• Karii

Naturlig propplösare???

Stopp i avloppet i köket IGEN!
    Det är fjärde gången på bara några månader i vår nya lägenhet-i den förra hände det ALDRIG på 3 år!
    Är det någon som har tips på en naturlig propplösare, något jag kan använda nu, eller något som man kan hälla i avloppet då och då för att undvika att vi får stopp igen.
    Kaffesump har jag hört, är det ngon som vet om det hjälper? Kok eller brygg? Espresso eller grovmalet ?

• Svar på tråden Naturlig propplösare???
  • Xarxa

Häll i mycket diskmedel och häll sedan i kokande vatten! Mycket vatten!

• Nalle Puh73

Karii: Har hört att man kan få stopp av kaffesump, undra vilket som stämmer?

• Xarxa

Diskmedel och kokande vatten funkar! Kaffesump har jag aldrig hört talas om, men kan inte tänka mig att det kan vara speciellt bra. Sen blir det ju "renare" av diskmedel. Tipset har jag fått av min far, som kan "allt" .

• Xarxa

Jag har dessutom använt det själv, skulle jag ju tillägga. Och det fungerade hur bra som helst...

• Ickan

Kaffesump proppar igen så prova inte det. Diskmedel och massor av kokande vatten låter bättre. Fyll hela diskbaljan med kokande vatten och peta sen bort proppen med diskborsten så att det blir högt tryck på vattnet.

• maha6305

Min morbror som var rörmockare sa en gång att:
    "Kaffesump av kokkaffe river och rensar i ledningarna, men det får inte bli för mycket för då täpper det sig"

Personligen tror jag på att förebyggande hälla i skållhett vatten då och då. Det är fettet som är värsta boven.

• Karii

Tack för alla tips!, ja jag tycker också att kaffesump låter skumt, borde proppa igen... men kanske en lite tesked då och då... Nu ska jag gå o koka vatten och testa detta m diskmedel o vatten!

• Karii

attans! det fungerar inte! vill inte ringa vaktmästaren IGEN! vad annat kan man ha i? ättika är ju bra till allt

• Googels

Är lägenheten ni bor i nu gammal?

Vi hade problem med vår gamla lägenhet, byggd i början av 70-talet nån gång. Ledningarna var inte speciellt bra så att de kloggade igen för alla våningar emellanåt. Hade till sist ut en firma som använde sig av nån specialutrustning för att rensa i ledningarna, de hade typ luddat igen av nåt från själva ledningsrören som man inte kunde få bort själv eftersom hela ledningen vad påverkad av det.

• Venusmannen

Kräv att hyresvärden rengör rören ordentligt. Är det bara stopp i vattenlåset är det ju bara att demontera det och rengöra. Är det stopp längre ner, så fungerar exemelvis en högtryckstvätt med speciell rensslang mycket bra.

• Karii

hej! Ja, vi bor i gett gammalt hus, men köket och vasken är nya. Vasken är så knasigt konstruerad att det inte går att komma åt vattenlåset! Nu har jag iaf fixat det med sugpropp och envishet! Får sätta upp detta på listan över saker som måste åtgärdas! Tack för alla tips!

• Venusmannen

Ja, då är den definitivt knasigt konstruerad. Ett vattenlås i såväl kök som badrum kräver ofta en demontering och rengöring.
    Är det hyresvärden som gjort denna knasiga konstruktion, så ring, ring och ring och klaga, tills de fattar att de måste göras något åt det.

• Karii

Det var när jag tänkte skruva upp vattenlåset som jag till min förvåning upptäckte (efter ha bott där kort tid, bör påpekas) att allt sitter bakom en liten vägg! Ja, jag ska klaga. Sätter som sagt ihop (ännu) en liten lista...

• Venusmannen

Och det är inte sådan där skiljevägg inne i diskbänksskåpet, som enkelt går att ta bort? Sitter normalt med klips mot skåpets kortsidor..

• Karii

det trodde jag med, men icke då! vaktmästaren har också försökt... den måste tas bort sen... men jag måste säga till igen!

Svar på tråden Naturlig propplösare???