Inlägg från: glennglenn |Visa alla inlägg
  • glennglenn

Täbytråden för bebisar som.... part 2

Kul! Jag hänger också gärna med och fikar. Har någon adressen till fiket så kan jag söka svaret hos Eniro eftersom den enda förkortning jag förstod var TC. :) Jag åker nämligen bil från Åkersberga.

Utan att sabba er fina promenadplanering (jättebra med tanke på hur många av er som ammar :)) så vill jag ändå erbjuda Bettiz att åka med mig från Åkersberga C om hon har egen bilbarnstol som lätt kan monteras. Men du kanske tycker att det är lättare att åka tåg och sedan promenera. Du gör som du vill. Vill bara flagga för möjligheten.

• glennglenn

Ja, jag undrar om vi borde ringa och förvarna....men har de öppnat ett café så borde de ju bli glada över invationen, eller hur?

Här hände det en jättejobbig grej igår. Elsa hade gjort en sån där brakbajs så att hon hade gegga hela vägen upp på ryggen och jag skulle spola av henne under kranen. Jag kände på vattnet flera gånger så att det skulle vara rätt temperatur, men inte sista gången jag sköljde henne. Då hade det blivit skållhett. Elsa skrek, jag grät och ringde alla sjukvårdsnummer jag kunde hitta. Visste inte alls vad jag skulle göra. Jag försökte med kallvatten, Inotyolsalva, lakan, handdukar men hon bara skrek och skrek och var illröd. Till sist fick jag tag i sjukvårdsupplysningen som sa att jag skulle åka till barnakuten på DS för säkerhets skull så det gjorde jag och Thomas mötte upp mig där. Elsa somnade i bilen inlindad i ett blött lakan och filtar eftersom jag inte ville ta på henne kläder eller blöja. Väl framme fick hon ett stolpiller med alvedon, men hon hade bara en röd fläck på rumpan och inga blåsor. Det gick alltså bra. Läkarna sa att det var ungefär som att hon bränt sig i solen och att hon nog inte skulle ha ont mer.

Så här efteråt så känner jag att den som har störst men av skadan är jag. Självförtroendet som mamma får sig en törn och man känner sig klantig och värdelös. Det här visste personalen på DS för de klappade mig på axeln och pratade lungt till mig. De förstår nog hur man känner sig. Syrran "tröstade" mig med att det säkert kommer att hända igen, men jag ska aldrig mer spola henne under kranen. Jag funderar till och med på om man ska sänka vattentemperaturen i VV-beredaren.

Att se sin dotter så där ledsen var det värsta jag varit med om på länge. Det gjorde verkligen ont i hela mig med. Särskilt när det var jag som orsakat det. Kanske en nyttig lärdom ändå.

Med det här vill jag utfärda en varning för att spola under kranen. På DS fick jag uppfattningen att det hände ganska så ofta med de pratade om att man spillde varmt kaffe och te på en bebis och det blev brännblåsor.

• glennglenn

Nej, tack och lov verkar det som om hon redan har glömt. Idag är hon glad som vanligt och reagerar inte när man torkar henne på skjärten. Tänkte att hon kanske inte skulle tycka att det var lika mysigt att ligga på skötbordet, men hon är precis som vanligt.

Jag som är mer van vid hundar tänker att barn kanske kommer att reagera negativt på skötplatsen eller när man drar igång vattenkranen eller så, men det hände alltså inte.

Tack för din uppmuntran!

• glennglenn

Med risk för att bli tjatig...

annso84 - *14/2 - Miranda - 3160 g - 48 cm - kl 13:31*
    Ezzie - *7/4 - Evva - 3455g - 51cm - 18.47*
    adahlin - *4/6 - Rasmus - 4450 g - 50 cm - kl 13:39*
    nemo563 - *10/6 - Tim - 3735 g - 52 cm - kl 11:06*
    Jagosa43 - *18/6 - Cornelius - 3160 g - 50 cm - kl 14:18*
    Anna_lw - *24/6 - Emma - 2480 g - 45 cm - kl 12:18*
    FruBåtsman - *19/7 - Alice - 3595 g - 49 cm - kl 01:37*
    Lundelus - *19/7 - Simon - 3215 g - 48 cm - kl 08:41*
    Trixietrina - *21/7 - Mikaela - 3992 g - 54 cm - kl 04:00*
    Gympatjej - *29/7 - Marius - 4160 g - 51 cm - kl 15:11*
    EmiliaG - *4/8 - Mikael - 3765 g - 50 cm - kl 6:11*
    Stjärnströssel - *9/8 - Tyra - 4600 g - 56 cm - kl 01:48*
    lilla e - *11/8 - Edvard - 3540 g - 49 cm - kl 07:23*
    Smurfan 81 - *17/8 - Kevin - 3985 g - 51 cm - kl 01:04*
    Philmkarin - *22/8 - Tyra - 3100 g - 49 cm - kl 11:59*
    Ängelens ängel - *30/8 - Samir - 3745 g - 53 cm - kl 20:45*
    Fjädersten - *10/9 - Robin - 3475 g - 49 cm - kl 19:18*
    Bettiz Angel - *24/9 - Freja - 3645 g -50 cm - kl 08:15*
    Athena79 - *27/9 - Albin - 3305 g - 49 cm - kl 18:06*
    Sieva - *3/10 - Zoe - 3200 g - 49 cm - kl 08:48*
    glennglenn - *4/10 - Elsa - 3700 g - 51 cm - 06.58*
    Oktober2006 - *9/10 - Olivia - 3365 g - 50 cm - kl 07.08*
    Frida82 - 1/11 - Tuva -3383 g - 50cm - kl 23.13
    Annajuh - 4/5 - *Hugo - 3700 g - 51cm - 18:29*

• glennglenn

Måndag 27/11 kl.13
    Trixietrina
    Smurfan
    jagosa
    annso
    Philmkarin
    Bettiz Angel
    FruBåtsman (efter 12.45)
    Athena79
    Anna Lw
    Sieva
    Oktober2006
    Adahlin
    lundelus
    Glennglenn

• glennglenn

Välkommen Ruby Red!

Vi har haft en jobbig natt inatt. Ni andra som har bebisar som är kring 7 veckor. Har de också en grinfas? Elsa har knappt gråtit tidigare, men senaste veckan har hon blivit mer och mer grinig och jag kan inte göra någonting. Sätter jag mig vid datorn eller börjar städa eller någonting så går det 5 min och sedan gråter hon och vill bli upplockad eller ammad. Huset ser ut som skit och det är rent ut sagt äckligt här hemma.

Vi var på middag igår kväll hos några vänner och kanske var det det som som gjorde att hon inte kunde komma till ro inatt. Hon blir övertrött och superhungrig och man blir rädd för att hälla i henne mer mat då man undrar hur mycket hennes mage pallar.

Är det normalt att de går in i såna här faser kanske? Är det slut på friden nu? :)

• glennglenn

Åh, vad spännande! Det låter så roligt det där med smakisdebuter. Det vildaste vi håller på med är ju att blanda bröstmjölk med ersättning.

• glennglenn

ÅH, Bettiz...vad söt Freja är!! och Cornelis likaså!

Jag har varit utan internet igen i en vecka, men nu är jag tillbaka online.

Tack för en trevlig fika förra veckan!

• glennglenn

Sieva: Ja, vi ska på 2-månaderskontroll nästa vecka så det blir väl spännande..eller? Hörde att de skulle kunna hålla upp huvudet. Elsa kan hålla upp huvudet själv när hon sitter i knät men hon kan inte lyfta det när hon ligger på mage (har i och för sig inte provat denna vecka). Vet ni vad som förväntas?

Min internetuppkoppling är verkligen instabil. Jag funderar på att byta leverantör, men jag misstänker att det inte blir bättre eftersom det nog är hårdvaran på telestationen som strular. Det värsta är inte att vara utan internet i några dagar även om jag inte alls hänger med i diskussionerna här inne just nu utan att sitta i telefonkö hos Telia.

• glennglenn

Jag lade Elsa på magen igår och hjälp vad stackarn kämpade! Hon blev rätt arg faktiskt. Hon lyfter huvudet några cm i alla fall. Men som ni redan sagt. Det där är ju egentligen inte viktigt eftersom barn är olika. Ibland verkar det som om det blir en tävling för vissa hur mycket barnen kan på de där kontrollerna.

philmKarin: Jag brukar hälla ljummet vatten så att isbitarna lossnar lättare. Man kan ta hela formen samtidigt och styckfrysa tärningarna i små plastpåsar så behöver man åtminstone bara tina en gång. Tror inte att det är någon fara så länge man inte tinar mer än så.

Oktober2006: Här är en till som vill börja komma i form igen. Nu har jag inte mer mjölk än att det funkar med vanlig sportbehå. Den trycker in vårtorna så att mjölken inte sipprar ut. Idag har jag promenerat och gjort övningar med pilatesbollen framför Elsa som fick titta på och på så sätt få underhållning. Vi kan ju peppa varandra´, tänkte jag! Jag vill ha tillbaka min gamla hållning som jag tappat under graviditeten så jag behöver stärka mage och rygg. Dessutom vill jag komma i alla mina gamla byxor och jeans för det blir väldans dyrt att köpa allt nytt.
    Kör hårt!

Svar på tråden Täbytråden för bebisar som.... part 2