• Tant Green

Mat och dryck till gravid gäst

I helgen ska vi bjuda hem lite folk varav en tjej som är gravid (typ 38:e veckan). Och då undrar jag ju vad hon ska äta och dricka.

Det blir smörgåstårta och jag är rätt säker på att det kommer vara små laxbitar i (jag ska inte göra den själv, så jag vet inte säkert vad den kommer innehålla). Skulle ni äta det?

Och skulle ni dricka alkoholfri cider (sådan man köper på Konsum)? Det kommer förstås finnas mineralvatten också, men det kanske är lite tråkigt när alla andra dricker vin?

Jag känner henne inte (hon är min sambos kompis fru) så jag vill inte ringa och fråga henne, därför frågar jag er...

Jag kan ju också passa på att fråga hur ni gör när ni är bortbjudna. Tar ni med egen mat och dryck? Eller frågar ni innan om det kommer serveras något som går att äta? Eller ser ni helt enkelt till att inte vara hungriga...

• Svar på tråden Mat och dryck till gravid gäst
  • Västeråstjej

Lax är väl inget man rekommenderar en gravid men det är samtidigt inte farligt att äta någongång ibland. Så i matväg är det nog inga större problem. Kan ju hända att hon mår illa av vissa saker men det kan ju inte du veta. Insjöfisk är inte bra att äta.

Dryck är så enkelt som att du utesluter alkohol åt henne. Ska du bjuda på nån drink så gör en god och inbjudande alkoholfri drink åt henne.

• Carro Å

Laxen på smörgåstårtor brukar man ju kunna peta bort så det går säkert bra.. Tycker du e gullig som tänker längre än vad de flesta skulle gjort. :)

• Tjohalia

gravad lax är ju vanligt på smörgåstårta och jag äter det då det serveras (inte så ofta) eftersom både gravad lax och smörgåstårta tillhör favoriterna för mej. Men jag vet ju inte hur noga hon är med vad hon tillåter sej själv att äta, det är ju olika... kanske du kan göra en god smörgås med diverse pålägg (som man får äta) och ha i reserv i fall hon inte vill ha smörgåstårta.

• Tant Green

Tack för era svar! Det får bli smörgåstårta då, också kan hon nog peta bort laxen om hon inte vill ha. Men jag kan tänka mig också att det inte är så farligt när hon bara har 2-3 veckor kvar. Barnet är ju i princip färdigt då, och det är väl inte så mycket som kan gå fel. Jag antar att man är mer orolig i början.

• Elmindreda

Måste bara skriva att jag tycker du är väldigt gullig som bryr dig om att kolla upp vad du kan bjuda på när du får en gravid gäst!

• Titti och mini

Laxen kan hon ju peta bort som nån sagt, men hon kan mkt väl vara som jag dvs extra nojig nu på sluttampen eftersom om hon skulle bli sjuk nu i listeria (vilket är det man kan få av t.ex. gravad o rökt lax) så får bebben det nästan 100% säkert. Så många är lite extra försiktiga i slutet just för att bebisen nästan alltid blir smittad då, vilket den inte alltid blir i t.ex. mitten av grav.

& som många sagt, mkt gulligt av dej att kolla upp

• Lilla Lina

Jag hade ätit och druckit...=)

• Signatur

Vem ska göra smörgåstårtan? Man kanske kan fråga om de kan göra en bit utan lax i??

Tycker också att du är jättesöt som bryr dig så mycket!

• Tant Green

Och jag tycker ni är jättegulliga som tar er tid att svara!

Det var inte så väldigt länge sedan jag var gravid själv (fast det varade bara i 14 veckor och jag var konstant illamående så gå-på-fest-problemet hann aldrig uppstå ), därför funderar jag på sånt här. Annars hade jag nog inte ens vetat om att det inte är bra med lax. Men jag visste ju inte att det var farligare i slutet av graviditeten. Man lär sig något nytt varje dag

Jag tror jag ska be hon som gör smörgåstårtan att bara använda lax som garnering ovanpå, då är det ju lättare att peta bort om hon inte vill ha.

• LindaHelen

det finns ju alkoholfritt vin på systemet oxå ett persika och ett jordgubb kostar ca 30:- st och dom gillar jag skarpt för att vara nått utan sprit

• sasse s

Nu vet ju du inte hur hon är... Och tyvärr verkar ju allt för många gravida vara allt för "hispiga"!

Det som inte är så bra att äta, är inte bra att vräka i sig... Men det gör absolut inget om man äter nån gång ibland (enligt min bm)!!!

Så jag skulle då definitivt ha njutit av både mumsig smörgås tårta och vanlig (affärs) cider!!!

Inget man äter varje dag ju!!!

• kalinan

Jag håller med sasse s.. jag råkade hamna på en middag där förrätten nästan enbart bestod av förbjudna godsaker såsom rökt lax, parmaskinka, brie och mögelost. Även om jag slutat köpa och äta dessa livsmedel själv smakade jag faktiskt på alltihop och är inte det minsta orolig. Men som sagt, vi är ju olika!

Bortpetbar lax tycker jag låter bra. Lycka till med middagen!

• Katja med skrutt

Tycker också att du är jättegullig som tänker på det viset.

Mitt tips är att du hellre köper alkoholfri cider och nåt gott mineralvatten än systemets alkoholfria vin, för det smakar vekligen PEST (vissa tycker inte det, men de flesta tycker nog som jag).

• jummie

men de matprodukter som man bör undvika av anlednigne att de innehåller listeria räcker det med en tugga för att det ska bli farligt....

men å andra sidan..i Sverige har vi 15 rapporterade listeriafall/ år...ingen av dessa uppgavs vara gravida..även "vanliga" människor kan drabbas av listeria..typ äldre o sjuka.

men hör med hennes vänner hur petig hon är..blir ju inge roligt om hon sitter där o inte äter nåt...kanske kan fixa ihop en smörgås med nå gott på en thekaka eller då..?

• Linda1976

Jag hade nog gjort /beställt en landgång till henne utan lax för att vara på den säkra sidan. Det tror jag hon skulle uppskatta vädligt, oavsett om hon är petig eller ej. Gravad lax (som det ju oftast e på s-tårtor) rekomenderas ju inte alls, inte ens en liten bit (tyvärr, för gott e det). Lycka till!

• snutti

Gulligt att du tänker på henne. Kan du inte fixa en landgång åt henne då???

Sen så kan man ju köpa såna där jättesnygga Pommac-flaskor som liknar champagneflaskor... Lite fräsigare...

• Vintersaga

Precis som de andra skrivit. Gulligt av dig att tänka så - det uppskattas!!!

Laxen kan man peta bort! Cider tycker jag är ett utmärkt alternativ. Cola och vatten är så tråkigt när alla andra dricker vin.

• Sunshine78

Du var det längesen du skrev inlägget..ville bara säga att du är gullig som tänker på henne! Var på fest hos en kompis i helgen och hon hade bara bål med alkohol i.Skulle det varit jag skulle jag göra lite alkoholfri bål eller en drink till den gravida..Kram

• Spirea

Kanske jag är extra nojig, men jag hade inte ätit om det varit rökt lax i . Finns det bakterier i fisken så får man ju troligen i sig dem ändå även om man petar bort lax bitarna, de har ju "smittat" av sig på de övriga ingredienserna. När jag var på sushi-ställe tyckte de att jag kunde peta bort lax bitarna, det är ju ungefär samma sak, tror ingen BM skulle rekommendera det.

Svar på tråden Mat och dryck till gravid gäst