• Maggis

Varning för termometer för ändtarm

Men man ska ju inte köra in termometern hur långt som helst?! Och kan man hålla barnet stilla så ska det väl mycket till innan man sticker hål på tarmen, tycker jag. Men det är klart; sprattlar och skruvar barnet väldigt mycket på sig så kan man ju förmoda att man borde hitta något annat sätt att ta temp på.

Är väldigt skeptisk till örontempar då de kan visa rejält fel om man inte placerar dem rätt. Vi har nämligen sådana på jobbet men de kräver en viss medverkan, tycker jag. Och in i örat på sonen kommer vi inte. Och armhåletemp eller muntemp är inte att tänka på. Rektaltempen accepterar han och håller sig still under tiden.

Brukar också ta TV-doktorer med en nypa salt... Ofta känns det som att de överdriver i mycket och vem vet om de inte är sponsrade av olika läkemedels -och materialföretag.

//Maggis
  • Maggis
    BrideOf Rocky skrev 2006-11-15 11:27:48 följande:
    Men vänta nu, det är väl örontempen som är allra mest förlitlig?Sen kommer rektal?Armveck och muntemp är väl helt värdelösa?Speciellt armvecks termometer?
    Nej, rektaltemp har alltid ansetts vara mest tillförlitlig. Dels har man en bra snitttemperatur där och slipper hålla reda på hur mycket som ska läggas till (vilket man fick göra förr, man gör ju inte det längre såvida det inte är gammaldags kvicksilvertermometer), dels är det extremt svårt att göra fel.

Lättare att göra fel med öron, mun och armhåletemptagning. 
    Vill gärna tillägga (apropå Ina´s utdrag från sjukvårdsrådg) att också många vuxna kan ha trång hörselgång, vilket kan försvåra temptagning i örat och ge felvärden.  
    //Maggis
  • Maggis
    Nallemajatjejen skrev 2006-11-22 09:34:19 följande:
    Oavsett så anser jag det vara barnmisshandel att fortsätta ta tempen i rumpan på min dotter. Hon visar klart och tydligt att det är något som hon inte tycker om och att hon mår dåligt över det.
    Men varför ta till sådan överord för något som du upplever att din dotter inte gillar? Det är väl bara att konstatera att du vill ha ett annat alternativ utan att behöva dänga till med "barnmisshandel"? Mer missbrukat ord finns förmodligen inte.

Sonen har aldrig signalerat att han tycker att det är obehagligt. Han verkar inte tycka något särskilt alls om det hela utan håller sig still och lugn. Den dagen han börjar protestera så slutar vi rumptempa honom. Skulle vi fortsätta då så kunde man säga att vi kränker honom och ev. kalla det en felhandling. På din dotter är det utan tvivel fel att använda rumptemp men hon är ju knappast en måttstock för alla barn, eller?

Jag har fortfarande svårt att köpa att man så stenhårt ska utgå ifrån att en amerikansk TV-doktor har sanningsmonopol. Säger du däremot att du inte vill använda rumptemp för att din dotter inte gillar det så accepterar jag det utan vidare. Du vet ju själv vad som funkar för er. Mer behöver inte sägas.
    //Maggis
Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm