• Mallan76

Varning för termometer för ändtarm

Jag jobbar som sjuksköterska på en magtarm/endokrinavdelning, och där använder vi bara örontempar. Går snabbt och smidigt, skonsamt för patienterna. Men visst, resultatet är kanske inte helt tillförlitligt alla gånger. Det gäller att man inte tar tempen på det öra som legat mot kudden. Har patienten öronvax kan det också påverka resultatet.

Men ändå, resultatet är ändå så pass tillförlitligt för att kunna användas på en medicinavdelning.
    På Barnkliniken i Linköping använder man numera tempar som placeras i armhålan.
    Här hemma har vi Brauns örontemp. Det var den dyraste, men jag tror den vann bäst i test i Vi föräldrars temp-test. Den fungerar alldeles utmärkt och jag tycker nog att temperaturen verkar stämma de allra flesta gånger.
    Rektaltemp skulle aldrig funka på mina barn som inte ligger stilla en sekund, som snurrar femtielva ggr bara man byter en liten böja...
    Dessutom, ett barn som har feber och ont, skulle jag aldrig vilja plåga mer än vad de redan är.
    Men grattis alla ni som har lugna och stillsamma barn, på era barn kanske rektaltemp funkar!
Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm