• mitthj­ärta
    Äldre 15 Nov 13:57
    3320 visningar
    16 svar
    16
    3320

    Tycker ALLA barn om böcker??

    Läser alla föräldrar böckar för sina barn??

    Min son (13 mån) avskyr böcker.
    Vill inte lyssna, slår igen boken & går därifrån Skrattande
    Han har aldrig velat att bli läst för, inte ens då han va pytte.

    Tycker mig läsa att dom flesta barn gillar att "läsa" böcker.

    Nån mer som har ett barn som inte vill läsa saga??


    Adrian - Älskade barn!
  • Svar på tråden Tycker ALLA barn om böcker??
  • Äldre 15 Nov 14:02
    #1

    nu har jag inga barn, men jag tror inte att alla barn gillar böcker...precis som det finns vuxna som inte gillar böcker!

  • mitthj­ärta
    Äldre 15 Nov 14:21
    #2

    *PUFFAR*


    Adrian - Älskade barn!
  • Söderb­öna
    Äldre 16 Nov 13:45
    #3

    Det är många som också pratar om barn som inte kan sitta still i knät. Martina Haag tipsade på tv för säkert ett år sedan om att böcker med "flikar" var bra för barn som bara ålade när man ville läsa för dem. Då kan de vara med aktivt - och det händer saker.

  • Tant Green
    Äldre 17 Nov 10:14
    #4

    Min tjej som snart är 15 månader gillar bara att bläddra i böcker, fram och tillbaks jättesnabbt så man hinner inte med att läsa eller peka Men hon får hålla på att bläddra i dem, så småningom tycker hon förhoppningsvis att det är kul att få veta vad de innehåller också.

  • Äldre 18 Nov 22:17
    #5

    Min son (18 månader) älskar böcker. Att äta alltså.. Nästan alla hans böcker är snart uppätna.

    Han gillar när man läser max-böckerna och sådana böcker man kan känna på (mjuk hund, knottrig groda..) för honom, i nån minut iaf.

  • mysan8­2
    Äldre 18 Nov 22:19
    #6

    mina barn är inte överförtjusta i böcker men efter så mycket gnäll från både dagis o bvc så läser jag lite emellanåt för dom, men endast korta böcker.

  • knytte­tsmamm­a
    Äldre 29 Nov 21:34
    #7
    +1

    Om ingen i familjen läser kommer kanske barnet inte heller förstå vitsen med det men om resten av familjen gillar att läsa tror jag att det kommer så småningom. De gör ju som vi gör, förr eller senare

  • gulema­mman
    Äldre 29 Nov 21:36
    #8

    min äldsta son älskade böcker sen han bara var jätteliten! och gör så fortfarande nu vid 3,5 års ålder. min yngste gosse däremot som är 14 månader, avskyr böcker

  • Äldre 29 Nov 21:41
    #9

    Han är nog för "liten"! Jag känner igen min son, han brukade slå igen boken på mina fingrar, det var det enda skojiga med dom.
    Men nu två månader senare har han börjat visa intresse, sitter gärna och lyssnar, han har nog inte varit "mogen" tidigare, för otålig liksom.  Han är 16 månader nu. Det är nog olika på olika barn.

  • Äldre 29 Nov 21:45
    #10

    Min äldsta var ca 18 mån när hon i princip över en natt började älska att läsa böcker (att vi läste högt alltså). Innan var böckerna totalt ointressanta men hon fick en bok i julklapp av mormor som skulle läsas sist varje kväll innan hon somnade, och helst 4 st innan den
    Min yngsta är 14 mån nu och börjar tycka böcker är lite kul (mer än att bara tugga på alltså) så hon kommer nog tycka det är kul att läsa lite tidigare än sin storasyster.

    Vänta, det kommer nog

  • Hattif­natten­tanten
    Äldre 29 Nov 21:47
    #11

    Mina stora hade svårt att sitta still och lyssna när vi läste. Vi hoppade fram och tillbaka och pratade till bilderna istället - och försökte prata mycket vid andra tillfällen istället. De älskar att läsa nu när de kan läsa själva istället. Minstingen tycker det är roligare att "läsa"/bläddra i böcker men att läsa texten, nej det är för händelselöst. Det kommer! Det viktiga är att prata med barnet och att använda lätt språk utan att prata bebisspråk.

  • Krümel
    Äldre 29 Nov 22:41
    #12

    Jag håller med Mylla. För vår dotter kom också bokintresset senare, tror det var först vid ca 20 månaders ålder. Innan det kunde hon inte sitta still.

  • Stiina
    Äldre 29 Nov 22:44
    #13
    +1

    Alla barn gillar inte böcker. Men jag tror att chansen ökar om det finns böcker tillgängligt och en vuxen som kan läsa för dem tidigt. Det har jag iallafall sett på mina förskolebarn. Men många barn runt 1 är väl mer intresserade av att springa runt och kolla på världen istället. Bokintresset kommer nog senare som flera skrivit.

  • Wed 12 May 2021 13:35
    #15

    Tror bvc överdriver med att man ska kunna läsa för så små barn man börjar i verkligheten läsa mycket senare. Min 1 åring blir arg och slås om jag försöker läsa för hon vill hellre äta boken eller kasta i väg den. I bland när hon är på humör så kan hon säga "titta"och peka i boken i nån minut tills den blir kastad eller uppäten haha

  • Wed 12 May 2021 15:09
    #16
    +2
    bokslukare skrev 2021-05-11 13:59:06 följande:
    Tips är att använda appen Boksnok. Det är en app med massor av barnböcker. De har rörliga illustrationer och mysiga berättelser som fångar mitt barns uppmärksamhet. På så sätt kan vi få en mysig stund på kvällen :) 
    Grattis till dagens trådlyft!
    15 år gammal bortglömd tråd som återaktiveras.

    Intressant ämne, så det är bara bra att man lyfter läsningen igen...

    Min tanke är att eftersom man som vuxen vet hur otroligt viktigt det är att läsa för och med sina barn så gör man det varje dag oavsett om barnet är intresserad eller ej. Man får in det i vardagen. Har pekböcker i barnvagnen vid promenaden, finns de som har fastsättning så de ej försvinner. Man läser i sängen innan man går upp och samma sak före läggningen på kvällen. Man kan visa bilder vid måltiderna och läsa lite då med.
    Minst 3 böcker per dag enligt:
    1 gammal favorit + 1 ny (eller längesedan man läste den) + en som varit med bara ett litet tag.
    Har man inte ett par hundra böcker hemma, man kan ofta köpa en ica-pappkasse på loppis för en billig peng, så finns ju biblioteket. Favoritböckerna kan letas upp på loppis eller önskas i present, resten kan lånas!


  • neverp­reggo
    Wed 12 May 2021 15:38
    #17
    -1
    nnnnnnnn skrev 2021-05-12 15:09:03 följande:
    Grattis till dagens trådlyft!
    15 år gammal bortglömd tråd som återaktiveras.

    Intressant ämne, så det är bara bra att man lyfter läsningen igen...

    Är det bra när reklamkonton lyfter trådar menar du?


    Håller dock med om att läsning är ett bra ämne men x antal trådar om detta behöver inte komma till ljuset igen pga en spammare :)

Svar på tråden Tycker ALLA barn om böcker??