• Greta Gris

Hur mycket rör ni på er i runt v 35? Promenad 3km i vecka 35, är det okej?

Hej.
    Hur mycket rör ni på er som är runt vecka 35? Själv har jag tungt att promenera numera (i v 35) för det trycker på och drar ihop sig ganska ofta och så blir jag så hiskeligt kissnödig, ofta. Nu måste jag gå på en husvisning då det är 1,5 km promenad dit sen ska vi tillbaka till stationen lika långt. Är det dumt att utsätta sig för tro? Börjar tro att det kanske blir för långt. Givetvis så lunkar jag sakta, ingen rask takt direkt Hur mycket rör ni på er som är i denna vecka ungefär? (min viktuppgång är modiga 16 kg på en 158 cm kropp)
    Mvh GG

• Svar på tråden Hur mycket rör ni på er i runt v 35? Promenad 3km i vecka 35, är det okej?
  • blonde redhead

Det är ju absolut inget farligt att röra på sig! Känner du bara att du orkar det så (1,5 km är ju inte direkt långt och då hinner du ju vila innan du går tillbaka)..

Jag har själv ingen bil och gick minst 5 km om dagen varje dag t o m dagen innan jag födde mitt andra barn, det var inga problem..

• Greta Gris

Tack för ditt svar. Ja, du har ju rätt att jag hinner ju vila innan promenad tillbaka. Kanske kan jag låna muggen på husvisningen Det är väl bara att stanna när magen blir stenhård kan jag tro. Den blir det ofta men vi har ju inte brådis. Men jag skulle nog inte klara 5 km som du! Oj, då skulle min rygg gå av och mina höfter ge vika. Jag får så himla ont både här och där.
    Gärna fler svar hur ni andra gjort/gör?
    Mvh GG

• blonde redhead

Tar du bara det lugnt så är det nog ingen fara.. Lyssna på kroppen och ta dricka med dig

Lycka till med husvisningen!

• Lika C

När jag väntade ettan för 5-6 år sen fanns det inga hinder för mig att gå milrundan på själva bf.....nu är det trean i magen, v 38 i dag...och det blir int emånga kilometer i stöten....typ till dagis o hämta barnen..... att det ska skilja så...men denna gången har jag ont precis överallt

• sigana

Jag gick min vanliga hundpromenad i skogen ända fram tills förlossningsdagen, en runda på några kilometer, tog väl nån timme att gå. Gick lite långsammare än vanligt dock
    Kan man så är det ju bara bra att röra på sig! 3 veckor innan jag födde var jag på bruksträningsläger med hunden i 4 dagar = springa runt i högt blåbärsris (dessutom i regn och några få plusgrader ) och inte så lätt att sitta ner och vila. Funkade bra för mig och min BM tyckte det var helt ok, hon tyckte jag var oförskämt fräsch för att vänta tvillingar...

• TessaS

Jag tycker det är riktigt skönt att promenera faktiskt. Om jag håller mig stilla för länge så "stelnar det till" och det är jobbigt och smärtsamt att komma igång igen. Jag måste hålla mig från backar dock... promenerade en väldigt backig runda för två veckor sedan och kunde knappt röra mig sen. Smidig som barbamamma...

Så mitt tips är: Undvik backar och ta det i din egen takt. Det går nog jättebra

Så står det till bakom pannbenet -> www.tessas.net/blogg
  • soraya

Det är klart att det inte är farligt att promenera.

Jag gick en timme om dagen varje dag fram till dagen innan förlossningen i v.38+3.

• tekannan

Jag promenerade upp till 1 mils långa sträckor fram till och med v 37, men sen kände jag att det blev för jobbigt! Kunde gå ½-1 h om dan och de långa turerna på helgen med sambon. Så lyssna på din kropp - orkar du är det bara bra att röra sig. Men sen finns det dem där kroppen säger stopp långt innan halva graviditeten och då ska man ju låta bli givetvis! Det är en enorm påfrestning för kroppen att vara gravid och föda barn...

• Marra2

För mig är det inga större problem så länge det är plan mark. Plockade dock svamp för några veckor sedan i ojämn terräng i skogen (var annars )och jag hade ont i ljumskar och ländrygg hela dagen. Trappor känns rejält i ljumskarna och som sagt sammandragningar och världens tryck mot blåsan känner jag också.

Lycka till med framtida hus och barn!

Marie (snittas 12/12)

• Greta Gris

Tusen tack för alla era svar.
    Ha en bra helg allihopa/kram GG

Svar på tråden Hur mycket rör ni på er i runt v 35? Promenad 3km i vecka 35, är det okej?