• Kanelhallon

Bergamo, Italien...

...har någon av er varit där?
    Hur var det? Något att rekommendera?

• Svar på tråden Bergamo, Italien...
  • Brando

Jag och min man var där på lång-weekend i mars förra året. Vi tyckte det var jättebra. Vi shoppade lite, åt god mat och tog det lungt. Vi tog tåget in till Milano en dag och kikade lite, men jag tyckte bara det var trångt (massa turister) och dyrt. Det finns en hel del affärer i Bergamo och lite andra sevärdigheter (typ kyrkor) men det beror på vad man vill göra. Vi som bara ville ha det skönt och ägna oss åt varandra tyckte det var toppen. Är man ute efter vilt uteliv så verkar inte Bergamo ha så mycket att erbjuda, inte där vi bodde i alla fall.

En sak att tänka på- på söndagar är ALLT stängt. Vårat plan gick på söndagkväll så vi satt i hotellfoajen hela söndagen utan att ha något att göra. Så här i efterhand skulle vi nästan lika gärna kunnat åka hem på lördagen.

Fråga gärna om det är något mer du undrar

• Della

Jag och killen åker till Italien-Bergamo den 6:e december och ska vara där i en vecka.
    Men vi kommer inte stanna i Bergamo utan åka runt i Italien så mycket som det går

• Lilou

Jag bor i Milano och aker ibland upp till Bergamo, det tar ungefar 45 minuter. Det ar en himla mysig stad! Se till att aka linbana upp till Bergamo Alta!

• Della

Lilou! okej!!!

Är det jättedyrt i Italien? Kläder, mat, hotell?

Och hur kallt är det i början av december?
    Vad ska man alltså ta med för kläder? Vinterjacka?

• Lilou

Det ar nog lite billigare i Italien an Sverige, tror jag i alla fall!...Beror ju pa var du bor och vilka restauranter du gar pa. Men lat oss saga en vanlig pizzeria kostar val ungefar max ? 30 per person...alltsa, pizza, vin, dessert och kaffe.
    Ja det ar kallt! Inte som i Sverige, men det ar valdigt hog luftfuktighet, sa det kanns varre. Absolut vinterjacka...mossa, vantar etc.
    Klader...ingen aning! Koper allt pa H&M!

• Kanelhallon

Tack för tipsen! Söndagsstängt var bra att veta, linbanan var också ett bra tips.

Vi tänkte göra som Brando har gjort, ta en långweekend, och åka in till Milano en dag. Något begär efter häftigt uteliv har vi inte, snarare tvärtom. Vi är mer intresserade av att glo, äta och dricka.

Finns det något "måste" som man bör titta på, förutom Bergamo Alta?

Lilou: Hur är vädret i mitten av mars?

• Lilou

Forutom Bergamo Alta sa finns det nog inget speciellt dar....inte vad jag vet i alla fall!
    Vet inte om ni kommer att vara i Italien pa mandagen ocksa, men da ar det mesta stangt till 15.30.

I mitten av mars ar det riktigt varvader...valdigt svart att saga. Men det ar nog anda vinterjacka som galler, for sakerhets skull! I 2 ar var det jattekaltl anda fram till mitten av maj, men det senaste aret var det supervarmt redan da...sa jag kan inte saga med sakerhet. Bast att ta med sig lite av varje!

• Kanelhallon

Tack Lilou! Vi packar både solhatt och dunjacka, så är vi beredda.

Svar på tråden Bergamo, Italien...