Inlägg från: Trixietrina |Visa alla inlägg
  • Trixietrina

Täbytråden för bebisar som.... part 2

Godmorgon!
    Nu är vi vakna också. Men gäsp vad trött jag är. Mikaela har vaknat varannan timme hela natten och varje timme sedan 6 imorse. Börjar tro att mjölken är på väg att ta slut så idag ska jag köpa ersättning. Hoppas ni får sova bättre på nätterna!

• Trixietrina

Ska också börja ge ersättning till Mikaela nu på kvällarna. Får se om hon sover bättre och längre då.

• Trixietrina

Bettiz Angel: Här är lite information om Alkohol och amning.

Alkohol och amning
    En kvinna kan dricka alkohol under amningsperioden men hon bör vänta ett antal timmar med att amma efter att hon druckit. Bröstmjölken innehåller nämligen lika mycket alkohol som det är i mammans blod. 30-90 minuter efter att mamman druckit finns alkoholen i mjölken. Men alkoholen försvinner från mjölken i samma takt som den försvinner från mammans blod. Då ett glas vin i genomsnitt tar runt tre timmar att förbränna för en kvinna finns det också alkohol i mjölken under den tiden om man druckit ett glas vin. Under den tiden bör man naturligtvis inte amma. Men då olika kvinnor förbränner alkohol olika fort bör man ta till en ordentlig säkerhetsmarginal innan man ammar efter att man har druckit. Tidigare har man trott att man bör mjölka ur brösten om man druckit alkohol före amning men ingenting tyder på att det skulle spela någon roll. Vad som är viktigt är istället att man låter tillräcklig tid passera från alkoholintag till amning. 
    Källa: Net-doktorn

Jag tar ibland ett glas vin på kvällarna efter att jag har lagt Mikaela. Även om man skulle amma en liten stund efter att man har druckit 1 glas ser jag ingen fara i det. Mjölken har ju samma promillehalt som moderns blod, så har man en promille i blodet så är en tusendel av den mjölk barnet får i sig alkohol. Det är oerhört lite, det är mer alkohol i fil.

• Trixietrina

Bettiz Angel: Ja, den Indiska restaurangen är helt suverän! Vi har varit där flera gånger eftersom min sambo kommer från Åkersberga och vi umgås med en del folk därifrån. Önskar att det fanns lika bra restauranger här i Täby också.

Kul att ni hittat hit också Oktober2006 och Tonlan! Ni får hänga på sen på nästa fika!

• Trixietrina

Halloj! Va bra att du också hittat hit FruBåtsman
    Smurgan: Clas Ohlson kanske har korgar, de brukar ha det mesta där. Timarii hade ju annars varit perfekt. Det låg ju i TC förut men jag tror att de har lagt ned nu.

Nu tänkte jag prata om något så roligt som bajskonsistens på våra små pluttar. Mikaela ändrar bajskonsistens hela tiden och jag vet varken ut eller in. Vad är egentligen "normalt" eller det vanligaste om man helammar? Hon har hela tiden haft en mer senapsgul lös konsistens men för ca 2 veckor sedan ändrades den helt och blev mer brun och illaluktande (som vanlig). Men nu har det ändrats igen och liknar mer gräs dvs det är grönt med "gräs"ränder.Förvånad Tänkte ringa bvc och fråga på måndag men ville först höra här om det ska vara så här?? Är det deras tarmar som håller på att anpassa sig? Men det verkar konstigt då att det blir grönt igen som det var precis när hon var nyfödd.

• Trixietrina

Tack för era svar! Bara skönt att höra att hon inte är ensam om att ha grönt bajs, hi hi
    Då kanske det är tänder på G. Hon stoppar in sina fingrar i munnen hela tiden också så det kanske kliar om det är tänder som är på väg. Måste se till att köpa en bitring som hon kan använda istället för sina stackars små fingrar.

Hon mår ju också bra för övrigt och verkar inte ha ont eller så. Allt är säkert ok, men jag ska ringa en x-tra gång till bvc på måndag också.

• Trixietrina

Grattis på namnsdagen alla som har det och 4-månaders bebbarna . Mikaela blir 4 månader om hela 2 dagar.

I dag träffade vi min styvbrorsas dotter som är 10 månader. Hon var lika stor som Mikaela!! Tror iof att det är en kombination av att deras lilla är liten för sin ålder och Mikaela är stor för sin ålder. Men ändå, det skiljer 6 månader mellan dem!

PhilmKarin: Vi hade också smårgåstårta och lite bärpajer + kaffe till efterrätt på vårt dop. Funkade utmärkt och var jättesmidigt. Vi hade beställt tårtorna från ICAStop, de var hur goda och fina som helst. Håller med Adahlin, strunta i svärmor och kör ert eget race. Ett annat bra tips är pajer också, finns ju goda sorter som t ex fetaost, köttfärs och lax.

• Trixietrina

Varken jag eller min sambo ville ha ett stort dop med massor av folk i kyrkan så vi bestämde oss för att bara bjuda närmaste familjen och några få nära vänner. Det var helt rätt för oss och vi blev jättenöjda med dagen. Vi kände en präst som kom hem till oss och sedan fick flera stycken vara delaktiga i dopet med att läsa, tända ljus, hälla upp vattnet och sjunga. Genom att ha det hemma tyckte vi att man kunde vara mer flexibel och göra alla delaktiga på ett eller annat sätt.

• Trixietrina

Vi har varit på bvc idag och Mikaela hade gått upp 250g så nu väger hon 7150g och är 66½ cm lång. Jag som trodde att mjölken började ta slut eftersom hon började amma så ofta på natten, men det var ju helt fel! Var nog bara ytterligare en tillväxtperiod

FruBåtsman: jobbigt att Alice inte hade gått upp, men gröt borde vara ett bra sätt att få henne att gå upp lite mer.

Oktober: Vi har också försökt få Mikaela att ta ersättning i flaskan men det går inte alls, hon totalvägrar. På lördag ska min sambo ta hand om henne själv en hel dag medan jag ska spalyxa med mina vänner. Är ngt orolig eftersom hon inte vill ta flaskan så vi får väl se hur det går. Tar gärna också emot lite tips.

Jag tar gärna en fika nästa vecka men kan inte den 29:e eller 30:e. Jag tar mig friheten och lägger in lite fler datum.

Fikalista
    Måndag 27/11
    Trixietrina

Tisdag 28/11
    Trixietrina

onsdag den 29/11?
    annso

• Trixietrina

Kul att vi blir så många på måndag!
    Jag lägger till listan en gång till eftersom jag glömde skriva in mig på onsdag också.

Fikalista (fika på finino i gribbylunds centrum) kl.13

Måndag 27/11
    Trixietrina
    Smurfan
    jagosa
    annso
    Philmkarin
    Bettiz Angel
    FruBåtsman (efter 12.45)
    Athena79
    Anna Lw
    Sieva

onsdag den 29/11 - TW-party hemma hos Smurfan
    jagosa
    Philmkarin
    Bettiz Angel
    Anna Lw (om Emma mår bra efter vaccinationen)
    Athena79
    annso
    Trixietrina

Sieva: Visst kan vi ta en sen promenad. Tror det tar ca 45 min från Statoil att gå.
Svar på tråden Täbytråden för bebisar som.... part 2