• sailormoon81

hund som tuggar på tassar

jag har en liten fråga. Jag har en liten blandis som gärna knager sig på sina tassar. Vad beror det på? Kan det vara nån svamp eller bara ren uttråkning. Om det är svamp hur ser jag det då? och vad göra?

• Svar på tråden hund som tuggar på tassar
  • Splach

kolla om han är röd i skinnet och mellan trampdynorna, är han det kan det vara svamp..
    Rätt vanligt att dom får det nu när det är blött ute

• Callelin

Min hund har likadant! Han slickar och tuggar mellan trampdynorna och är röd där.
    Splach: vad kan man göra åt det??

• Firenze

Kräm hos verinären och tratt när hunden inte är under uppsyn. Så nart krämen börjat verka och kliandet slutar, så slutar de ju också att slicka. Det blir en ond cirkel, ju mer slickning, desto mer svamp/eksem och slickandet kan sedan övergå till en dum vana om man låter det fortgå.

Som sagt, åk till vet och kolla upp. Inte så dyrt.....

Lycka till! (Från en som haft en riktig tasslickare )

~*~ Välj dina ord med smak, du kan tvingas äta upp dom ~*~
  • Hallonsaft

Håll torrt, var noga att tvätta av smuts från tassarna när ni kommer in och torka helt torrt.

• Splach

helosan, tass salva, salva för röd bak för ungar mm kan man smörja in med..

Och som sagt håll hunden under uppsikt, och så fort ni varit ute så torka av tassarna, har dom lågt hår mellan trampdynorna klipp bort det, så att det kan torka mellan trampdynorna!

Ha gärna tratt på under tiden ni inte kan se hunden, så att den onda cirkeln kan sluta

• biizan

delåter åxå som om hunden kan va foderallergisk!!! de kan åxå mycket gärna va svamp! du kan ta vanlig svampmedel för människor å använda på hunden! men e de foderallergi så rekomenderar jag fodret royal canin sensetive! lycka till! mvh

• giz den allsmäktige

kan oxå vara ett tecken på att han är uttråkad.
    ta kontakt med vet för att utesluta ev allergier och sjukdommar.

Svar på tråden hund som tuggar på tassar