Inlägg från: Nallemajatjejen |Visa alla inlägg
  • Nallemajatjejen

Varning för termometer för ändtarm

Tittar på themomshow där de pratar om sjuka barn just nu.
    De frågade läkaren som där vilken termometer han rekomenderade och han rekomenderade örontermometer och sa sedan "men använd INTE termometer för ändtarm". Han sa att det kan skada tarmen och gav ett exempel där föräldrern råkat sticka hål på tarmen med termometern.
    I sverige rekomenderar ju både sjukvård och apotek att man ska använda just "rumptermometer"

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm
  • Nallemajatjejen
    Annione skrev 2006-11-14 17:51:39 följande:
    När vi var på neo hade de ej rektal termometer och hade inte haft de på länge
    vad använde det.
    Man litar ju liksom på vad de säger i sjukvården och till oss har det sagt att man ska använda rektal för att den ger ett säkrare svar. Men läkaren på themomshow sa att det inte är så jättenoga med att det är exakt...
    Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Nallemajatjejen
    VitLupin skrev 2006-11-14 17:56:34 följande:
    Hur märker man om det gått hål på tarmen vid en temptagning? Dum fråga kanske... * Calvin 06-04-13 *
    Skulle inte tro att det är speciellt vanligt. Men barnet bordeju bli väldigt sjukt eftersom avförning läcker ut i kroppen.
  • Nallemajatjejen
    Annione skrev 2006-11-14 18:24:04 följande:
    De använde armhåletermometer på neo. Vi har köpt en örontermometer, det använder de på nästan alla avdelningar på det sjukhus jag jobbar. Det viktigaste är att man vet vad barnet har för normaltemp.
    Vi har en örontermometer till oss själva men med den är det väldigt svårt att veta att man riktar den rätt. Vet du om det är lättare att rikta den rätt med barntermometrarna? Man kan ju liksom inte känna själv då.
  • Nallemajatjejen
    Jessika81 skrev 2006-11-14 18:54:04 följande:
    Om man använder salva innan så tror jag inte att det är någon risk att man sticker hål på tarmen.
    Jag tror inte salvan har någon betdelse.
  • Nallemajatjejen
    Fille Fjonkan skrev 2006-11-14 19:02:17 följande:
    Vi har en "rumptermometer" där delen man sticker in är böjlig och lite mjuk. / Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 30
    Det har vi också. Men jag uppfattade det som att risken gällde alla rumptermometrar. De som är lite böjliga är ju oftast dessutom mindre topp på.
  • Nallemajatjejen
    Jennie Brunflo skrev 2006-11-14 19:21:28 följande:
    The mom show....wow vilken vetenskaplig källa. HUR gör man för att trycka hål på ändtarmväggen? Hugga en vässad termometer i rumpan eller?MÅNGA läkare (eftersom det är en sådan som uttalat sig i Momshow) anser att den enda säkra är rektal termometer. Både på BB och på neo här i östersund används rektal termometer.Jag har tagit tempen massor med gånger på mina barn (reklalt) och inte varit ett dugg fundersam någon gång. Inte har jag varit nära att hugga hål i ändtarmsväggen heller när jag gjort det.
    Nej the mom shos är ingen vetenskaplig källa. Däremot antar jag att en läkare som sitter och säger en sådan sak i internationell tv har några grunder för sitt uttalande.
  • Nallemajatjejen
    Elvira skrev 2006-11-15 11:10:39 följande:
    Är det inte typiskt USA???? Med allt vad stämningar och sånt heter. Jag minns när man var liten, då var ändtempen ganska stor och trubbig, eller minns man det bara så?
    Jag vet inte jag känner inte så. Jag har massor av amerikanska vänner och har inte alls den uppfattningen. Tror att det är ett svenskt påhitt det där att allt är "så typiskt USA"
  • Nallemajatjejen

Jag tycker snarare att USA har bättre rekommendationer än vad vi har i sverige. Tycker vi verkar ligga efter.

Läkaren sa INTE att det var ok att dircka ett par glas vin under graviditeten. Han sa att OM man gjorde det skulle man inte gå och ha ångest över det om man tex drack lite champagne på ett bröllop. Däremot sa han att han inte rekommenderade att man drack under graviditeten.
    Att man ska undvika koffein säger man i sverige också man "vågar" bara inte trycka för mycket på det. i sverige är vi så rädda för att lämna besked som är lite obehagliga för mottagaren.

Vart köper man panntermometer?

• Nallemajatjejen
    paraflaxdrinken skrev 2006-11-22 09:09:03 följande:
    twentyone: du _kan_ perforera tarmen. men som sagt.. då krånglar barnet mycket och du håller i tempen hård... då kan det ske.. men allt med små barn ska ju göras försiktigt... ja har med en örontemp... visst är den bra, men inget slår rektaltempen... My name is flaxen...paraflaxen
    Jag har just ett sådant barn som hatar att ta tempen i rumpan. Hon är 15 månader spänner sig nått fruktansvärt och börjar gallskrika så fort hon ser tempen. Tycker inte jag sticker in den så långt. Har testat att sticka in den kortare bit men då visar den ingen feber trots att hon är glödhet. Jag har i alla fall bestämt mig för att skaffa något annat. Lutar åt en panntemp för det verkar vara felst som är nöjda med dem. Men tror att det beror lite på vad man köper för någon. Har tänkt en digital i så fall. De jag läst på står att de har en nogranhet på +/- 0.2 och det låter ju helt ok.
  • Nallemajatjejen
    paraflaxdrinken skrev 2006-11-22 09:14:32 följande:
    men detta program som TS pratar om.... är inte det amerikanskt??de är ju allmänt överdrivna i ALLT i staterna ju... gör all för at hitta nya saker att sälja.... My name is flaxen...paraflaxen
    Jag har påpekat flera gånger att jag inte tror att det har nått med USA att göra.
    Det var en läkare som fick frågor i programmet och svarade på dem. Tror knappast att han har fått i uppdrag av presidenten eller ett företag att se till att skrämma folk för rumptermometrar.

Ni som pratar stämmningar tror ni inte i så fall att han skulle bli stämd för att han har smutskastat rumptermometerarna???
  • Nallemajatjejen
    paraflaxdrinken skrev 2006-11-22 09:16:04 följande:
    nallemaja: alla läkare jag pratat med skrattar högljutt åt alla föräldrar som gått på panntempen....den är mindre tillförlitig än att ta tempen oralt.... My name is flaxen...paraflaxen
    Tja läkaren i tv sa att de var helt ok (i alla fall de nyare).
    Vet att de gamla var kassa. Läkare är ett egoistiskt släkte som sällan tar till sig vare sig nya idéer eller andras åsikter. Framförallt handlar det om deras egen stolthet.
    Jag har läst om flera stycken som varit nöjda med panntermometer och som även jämfört med rumptermometer och fått samma resultat. Det är säkert olika kvalité på olika temometerar. Finns rump- mun- och örontermometrar som är kassa och visar helfel också.
  • Nallemajatjejen
    Angelica 3 barn skrev 2006-11-22 09:19:19 följande:
    Var med min tre månaders till sjukhuset i måndags o där kör de med rump termo meter fortfarande. Vi använder även det hemma, har hört så mycket om att andra termometrar inte visar exakt.Men kanske som allt annat, man har det som passar en själv bäst
    Det var just det som läkaren i programmet påpekade. Det är inte så himla viktit att man får exakt temp. Man vet om barnet har hög, medel eller normaltemp sen ser man på allmäntillståndet. Ett barn kan ju ha 40 grader och må jättebra ändå. eller ha 37.8 och vara jättedålig
  • Nallemajatjejen
    paraflaxdrinken skrev 2006-11-22 09:23:11 följande:
    ang stämningar så stmmer folk där ju allt och alla...visst ska man väl välkomna ny teknik.. säger inget om det... MEN... om den gamla tekniken fortfarande är bättre då?ja vet att de använder örontempen på många sjukhus (för att det går snabbast så, de har även bytt till digital bltr-manchett bara för att det ska gå snabbare.)men att lita helt blint på att tex en panntemp mäter bättre, bara föör att nån amerikans läkare sagt det (iraktisk sjukvård är tom bättre än många amerikanska, så allt usa gör är inte bra...)som sagt... ja testade en panntemp efter att ha tatt av gössen mössan... 38,5 visade den då...för att han va varm i huden..men om huden är varm spelar ju ingen roll eg. mäter man rektalt får man ju den tempen alla organ lever i My name is flaxen...paraflaxen
    Han sa inte att panntemp mäter bättre än rump han sa bara att det var ett helt ok alternativ. Självklart ska man inte ta tempen när man precis tagit av henne mössan. Men jag skulle tro att de flesta föräldrar när de ska känna om deras barn har feber först känner på pannan. Sen känner man kansek om de är varma för övrigt. Sen tar man tempen om man misstänker feber.

Oavsett så anser jag det vara barnmisshandel att fortsätta ta tempen i rumpan på min dotter. Hon visar klart och tydligt att det är något som hon inte tycker om och att hon mår dåligt över det. Min dotter är jättesnäll för övrigt och protesterar sällan över någonting. Men så fort tempen kommer fram börjar hon gallskrika och man kan känna paniken hon har... Så jag tänker använda mig av ett annat alternativ. Hittar jag en pantemp som verkar fungera bra så blir det det annars ringde jag precis till våran vårdcentral som faktiskt rekomenderade örontermometer.
  • Nallemajatjejen
    Novus skrev 2006-11-22 09:30:52 följande:
    Men om det inte är så jätteviktigt att få rätt temp, varför då ens ta tempen? På BB och barnavdelningen här använder de sig av rumptempen. Jag tycker örontempen är bra, när man tar den på sig själv. Man måste ju få in den rätt. Och hur lätt är det på ett barn (eller annan vuxen) att känna att den sitter rätt? Det räcker med att den hamnar lite snett inne i örat för att tempen ska visa lägre än vad den egentligen är.
    För att veta om barnet har hög feber eller ingen feber alls kanske?
    Ursökta mig om jag säger dte men det var verkligen en dum fråga.
    Att man inte får ett exakt svar betyder ju inte att man inte får något svar alls!
    Det sepelar ju ingen större roll om barnet har 39.6 eller 39.9... man vet ju att barnet har en såpass hög feber att det kanske kan vara läge att ge febernedsättande om barnet verkar må dåligt.
  • Nallemajatjejen

Citat från en annan tråd:
    "på sjukhuset fick vi inte anv rumptempar på barnen eftersom det ansågs kränkade för barnet"

Så vi kan ju konstatera att det är olika på olika sjukhus!

• Nallemajatjejen
    Novus skrev 2006-11-22 09:41:58 följande:
    Det var ingen fråga direkt....Eller, jag bara funderade över dit sätt att antyda att det ine spelar någon roll om den visar exakt. För mig är det viktigt att den visar rätt. Det är viktigt för mig att veta om den stiger eller sjunker. Och ja, då är det viktigt om tempen innan var 39.4 eller 39.9
    Ja fast att den inte visar exakt behöver ju inte betyda att den inte visar om den sjunker.
    Att den inte visar exakt kan ju också vara att den tex oftast visar lite lägre temp än vad man har. Alltså visar den kanske 39.4 fast man har 39.9. Nästa gång v visar den 39.2  fast att den är 39.7.
    Det är dessutom inte JAG som har påstått detta utan LÄKAREN. Det framgår av tidigare inlägg.
Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm