• Splach

Vår älskade hund kanske måste avlivas..

För ca 5-6 år sedan fick vi hem Ozzy, Ozzy var redan då ca 4-5 år gammal och färdigutbildad för det arbete som pappa skulle använda han till..

Ozzy har under den tiden vi haft han, alltid varit en glad liten "korv" som älskar allt som har med mat att göra, tom under sträng lydnad har han avikt från sina "plikter" för att det funnits mat eller godis i närheten..
    En sådan gång var då han jobbade, och det gick en människa inne på hans område, som inte skulle vara där den tiden, Ozzy stälde up denna människan som blev skärrad, men direkt efter att han stält up människan började hanlukta i luften, och hoppade sedan glatt fram till personen han stält up, varför? jo människan hade ju hundgodis i fickan

Han har alltid gjort allt för mat, och älskat allt som har med mat och bus att göra, även har han älskat sitt jobb, lite mer än han älskat allt annat..

Dom få gånger han inte har jobbat, tex under pappas semester, har han blivigt som förbytt, han blev då helt apatisk, mat fanns inte med på hans lista, eller bus, knappt att han ville gå ut, pg av saknaden av sitt jobb!..

varje år görs en årlig upkörning, iår hade vi pratat om att inte köra up han, för att låta han gå in i pension, men att ta det i attapper, så han blir van med att inte jobba..
    Dock så var pappa iväg och körde up han ändå, och han gjorde sin bästa upkörning någonsin, han fick enormt mycket beröm av poliser och hundtränare, så pappa beslöt att låta han jobba i alla fall ett år till..

MEN..

Igår var vi till veterinären med han, min hund och mammas hund, för vaccination, och för att kolla up varför bakbenen har börjat låsa sej när han springer ibland..

Veterinären kände igenom han, och konstaterade att det troligen var ett typiskt schäfer syndrom L7S1..
    Nu är ingen rönken gjort så det är inte 100% säkert att det är det, men högst troligt.
    Detta betyder att om det är det, så kommer han behöva operaras, och kommer aldrig kunna gå i tjänst igen, eftersom han är ca 10år, så går han redan på övertid vad det gäller hans jobb, då dom brukar låta hundarna gå i pension vid 9års ålder..
    Men nu fick han tyvär sluta tvärt, han går på smärtlindring i en månad för att se om han mår bättre av det, men även om han får smärtlindring, så kommer han inte kunna leva ett värdigt liv, då han kommer bli apatisk igen, och sluta äta mm.. 

En operation, kommer heller inte att genomföras, eftersom Securtias inte kommer betala för en operation för en hund, dom aldrig mer kommer kunna använda, och även om dom skulle det, eller om vi skulle skrama ihop pengarna själva, så är det troligen ändå inte det bästa för han, då rehabliteringen är lång, och han kommer aldrig mer kunna jobba, vilket kommer göra att han blir som förbytt, och rehabliteringen kanske inte ens kommer kunna funka..

Så visar det sej nu om en månad att det är detta L7S1 så kommer han troligen få somna in.. 
    För hans eget bästa!

Det känns väldigt tungt just nu, men vi lär ju se till hans bästa.. Ozzy har varit och är värdens underbaraste gossebjörn!

• Svar på tråden Vår älskade hund kanske måste avlivas..
  • Tinzu

uff så tråkigt att höra hoppas att
    det inte är det problemet

• Birgitta2

Gud så vacker han är. Jösses vilken härlig hund!

• ying yang

Vilken vacker hund. Kramar till Er!

• Thezz mamma till två

Han såg verkligen ut som en gosebjörn!
    Hoppas att ni kan komma på något sätt som gör att ni får ha honom hos er att tag till!
    Kramar

ღ 25/1-06 Matteus & Pyret BF 12/4-07 ღ
  • linodin

En hund är verkligen en kär familjemedlem så jag förstår er oro!

En underbar hund har ni får jag fråga om det är långhårig chäfer?

Min syster har chäfer (långhårig) och gud vilken härlig hund en riktig nallebjörn...

Hoppas det blir positivt besked ni får jag håller tummarna!!

• Rickeby

Hoppas som de andra att de inte är som befarat men om de är det så har han ju fått ett tio år långt liv och fått jobba med något han älskar och det är det kärleksfullaste och mest osjälviska man kan göra för sin hund att inte låta den lida (tycker jag kanske jag ska tillägga...)

Vår älskade rottis Zingoalla fick somna in i somras endast två år gammal och det är det svåraste beslut jag någonsin tagit och det vrids fortfarande om i hjärtat när jag tänker på det men jag vet att hon kommer tacka mig den dag vi möts igen :)

Lycka till, kram Anna.

• Splach
    linodin skrev 2006-11-17 13:42:23 följande:
    En hund är verkligen en kär familjemedlem så jag förstår er oro!En underbar hund har ni får jag fråga om det är långhårig chäfer? Min syster har chäfer (långhårig) och gud vilken härlig hund en riktig nallebjörn...Hoppas det blir positivt besked ni får jag håller tummarna!!
    hejsan, japp det är en långhårigschäfer..

Och tack alla andra, det känns rätt jobbigt, men som sagt, man lär tänka på hans bästa och inte på vårat ego!..
  • merlot

usch nu gråter ja...gud va hemskt.Jätte kram till dej.Otroligt vacker hund.Min älsklingsras

• Nalle Puh73

Måste bara fråga vad är L7S1? Min pappa har också jobbat som hundförare åt Securitas i flera år

• Splach

L7S1 är förskjutningar av kotorna i ryggraden, så att nerver kommer i kläm..

Rätt vanligt att schäfrar får det när dom kommer up i åldern, men även andra raser får det, och även yngra hundar..

ska man operara det, tar det år av rehab, dom första månaderna är det ca 10 minuters promenader på plan mark som gäller, och INGET annat förutom detta, absolut inte ett endaste hopp mm..

Sedan kan tiden ökas på lite i några månader, för att sedan i några månader få börja gå i skogsmark..

Ja som sagt, det tar flera år, innan hunden kan/får röra sej som vanligt igen, om operationen ska ha ett lyckat resultat..

känne tecken på att en hund har det, är att dom blir motviliga mot att hoppa, tex up i bilen eller som i ozzys fall, han slutade busa lika mycket som förut, och ibland när han sprang låste sej bakbenen på han..

• Nalle Puh73

Hmm, det låter inte roligt. Pappas första tjänsthund fick spondylos och fick pensioneras från sitt jobb. Han hängde med några år till innan han fick såna problem med att gå som att dom fick låta han somna in, nästa tjänstehund fick grava höftproblem av allt sittande i bilen. Han vägrade ligga ner och det kan visst påfrästa så dom får bekymmer sa veterinären då. Är det din pappas privata hund eller har han en tjänstehund från Securitas? Min pappa hade privata hundar sista gångerna, min hund var det sista han använde. Tänkte om man kanske kan använda hundförsäkringen om han är er egen (om han är försäkrad alltså). Var ifrån kommer eran hund, han ser fin ut . Hoppas det ordnar sig till det bästa, det är aldrig kul att måsta skiljas från sin kompis. Kram

• Splach
    Nalle Puh73 skrev 2006-11-18 19:32:58 följande:
    Hmm, det låter inte roligt. Pappas första tjänsthund fick spondylos och fick pensioneras från sitt jobb. Han hängde med några år till innan han fick såna problem med att gå som att dom fick låta han somna in, nästa tjänstehund fick grava höftproblem av allt sittande i bilen. Han vägrade ligga ner och det kan visst påfrästa så dom får bekymmer sa veterinären då. Är det din pappas privata hund eller har han en tjänstehund från Securitas? Min pappa hade privata hundar sista gångerna, min hund var det sista han använde. Tänkte om man kanske kan använda hundförsäkringen om han är er egen (om han är försäkrad alltså). Var ifrån kommer eran hund, han ser fin ut. Hoppas det ordnar sig till det bästa, det är aldrig kul att måsta skiljas från sin kompis. Kram
    nej det är securitas som är ägare till han, vart ifrån han kommer vet vi inte, då vi hämtade han hemma vid "någon" som bara kom ut med han och sa varsågod, skönt o bli av med han och gick in igen, snacka om att man stod där helt förvånad, fick senare reda på att hon hade en till hund, som inte gått ihop med Ozzy pg av det hade hon börjat ogilla Ozzy mm..

Innan det var han tydligen tjänstehund för någon annan på securitas någon annan stans..

Sitta stilla i bilen är inget Ozzy utsätts mycket för, då dom går runt på ABB mesta delen, så det är rätt skönt i alla fall..

Däremot blir han enormt deppig när han inte får jobba, tex när pappa har semester, han slutar då nästan helt att äta, vill knappt gå ut mm, detta är inte alls likt han, så det märks att han verkligen älskar att jobba, så att ta han från jobbet, och lägga han i en hundsäng flera år, är inget han skulle må bra av, troligen skulle den annars matglada lilla Ozzy svälta sej själv..
    Så för hans eget bästa, blir det troligen avlivning!..

Den första tjänstehunden pappa hade, var med en schäfer, han jobbade till 9år ålder, sedan fick pappa han, men efter ett tag fick han cancer som op bort, men kom tillbax vatten öron mm, så även han fick avlivas..

Egentligen skulle vi aldrig ha haft Ozzy, utan vi fick 1år tidigare en annan hund som pappa skulle jobba med, det visade sej dock att denna hunden var mer varg än hund, han var olagligt importerad mm, detta var ett stort misstag från början av securitas att ta in han, då dom var lite för ivriga och sket i att han inte fick papper på plats, utan "ägaren" lovade att skicka dom, pg av att hunden hade fått ett så bra rykte "falska rykten" så ville dom inte gå miste om denna "fantastiska" hund..
    Men efter ett tag fick vi som sagt reda på att han var olagligt importerad, att det var mer varg i han är hund mm, så vi fick göra vad vi ville med hunden!
    efter några månader fick pappa hem en ny hund som han skulle ha i arbetet och Detta var Ozzy!
  • Nalle Puh73

Trodde Securitas hade slutat köpa in hundar. Här uppe äger alla hundförarna sina hundar nu för tiden. Att dom tycker det är kul att jobba är ingen tvekan, när pappa inte kunda använda dom första hundarna nåt mer, så var det ett fasligt liv när han åkte i väg med den andra på jobbet. Alla ville med, fast med lite muta så glömde dom av det efter en stund. Ibland lät han gammelvovven följa med och åka i den andra hundburen och då var det en glad vovve ska du tro . Håller tummarna att det ordnar sig för er. Var jobbar din pappa nånstans?

• Splach
    Nalle Puh73 skrev 2006-11-18 22:01:15 följande:
    Trodde Securitas hade slutat köpa in hundar. Här uppe äger alla hundförarna sina hundar nu för tiden. Att dom tycker det är kul att jobba är ingen tvekan, när pappa inte kunda använda dom första hundarna nåt mer, så var det ett fasligt liv när han åkte i väg med den andra på jobbet. Alla ville med, fast med lite muta så glömde dom av det efter en stund. Ibland lät han gammelvovven följa med och åka i den andra hundburen och då var det en glad vovve ska du tro. Håller tummarna att det ordnar sig för er. Var jobbar din pappa nånstans?
    jopp det har dom, men vi fick ozzy för några år sedan, då dom inte hade slutat här än..

Men nu har dom det!
Svar på tråden Vår älskade hund kanske måste avlivas..