Inlägg från: EmiliaG |Visa alla inlägg
  • EmiliaG

Täbytråden för bebisar som.... part 2

Tittar förbi...

• EmiliaG
    GlennGlenn - Slappheten och "skinnpåsarna" kan ju också vara att brösten anpassat sig till behovet, då kan de vara olika stora olika tider på dygnet. Efterfrågan och tillgång anpassar sig för det mesta efter varandra när det gäller amningen - även om man kan tycka att det länns tomt. Är brsöten tomma ska det göra ont när barnet suger... blir "vaccumaktigt". Efter amningen prova att klämma lite runt vårtgården och brsötvårtan försiktigt är bröstet helt tomt kan du inte få ut någon mjölk men annars borde du se att det kommer lite mjölk.
    Men jag håller helt med övriga - gör det som känns bäst för dig själv!! Då mår ni båda bäst... Ersättnigen är nästintill lika bra som modersmjölken, det enda den inte inehåller är ju antikroppar... annars likvärdig!! Bebisarna mår lika bra hur som! Och år du bättr eär det ju bara en vinna-vinna situation för er!

Mikael äter här fortfarande ca var 3-4timme dygnet om (enstaka gånger har det gått 5-6 timmar på natten)... men då han är nöjd med det så får han hållas. Mjölk har jag i överflöd och det bröst som inte ammas (ammar ett bröst per amningstillfälle) sympatiläcker för fullt. Har jag amningskupa över det bröstet Mikael ej äter ifrån så läcker det lätt ca 40-50ml på några minuter. Så här finns det mat dygnet om - jätte skönt!

Angående nätterna tog det ett tag att få in tidsmässig rutin... men nu somnar han alltid mellan 22-23 varje kväll. Vi var envisa och bestämda. När vi lagt honom tog vi ej upp honom utan de blev några kvällar och nätter med buffande men nu sitter tiden bra och han somnar oftast helt själv i spjälsängen oberoende på om han är nyammad eller ej!

Så den rutinen finns i alla fall nu - även om han inte sover hela nätterna utan mat! Men det gjorde visst inte jag förens jag var över halvåret!
  • EmiliaG
    Lundelus - Men hur mycket är han då vaken dagtid? Han behöver väl inte så jätte mycket mer sömn än de där 14 timmarna?  Mikael är oftast vaken ca 2 timmar i stöten dagtid för att sedan sova allt från 15min till 2 timmar.
  • EmiliaG
    glennglenn - Ja, men ni är ju mycket mer än bara ältande småbarnsmammor! Ni är ju faktiskt rätt så trevliga att prata med ändå! *hihi* Och delar självfallet gärna med mig av den info och ev. kunskap jag smalat på mig....

Nu ska vi iväg till BVC och väg aoch mäta "lille" Mikael. Inte gjort det sedan den 18/10 så han borde nästan gått upp till 8kg och så får vi se om han växt något på längden också! Kanske 64cm lång nu?!? vi får se... *spännande*
  • EmiliaG

Hann aldrig skriva något efter BVC besöket igår. Så idag kan jag meddela att våran "dunderklump" här hemma nu har spräckt 8kg sträcket och vägde igår 8230gram och är nu 65cm lång (3mån + 12 dagar)!!

Haha... min lillebror vägde ju 5110grma när han föddes med var inte uppe i Mikaels vikt förens efter 4mån ålder!
    Jaja... han har lite att ta av om han blir förkyld!

• EmiliaG

sieva - pumpa ur och ge i flaska så ser du hur mycket hon äter per måltd... vår bvc sköterska sa att de små äter mellan 50-200ml normalt sätt, olika från barn till barn... oftast är det lättare för de små att jobba ut mjölken än förr oss att pumpa... de stimulerar tillströmningen bättre än något annat!

• EmiliaG
    Grattis alla namnsdagsbarn och föräldrar!
  • EmiliaG

På Mikaels dop hade vi köttfärspaj och laxpaj... fixades i ordning någon dag i förväg och så var det bara att värma på efter dopet. Serverades med såser, bröd och en rejäl grönsallad. Hade även köttbull- och prinskorvsspett till barnen (även om de gick åt som smör även hos de vuxna). Att dricka hade vi läsk, lättöl och mineralvatten.
    Efter pajerna blev det tårta och kaffe.

• EmiliaG
    Smurfan! Oj oj... då har han gått om Mikael i vikt nu ordentligt!   Hoppas han piggar på sig nu när han fått sova lite....

FruBåtsman - Så jobbigt!! Du kan alltid få lite gräddmjölk av mig eller kanske av Smurfan! Nä, men hoppas verkligen det ordnar sig med Alice vikt!
  • EmiliaG
    Oktober2006 - vi hade inga problem att få Mikael att äta från napplaska.... pröbvade då han var ca 1,5 vecka gammal pga såriga bröstvårtor m.m. Likt Freja tar han flaskan ua och även han är ju ett riktig matvrak. Kanske hänger ihop?!   Testa med olika utformade nappar... vad har ni för flaska och napp nu?
    Vi kör fortfarande med minsta nappstorleken (Mikael är 3,5mån) på AventIsisflaskorna och det funkar bra... var visselrigen några veckor sedan nu, så får se om det funkar när vi testar nästa gång. Men som sagt, testa på... speciellt då hungern suger hos den lille... vinkla flaskan så nappen pekar upp mot gommen precis som brsötvårtan och så behöver taget vara kring ganska stor del av nappen för att i alla fall Mikael skulle gilla läget i början.
Svar på tråden Täbytråden för bebisar som.... part 2