• Rude Billy

Boxer som första hund?

HElst vill jag nog ha en grand danois, men boxer verkar helt underbara.. Skulle det funka som en första-gångs-hund?
    Några tips på andra raser?
    VIll inte ha en för liten hund, vill egentligen ha en stor och kraftig och rejäl hund. Hunden ska i första hand vara sällskap och tänker även syssla med lydnad. Fast mest för skojs skull..

• Svar på tråden Boxer som första hund?
  • gogroda

Nej jag skulle inte rekomendera det som första hund. inte en gd heller.

• PuhGirl

Boxer är bra, men dom e väldigt aktiva. Busiga och spralligt humör. Men dom e en bra familjehund. Men dom har en hård svans dom kan slå sönder både grjer, slå barn i pannan och sen även slå sönder sig själva. man kan även ha sån otur att dom får problem med sina höfter. Man måste kolla sånt tidigt när man skaffar en, för d är dyra operationer, har en bekant som har en boxer han med som fick lägga nån slags guldinlägg i höften på sin hund annars hade den gått bort...så de tär och tänka på, men dom e underbara i humöret men lite dumma haha

• Rude Billy

gogroda> Varför skulle du inte rekomendera gd som första hund?
    Mina erfarenheter med dem är än så länge engart positiva..

älskar dig> Ok, låter inte bra det där med svansen..en de är väl samma sak med gds..deras svansar är som sten :)

• PuhGirl

Golden, Labrador, bra familjehundar o lugna i tempramentet...inte lika mycket kända problem

• Rude Billy

Älskar dig> JO jag vet, men det är inte riktigt hundar som jag vill ha.. Möjligen en berner sennen de verkar vara trevliga å mysiga hundar

• Hallonsaft

Första hund eller inte. Allt handlar ju om Din kunskap om hundar, dess träning och behov.

Båda raserna Du nämnt är krävande hundar. Boxern för dess livlighet och att det är en bruksras som behöver träning och G.D för att de är en stor ras, som tyvärr numer är svårt att hitta några som är bra mentalt.

Så det är omöjligt att svara på. Hur mycket hundkunskap har Du och ring gärna runt till uppfödare och prata med dem. Förhoppningsvis kommer Du till några seriösa som talar om ifall deras ras inte passar Dig.

• Hallonsaft

tomas och alex:

En mysig hund får man om man kan hantera och uppfostra den rätt, det sitter inte i rasen. Uppfostrar man en berner, golden, labbe eller annat fel, ja då har man en kompis som är besvärlig eller mindre mysig.

• PuhGirl

Jag håller med Hallonsaft, ring till svenska kennelklubben, dom kan allt, o läs i böcker och sånt med...

• Rude Billy

Hallonsaft> Jag har läst till mig en hel del, sedan har jag ju haft hundar runt i min närmsta krets hela livet, bara det att min familj aldrig ägt någon. Sedan har jag ju läst en hel del om hundars beteende så lite kunskaper ycker jag allt att jag har. MEn ska följa ditt råd iaf. Tack så mycket!

Svar på tråden Boxer som första hund?