Inlägg från: IntravenösFylletös |Visa alla inlägg
  • IntravenösFylletös

Varning för termometer för ändtarm

du ska ju inte sticka in hela tempen heller... har man lite vaselin på toppen så glider den in så lätt så...
    och att perforera en frisk tarm... ja det är inte så himla lätt faktiskt då får man ta i... (tro mig, för jag har perforerat en sjuk tarm....)

My name is flaxen...paraflaxen
  • IntravenösFylletös
    Hannah76 skrev 2006-11-15 20:02:58 följande:
    Använder folk fortfarande temp i rumpan??!
    det är faktiskt det enda som ger en exakt kroppstemp.

panntermometer hoppas ja inget går på att köpa iaf. man är kallare utanpå kroppen än inni ju...
  • IntravenösFylletös

twentyone: du _kan_ perforera tarmen. men som sagt.. då krånglar barnet mycket och du håller i tempen hård... då kan det ske..
    men allt med små barn ska ju göras försiktigt...

ja har med en örontemp... visst är den bra, men inget slår rektaltempen...

• IntravenösFylletös
    Lobos mágicos skrev 2006-11-22 09:07:29 följande:
    Jag fick ju lära mig på BB att ta tempen i rumpan.. Det var ju bara 11 månader sedan, men efter att ha läst den här tråden så känner jag mig nästan antik som använder rumpterometer... BF 070429
    fast du får ju den mest exakta tempen med på ditt barn...
  • IntravenösFylletös

eliin: ja har gössen tex suttit i sin saccosäck å tittar på barnprogram så är han ju jättevarm när han går ur därifrån... då har han en 38 i temp.. tatt i örat... så det stämmer många gnger inte alls...

• IntravenösFylletös

men detta program som TS pratar om.... är inte det amerikanskt??
    de är ju allmänt överdrivna i ALLT i staterna ju... gör all för at hitta nya saker att sälja....

• IntravenösFylletös

nallemaja: alla läkare jag pratat med skrattar högljutt åt alla föräldrar som gått på panntempen....
    den är mindre tillförlitig än att ta tempen oralt....

• IntravenösFylletös

ang stämningar så stmmer folk där ju allt och alla...

visst ska man väl välkomna ny teknik.. säger inget om det... MEN... om den gamla tekniken fortfarande är bättre då?

ja vet att de använder örontempen på många sjukhus (för att det går snabbast så, de har även bytt till digital bltr-manchett bara för att det ska gå snabbare.)

men att lita helt blint på att tex en panntemp mäter bättre, bara föör att nån amerikans läkare sagt det (iraktisk sjukvård är tom bättre än många amerikanska, så allt usa gör är inte bra...)
    som sagt... ja testade en panntemp efter att ha tatt av gössen mössan... 38,5 visade den då...
    för att han va varm i huden..
    men om huden är varm spelar ju ingen roll eg. mäter man rektalt får man ju den tempen alla organ lever i

Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm