• enny signatur

kattsand/toa

lite nyfiken på h8ur ni andra har det med den saken. hur gör ni med toalett till aktten?
    har ni en vanligkattlåda med sand i?
    har ni någon annan lösning?
    vad kostar/kostade det er, både i inköp och i förbrukning?
    är ni nöjd?

har just nu icke klumpbildande sand i mina lådor (en med tack som man i grunden ska kunna vängda för att göra ren och en utan), men är itne alls nöjd.
    luktar inge vidare och katterna verka rinte allt för nöjda över det så... men vad bör man satsa på?

• Svar på tråden kattsand/toa
  • 3 hjärtan

jag köpte en låda på överskott för hundra kronor med lock och filter.

använder alltid klumpsand, everclean eller vitakraft. Den är lite dyrare i inköp, everclean runt 139 och vitakraft för runt 89. men det är värt det, den luktar inte, klumpar jättebra och är väldigt drygt.

har provat massa olika lådor och sandsorter, men det här är de absolut bästa alternativen. och så rensar jag lådan en gång om dan.

• Alexandra1983

vi har en pee-wee med det strö man ska ha. Rensar endast när katten bajsat eller när sågspånen behöver tömmas.

När katten pissar på ströt går det sönder och silas ner till den undre delen. Luktar inget här hemma.

www.peewee.se/

• Majsan70

Vi kör med klumpbildande sand till en täckt låda med filter. Dock haer vi tagit bort svängdörren till den.

När vi har kattungar kör vi med flera utställningslådor med icke klumpbildande sand i.

Luktar illa gör det enbart om man slarvar med att tömma.

• enny signatur

Alexandra1983: vad gav ni för lådan och vad ger ni för ströt?
    hur ofta behövs det tömmas?
    hur tycker du det fungerar?

Majsan70: vad kör du emd för sand?
    våran luktar så fort någon ens tittat på lådan :/

• enny signatur

hade pussi kompkat förut något ajg skulle varan för... må vara att dne rekoemenderas men 1. hanen avskydde att gå på lådan 2. honan började blöda vilket slutade iochmed byte av kattsand

• stenfalk

Har en hemmagjord variant av PeeWee och bränslepellets i den. Fungerar superbra. Är jättesmidigt, luktar inget och är fantastiskt billigt. Räknar med 20 kronor i månaden för pellets

• Mammanseko

Våran katt går mest ute om han har möjlighet men en kattlåda står ändå till förfogande!

Vi har en kattlåda med tak och lucka som jag tror kostade 100 kr på ÖB för något år sedan.

Nu sist köpte vi MissCat som klumpar sig och den har räckt i ca 2 månader. Finns fortfarande mycket kvar.

Annars brukar vi köra med en 15 kg kattsand från djuraffären som kostar 89 kr och klumpar sig och är dammfritt. Komemr ej ihåg vad den heter men är väldigt nöjd!

Har aldrig haft problem med lukten.

• Majsan70

Wickz

Vi kör med pussi kattsand och det luktar inget alls hos oss. Kanske att du haft för lite sand i lådan?

Till kattungarna som inte skall ha klumpbildande så varierar vi lite. Har inte hittat rätt sand för att mamma katt skall vilja gå på deras lådor ännu, vilket innebär att det tagit lite tid att få dem rumsrena när det begivit sig.

Är din hane kastrat? Om inte så luktar det ju illa när de kissar oavsett.

• Rigmor Mortis

Jag har bränslepellets i vanliga lådor. Tömmer kissigt spån och bajs varje dag och tömmer allt och skurar lådorna en gång i veckan. Det är helt luktfritt (utom att det kan lukta lite skog när de nyligen kissat)

• Mammanseko

Mjsan70: varför ska inte kattungar ha klumpnade kattsand?

Svar på tråden kattsand/toa