Inlägg från: glennglenn |Visa alla inlägg
  • glennglenn

Täbytråden för bebisar som.... part 2

God morgon,
    Själv har jag ju en dotter som inte tycker att man ska sova före tolv på natten så vi kommer igång sent. Håller på att dricka morgonkaffe.

Bra initiativ med nystart och ny tråd. Nu gräver vi ner gammalt groll och går vidare för att skapa den konfliktfria tråd vi alla vill ha.

Jag tror att jag ska ignorera alla amningsfundamentalist råd jag har fått och börja ge Elsa ersättning på kvällen. Då somnar hon utan trugande mellan elva och tolv i egen säng och sover nästan fem timmar. Det mår vi alla bättre av och Elsas pappa får vara deltaktig i matningen vilket han verkligen vill. Jag är bara lite rädd för att jag får ännu mindra mjölk. När jag ammar på kvällarna är brösten små mjuka skinnlappar och Elsa är ledsen och verkar hungrig. Däremot så går hon upp i vikt jättebra, men jag vill ändå inte att hon ska behöva vara hungrig för då sover hon ju som sagt sämre. Vad tycker ni?

• glennglenn

Nej, jag tror egentligen inte att brösten är helt tomma, men hon får kämpa så hårt för det som kommer ut. Hon är i alla fall arg och frustrerad och släpper bröstet. Hon lugnar verkligen ner sig då hon får ersättning. Igår gav vi henne ersättning på kvällen och hon somnade fridfullt. Inte tidigare och inte heller sover hon längre, men hon somnar fridfullt i sin egen säng utan problem. Jag tror att vi har allt att vinna på att hon känner sig trygg i egen säng. När jag ammar henne till söms så somnar hon hos mig och då sover vi inte lika bra. Idag är jag utvilad. Vad gäller antikroppar så har jag hört att de räcker med ca 1 dl bröstmjölk för att de ska få det skydd de behöver. Om jag då ammar natt, morgon, dag och eftermiddag men ger ersätter 1 eller 2 kvällsmål så borde ju hon få det skydd hon behöver i alla fall.

Vad gäller vin så har jag tagit lite vin då och då. Då har jag hoppat över två kvällsamningar och gett ersättning i stället. Jag har hört så himla många olika bud om det där att jag känner mig snurrig. Senaste forskningen visar ju att alkohol över huvud taget inte går ut i bröstmjölken, men fortfarande vill varken BVC eller BM uppmana till att dricka eftersom ingen vet säkert. Personligen tror jag att största risken ligger i hanteringen av ett spädbarn då man är alkoholpåverkad och i så fall ska ju inte pappan dricka heller. Det som gör att jag ändå är restriktiv och inte vill amma då jag druckigt är att spädbarn har så liten lever och jag vill inte riskera att den tar skada om det nu skulle vara så att det går ut i bröstmjölken.

• glennglenn

EmiliaG: Det var ett långt inlägg för någon som tröttnat på bebissnack ;)

Nejdå, så kul att du vill vara med oss nyblivna morsor som fortfarande har behov av att älta och älta och älta. Tyckte att du gjorde ett skönt inlägg i förra tråden och jag förstår dig verkligen.

• glennglenn

Inte konstigt om bebisar får svamp när man stänger in paketet i hemska täta blöjor. Själv lider jag ju av att jag måste använda trosor på nätterna pga avslaget. Stackars små som måste gå med blöjor i flera år.

• glennglenn

Härligt EmiliaG att du ser förbi vår småbarnsmammafasad och ser människorna bakom.:) Lycka till med Mikael på BVC!

Bettiz: Hur går det med promenaderna? Har du kommit längre än centrum ännu?

• glennglenn

Ja, det är bäst man är försiktig. ;)

Men promenad längs kanalen är ju inte fy skam heller. Vi får väl ta och ses och promenera ihop eller kanske bara ta en fika. Jag har dock inte hittat annat än sunkiga pizzerier och kinahak i centrum ännu. Du kanske har tips på trevliga fik?

När vi skulle ut och äta i somras drog vi iväg ända till Vaxholm. :)

philmKarin: Vi ger Elsa 60 ml först och sedan lika mycket till om hon inte är nöjd. Vi provar oss alltså fram. Beror lite på hur mycket jag lyckats amma. Vi provar ju med bröstmjölk först. Vad man vill uppnå är ju den där mjölkkoman som gör att de svimmar av...:) Men samtidigt hålla sig inom gränserna för vad deras magar klarar av (hoppas att ni kan ta lite grova skämt..sanning med modifikation förstås).

• glennglenn

Hej, oj vad aktiva ni varit i helgen! Kul!

Ja, det där med dop har blivit ett känsligt kapitel i vår familj. Jag ser över huvud taget ingen poäng med att ha dop. Har ingenting emot det men kan inte motivera mig till att ordna någonting. Ska vi anmäla henne till bajen och vänsterpartiet också? Nejdå, skämt å sido. Jag är ju från Norrland och Elsas pappa är från Småland. Svärmor tycker att vi absolut ska ha dop och att absolut ska ha det i Stockholm så att alla släktingar kan åka dit. Dop i Stockholm är ju dyras av de tre alternativen så jag tyckte att vi kunde ha en liten familjesammankomst uppe i Sundsvall där allt är mycket billigare - både att hyra lokal och att köpa mat. Det tyckte så klart inte svärmor eftersom släktingarna på deras sida så gärna ville komma. Då säger jag att de är jättevälkomna till Sundsvall, men det duger liksom inte. Hon tycker på fullaste allvar att vi ska hyra lokal i Stockholm och bjuda en massa folk. Hon föreslog till och med att vi skulle gifta oss samtidigt. Grejen är att vi är helt totalpanka!!! Suck! Just nu håller jag på att förtränga så att hela dopgrejen kanske rinner ut i sanden och hon blir för stor för släktens dopklänning (ingen risk eftersom hennes kusin var en buddabebis på 7 månader när hon döptes i den :)).

Sådär, nu fick jag klaga av mig lite....

Bettiz: Grattis till att få gå och lägga sig och släppa ansvar. Jag tror att jag måste åka bort för att få göra det. Försökte en gång med sambon vaknar inte av Elsas gråt så han bara la henne och somnade själv - Tack för den, sa jag! Men vi börjar få rutin på det där. Vi sitter framför TV:n och ammar och ser på alla de där sena programmen som de gamla repriserna av Helt hysteriskt t.ex.

Oj, nu skrev jag sådär långt igen....förlåt....

• glennglenn

philmKarin: Jag älskar oftast min svärmor. Hon är egentligen en underbar människa, men det blir lite för mycket ibland och det handlar ju om en generation över så ibland har hon en helt annan uppfattning om saker. Dop är t ex någonting som man bara ska ha eftersom det alltid varit så, men hon har liksom aldrig funderat på varför. Vissa saker ska man bara ha. Som t ex dop, men också en svensk flagga som sitter fast på husfasaden. De plockar fram den varje gång de kommer hem till oss och jag tar ner den varje gång de åker. :)

• glennglenn

Trixietrina: Det är precis så jag skulle vilja ha det. Behöver egentligen ingen präst heller. Man kan väl bara ha en lite namnceremoni och inte skicka ut inbjudningar men säga att alla som vill är välkomna?

Annars känns det som om det är för andras skull vi gör det. Framför allt så är det ju inte för Elsas skull.

Svar på tråden Täbytråden för bebisar som.... part 2