• clinan

Hur tvättar ni röda kläder som har vita detaljer?

Jag har alltid trott att det ska vara i rött, men de vita detaljerna förblir så klart inte vita. Så nu tänkte jag fråga hur ni gör för att lyckas?

• Svar på tråden Hur tvättar ni röda kläder som har vita detaljer?
  • Maritk

Allt som har minsta vitt på sig tvättar jag i vitt. Det färgade ska ju isåfall vara "färgsäkrat".
    Det funkar alltid för mig, har aldrig färgat nåt... Än iaf!

• zigge4ever

det tvättar jag tillsammans med lite gul/rödaktiga badlakan och sänglinne m m som inte färgar av sig...

• clinan

oj, vågar man slänga in en röd pyjamas som har superlite vitt i mönstret? Tänk om allt blir rosa

• Julmust

med vitt har jag äntligen fattat. möjligen ensamt första gången, om det vita då inte lir rött är det fritt fram.

• Maritk

Precis som julmust säger kan man ju tvätta det själv förtst.

• Julmust

iofa tar väl olika tyger åt sig olika, men om nattlinneet inte är av bomull (som jag tror blir lättast färgat) kan du ju kasta med ett par vita bomullstrosor.

• TvåM

Jag brukar köra ex randiga tröjor i 60 grader (istället för 40) då färgas inte det vita av den andra färgen.

• ÄngelBängel

Tada!!! Då kommer jag in som en superhjälte och tipsar om det fiffigaste jag hittat på länge Det finns färgsugpapper som man lägger in i trumman tillsammans med kläderna och tvättar som vanligt, 1 eller 2 beroende på hur mycket man tror att det kommer att färga. Om något färgar av sig suger papperet åt sig all överskottsfärg. Jag har använt det länge och det fungerar superbra. Perfekt när man ska tvätta plagg som du beskriver, stark färg och vita partier. Det enda de har gått bet på är en vit keps med marinblå funsmoccaskärm. Kepsen blev ljusblå, men färgsugpapperna var marinblå så de hade gjort sitt bästa

De finns på Maxi och andra stora butiker, jag har också hittat på färg/hobbybutik. Ett litet platt gult paket och det brukar stå vid tvättmedel. Jag är på jobbet nu men kan kolla vad det heter när jag kommer hem.

Färgsugpapper får 5 tvättskopor av mig

• clinan

Vilket super tips!! Ska jag kolla när jag kör in och handlar senare!! Tack!

• Röding

Alla plagg med vita detaljer tvättas tillsammans. Är jag osäker på ett plagg får det tvättas separat med en bit vitt gammalt lakan eller dy, för att se om färgen smiter.

Plagg från t.ex HM och PO.P ska INTE smita.

Vi kör dessutom en tvätt med enbart helvita plagg.

• Suskiv

Ett billigare alternativ till färgsugningspapper är mirakeltrasor. De suger upp överskottfärg.

Alla kläder med vitt körs första gången för sig själv och sen går de i vittvätten (dock inte tillsamamns med tygblöjor då urin bleker kläder)

• Chaia

Jag delar upp tvätten i mörk, vit och ljus. I den ljusa tvätten hamnar sådant med vita detaljer, gult, ljusrosa, beige o.s.v.

Oh you dark one - Eternal outsider - Caught in the spider's web you've spun
  • isisisis

Jag kör lite olika...
    Vit 60
    Mörk 40
    vit 40
    Ljus 40.....lite blandat.
    Rött och orange och gult för sig.(inte alltid det blir en maskin)

• clinan

Men jag har hört någonstans att man inte ska tvätta under 60 grader. För en del bakterier o dyl. dör inte förrän vid 60 grader. Stämmer inte det?

• mimmi 1

papperen heter Colour catcher.... dom ÄR verkligen superbra!!!
    jag fick tipset en gång, och nu är jag aldrig utan dom hemma....
    är dom bara lite färgade, så går dom att använda igen... och jag betalar hellre några kronor än att förstöra min tvätt....och dom funkar....

det är ju så bra om man måste blanda en maskin med olika färgade kläder, det är ju inte alltid det går att fylla en maskin med samma färg.... och som en liten säkerhet då... colour catcher.... finns bla. på ica

• Trolla75

Sängkläder 90 grader oavsett vad det står på tvättrådet, underkläder och strumpor åker alltid in i 60 grader, allt annat tvättar jag i 40 grader...

(¯`°?.¸ ♥ Mamma till Wilma och ny bebis i magen med bf 17/2 `07 ♥ ¸.?°´¯)
  • ÄngelBängel

mimmi: Vad kul att se att jag inte är ensam om att digga colour catcher. Bra tips att återanvända, det har jag aldrig provat.

Suskiv: Måste lägga mirakeltrasan på minnet också, duger vilken som helst? Mirakeltrasa= mikrofiberduk?

• Linda1976

JAAA!!!! De är jättebra - det väl Nitor som gör dem (samma som gör klädfärger). Funkar kanon!!

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • ÄngelBängel

Linda: Jepp, Nitor colour catcher heter dom. Kanske är det därför de finns på hobbybtiker iblend, eftersom de har klädfärger?

Svar på tråden Hur tvättar ni röda kläder som har vita detaljer?