Har du fått medicin för din sjukdom? Hade en kompis när jag var yngre som var manodepressiv och där gick det otroligt mycket upp och ner i tankegångarna..

• Novus

Det är nog lätt att se det som själviskt. Men jag kan inte tycka att själva handlingen är självisk, då jag starkt tror att den som tar livet avsig inte ser det så långt. Jag tror många gör det även i tron om att de gör sin omgiving en tjänst genom att försvinna.

• Jossebell

jag vänder på steken.

HUR SJÄLVISKT ÄR DET FÖR MIG ATT KRÄVA ATT NÅGON JAG KÄNNER FÖR SKA LEVA FAST DENNE VILL DÖ?

Saknaden är stor fortfarande efter 13 år men han fick som han ville. Han ville inte leva i denna värld som han ansåg bara ville ont.

Svar på tråden Självmord, är det själviskt eller inte?..