• Melami

39,5 i feber vid tandsprickning??? Vägrar äta dessutom

Vår 10 månaders tjej låg inne på sjukhus i slutet av oktober pga njurbäckeninflammation. Efter en "vanlig" penicillinkur går hon nu på förebyggande penicilin medans hon står i kö till en massa undersökningar.

De sista 3-4 dagarna har Isabell varit gnällig och hållt sig mycket i munnen. Aptiten har minskat för varje dag. Igår fick hon feber, låg runt 38,5 då. Inatt hade hon 39,5 och ville absolut inte ligga på rygg utan skulle sova ihopkrupen på mage, precis som hon gjorde när hon hade njurbäckeninflammation. Men såg i morse att hon fått en framtand i överkäken. Hon vägrade äta välling utan ville bara dricka. Orolig blev jag och vi fick tid på sjukhuset där man kollade sänka, blodvärde och urinprov men allt såg bra ut. Läkaren hade ingen förklaring till hennes feber, utan gissade på nåt virus eller möjligtvis att det är tänderna som spökar, men han tyckte febern var för hög för det.

Vår tjej har fortfarande 39,5 i feber så fort panodilen slutar verka och hon vägrar äta. Hon har ätit 4 smörgåsrån med skinkost och två clementiner idag, varav hon ätit clementinerna med STOR aptit, men man får väl inte ge hur mkt som helst. Hon nobbar allt annat, inte ens glass vill hon ha.

Har era barn haft så hög feber vid tandsprickning? Jag är så orolig att det är nåt med njurarna igen även om proverna skulle visat det då ....

• Svar på tråden 39,5 i feber vid tandsprickning??? Vägrar äta dessutom
  • bäbisglad

Stackars er! Vad jobbigt för er lilla tjej . Det är säkert bara något virus hon har fått. Att barn får feber pga att de får tänder är en myt och stämmer inte. Googla lite om du inte tror mig. Det här hittade jag tex på netdoktorn:

Tandframbrottet som sådant ger inte feber - febern kommer av en av de otaliga infektioner som alla barn ska igenom. Dessutom är det vid detta tillfälle ökad risk att barnet blir smittat när det umgås med främmande. Äldre syskon har vänner på besök och barnet har kanske börjat dagis eller lekis. Allt detta bidrar till en ökad risk för infektioner och därmed feber. Tandens frambrott kan i sig följas av lite orolighet - barnet gnager på leksaker och dräglar mer på grund av att tandköttet är ömt.

Hoppas hon kryar på sig! Håll koll på henne, men eftersom ni har tagit diverse prover så är det säkert ingen fara.

• Melami

Jag tror dig, men tycker att det är konstigt att ALL vårdpersonal ALLTID verkar skylla på tänderna så fort ett barn har feber. Bara det att det inte är hög feber. Och när Isabell fick sina två första tänder så hade hon faktiskt lite feber, så lite sanning borde det ju finnas i det hela.

Men, jag hoppas att hon blir bättre snart, hon har liksom inga andra symptom o det är väl det jag oroar mig för mest.

• bäbisglad

Ja, det är en seglivad myt som är så vedertagen att många verkar tro på den fast motsatsen är bevisad. Det är kanske lätt att skylla på tänderna om man inte har någon annan förklaring? Men ALL vårdpersonal säger dock inte att feber och tandsprickning hör ihop, jag är själv vårdpersonal . Vår BVC-sköterska säger också att det är en myt och ber alla sina mammor sprida ut att det inte finns något samband, utan att det råkar sammanfalla med en infektion. Jag har själv två söner som aldrig haft feber i samband med tanduppkomst .

• Melami

Ok, men fakitskt så har all vårdpersonal jag pratat med när dottern haft feber, i synnerhet förra månaden då hon fick njurbäckeninflammation, sagt att det säkert bara är tänderna som är på g...

• bäbisglad

Fine, man tror väl förstås på det som man själv har varit med om/har erfarenhet av. Eftersom jag personligen inte har stött på feber i samband med tandsprickning så blir det väl naturligt för mig att tro på den sidan som säger att det inte finns något samband. Men om du säger att det faktiskt har det (att din dotter ex har fått feber) så väljer du att tro att det faktiskt finns ett samband. Det verkar finnas två läger .

Jag har i alla fall svårt att tro att hon skulle få så hög feber som 39.5 för att en tand. JAG tror på en virusinfektion i detta fall, men du känner ju din dotter bäst.

• Marlene

personligen så tror jag det är omvänt, tänderna passar på att komma när immunförsvaret är lite sänkt tex vid en infektion så att dom ofta har feber eller är lite dåliga i magen stämmer enligt min teori men det är inte tänderna som orsakar det utan bakterier eller virus.

• bäbisglad

Marlene:

Precis, det är så jag också tror att det är, alltså att tandsprickningen sammanfaller med en infektion. Att tandsprickning i sig skulle orsaka feber klingar ologiskt i mina öron (nu blir jag väl påhoppad ). Jag har själv ganska nyligen fått mina visdomständer, och ingen feber här inte .

• marsmamman

Leon har haft hög feber (närmare 40 grader) varje gång han fått tänder.

• Melami

Har drömt att hon fått en hel drös tänder samtidigt, kanske är så
    Jag menar inte att du har fel bäbisglad, du har ju trots allt utbildningen . Jag har själv oxå svårt att tro att en tand kan orsaka så hög feber. Men jag tycker det är dåligt av den vårdpersonal jag varit i kontakt med som bara viftar bort feber o skyller på tänder. Detta är alltså vårdpersonal både på vårdcentral, sjukhus och sjukvårdsupplysningen.

• Melami

Vad finns det förresten för virusinfektioner utan symptom??? Förutom febern då....

• Melami

marsmamman: Fick din son mer än en tand i taget då?

• marsmamman

Melami: Ja, i somras fick han fyra tänder på två veckor! Annars har de kommit två och två

• lykta

Hej!
    Enl min sons läkare har man INTE hög feber vid tandsprickning, det är bara en MYT.......Han sa att möjligt att den kan få upp någon tiondel, men absolut INTE till 39grader.

Har ni kollat halsen???
    Elias (8 mån) har fått halsfluss och behandlas med pencilin, tecknet på det var just kinkig med mat och mycket händer i munnen...

• lykta

Hm, jag läste inte alla inlägg i diskusionen, det verkar visst vara si och så om hurvida det är en myt eller inte..

Hoppas iallafall att hon kryar på sig!

• Melami

lykta: Man kollade hals, öron, hjärta, lungor och blodprover samt urinprov. Allt såg bra ut. Så läkarens förklaring var antingen virus eller tänder. Fanns en möjlighet att hon kunde få hög feber vid tandsprickning eftersom hon inte för så längesen var sjuk.

Dessutom äter hon ju penicilin i förebyggande syfte så att hon inte ska få UVI eller njurbäckeninflammation, så jag antar att hon är lite skyddad mot bakteriella sjukdommar såsom ex halsfluss.

Svar på tråden 39,5 i feber vid tandsprickning??? Vägrar äta dessutom