• Maggisen

Gelatinblad- Hur funkar det?

Provade ett recept igår men det blir inte så tjockt som jag vill ha det. Kan jag använda gelatinblad så att det tjocknar? Det blev suveränt gott och jag vill så gärna lyckas... Hur ska jag gå till väga? Gelatin ger väl ingen direkt smak heller, väl?

Kolla Jennie Brunflos snuskigt goda recept!

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m1347032.html

• Svar på tråden Gelatinblad- Hur funkar det?
  • MLME

Jovisst kan du ha i gelatinblad i smeten om du vill

• Jennie Brunflo

Gelatin används för att få en dallrig gelékonsistens. Du ska kunna få det så hårt/geléigt att du kan skära tårtbitar av gelen.

Vill du ha krämig konsistens så funkar inte gelatin så bra, då finns det bättre grejer för det.

Gelatin ger ingen smak alls.

• Maggisen

Men hur gör jag, ska jag smälta ner dem? *okunnig*

• Maggisen

Vilka är de bättre grejerna, Jennie, lär mig...

• Jennie Brunflo

Det står på förpackningen.

Du blöter upp gelatinbladen i vatten. Sedan kramar du ut dom och har de i smeten till de smälter.

ELLER

Du rör ut gelatinpulver i kokande vatten till det löst sig och sedan tillsätter du det i smeten.

Om du tänker på mitt recept så tror jag det blir bäst med äggula (som jag skrev i andra tråden) eller med gelatinpulver.
    Om du tänker på mousse så får du inte den där "porösa" känslan av gelatin....det blir mer gelé av det.

• Jennie Brunflo

Som sagt, tänker du på mitt recept så ha smeten riktigt varm i mixern, ös i två äggulor, mixa ordentligt.....ner i portionsmuggar och in i kylen i minst 6 timmar.
  • Maggisen

Ja, taggad till tänderna! här ska göras mousse med två äggulor!!!! Springer till affären nu!!!! Tusen tack!

• Jennie Brunflo

Det går bra att ha moussen i små mockakoppar eller kaffekoppar eller vanliga dessertskålar eller vad som helst.

• Serina

Gelatin ska (enligt min förpackning) inte blandas i någon smet, utan tvärt om. Alltså man smälter gelatinet efter att det blötlagts och sedan har man i smeten lite i taget under omrörning. Gjorde själv tvärt om i en citronmousse för inte länge sedan (för att receptet sa så) och även om det gick att rädda så var det nervigt att stå och värma på smeten med ägg i så att gelatinet skulle lösas upp och sluta vara trådigt samtidigt som ägget inte fick koagulera. Detta gäller åtminstone då smeten man vill ha gelatin i redan har kallnat lite.

Svar på tråden Gelatinblad- Hur funkar det?