• WimsA

Atopiska Eksem

Min son på 6 år har haft svåra atopiska eksem sen han var 6 månader.
    Nu är hans händer och fötter helt förstörda,massa kortison har gjort sitt, bara han stötter emot blir det sår, han har precis börjat förskoleklass, å andra i klassen säger till honom att han ser ut som en gubbe om händerna osv..
    Smörjer honom med Miniderm/LPL salvor!

Är det nån som har barn med atopiska eksem som har någon annan bra salva ni kan rekomendera?
    Eller andra tips å råd!!? Ledsen

_ComBo_
  • Svar på tråden Atopiska Eksem
  • marlene23

jag hade det när jag var liten.. fick någon salva utskriven som jag inte kommer ihåg vad den heter.. men det gick bort när jag klev in i tidig tonår!

• WimsA
    marlene23 skrev 2006-11-17 15:52:37 följande:
    jag hade det när jag var liten.. fick någon salva utskriven som jag inte kommer ihåg vad den heter.. men det gick bort när jag klev in i tidig tonår!
    Ja vi hoppas ju på att det växer bort! Men vägen dit just nu känns lång!
    _ComBo_
  • Dalkulla74

Stackarn . Min son har också atopiska eksem och har haft de sedan han var 2månader drygt (idag 18mån). Vi smörjer också med Minderm, Mildson och Locobase. Tror dock att hans eksem grundar sig i födoämnesallergi. Jag har tyvärr inget tips till dig heller men kommer att följa tråden i hopp att det finns någon annan som kan delge något bra tips för dig och ev för oss med .

• WimsA
    Dalkulla74 skrev 2006-11-17 15:59:02 följande:
    Stackarn . Min son har också atopiska eksem och har haft de sedan han var 2månader drygt (idag 18mån). Vi smörjer också med Minderm, Mildson och Locobase. Tror dock att hans eksem grundar sig i födoämnesallergi. Jag har tyvärr inget tips till dig heller men kommer att följa tråden i hopp att det finns någon annan som kan delge något bra tips för dig och ev för oss med .
    Tack!
    Dom hittar bara mer å mer min son är allergisk mot, kvalster, ägg, all pollen,hund katt osv. Å eksemen bara blir värre å värre, känner lite panik. Ledsen
    _ComBo_
  • Dalkulla74

Ja usch ja det är inte roligt . Min son pricktestades då han var ca 9mån tror jag det var och då var det endast ägg han visade sig vara allergisk mot. Han har sedan dess fått helt äggfri kost. Nu sen en vecka tillbaka så kör vi mjölk och äppelfri kost med då jag börjat misstänka att det kan vara något eller båda dessa som gjort att han varit så dålig i huden så pass länge. Efter ett par dagar märkte vi hur hans hud blev bättre. Vet inte om det var tack vare att vi låter bli mjölk och äpple men vi fortsätter för att se hur det fortlöper. Kan ju vara så att det blev bättre bara för att det blev mildare ute med.

• marlene23

Dalkulla74: jag var inte allergisk mot föda.. och är inte det idag heller!

• Unique

Har en 3-årig liten kille som har samma sak. Har kämpat med detta sen han var 5 månader ungefär. Inte förrän i somras tog dom oss på allvar och sa helt plötsligt att det var atopiskt eksem. Han har mycket på händer och fötter, men även i hårbotten, vilket är ett helvete. Vet att denna typ av eksem flyttar runt beroende på hur gamla dom är.

Idag smörjer vi med flutivate där det är som värst och med canoderm över hela kroppen varje dag. Badar honom max två gånger i veckan och duschar då oftast av honom. Smörjer in ordentligt efter kontakt med vatten. Vissa dagar blossar det upp iallafall, men det har blivit bättre än det har varit. Det han har i hårbotten har vi fortfarande inte fått bukt med, men ska till läkaren snart och ska ta upp det då....

• marlene23

oj.. kan tillägga att jag nu som vuxen får eksem på händerna om jag diskar, tvättar osv mycket alltså mycket kontakt med vatten!

• Unique

Jag märker även att smuts gör det värre... har därför sagt till på förskolan att det är bra om han inte gräver runt i tex. lervatten med bara händer... men det är inte alltid dom bryr sig om det tyvärr.....

• WimsA

Då är vi ett par som har samma problem med sina barn! Kan kanske bolla lite tips å ideér!

Min sons händer och fötter är värst, just nu är det duoderm plattor som gäller för att skydda alla stora sår han kliat upp.
    Vi använder flutivate/elocon på händer å fötter å LPL locobase som egentligen är en salva för fiskfjällningshud(?) den använder vi när han inte är irriterad i huden å hjälper mkt bra till att underhålla den huden som är någorlunda, men eftersom den svider nått enormt när huden är irriterad så använder vi då Miniderm ist.
    Tavegyl 1 timme innan sängåendet, sen har vi silkesvantar/strumpor, å dom är VERKLIGEN något att rekomendera!! Dyra, men jättebra, reglerar värmen, gör så det inte blir fuktigt, för när det blir varmt så klias det ju en hel del.
    Badas 1 gång i veckan med olja varannan gång är det bakteriedödande medel i, hmm vad heter det då? Det lila, jaja! Man kan inte komma ihåg allt!
    Det jag bara vill undvika nu är kortison salvorna, nu ser man ju hur det försört huden
    Till dig som undra över hårbotten, föreslå Fundan schampo och sen efteråt Locoid Crelo. Det använder vi å det funkar!!! Tvättar då 1 gång månad endast, trimmar håret på killen så det blir ju inte "smutsigt".
     Oj vad långt det blev!

_ComBo_
  • Dalkulla74

WimsA: Vi har misstänkt att LPL Locobase svider då huden är irriterad , har märkt att Martin inte tycker om att vi smörjer med den då. Anledningen till att vi inte bara smörjer med Minidermen är att den inte klarar kyla lika bra (ansiktet). Dock Locobase receptfri på tub på Apoteket innehåller inte de där LPL så den funkar även på irriterad hud.

Vad är duodermplattor? Vi har kört intensivt med kompresser med alsolsprit och plåster nu på de sår Martin hade på benen. Det har *peppar peppar* fungerat bra och såren är nu läkta . Vågar inte ta bort plåstren än ifall han kliar upp den ömtåliga nya huden där. Martin badar 1-2ggr i veckan, duschar ibland istället för att inte vara i vattnet så länge.

Din sons eksem är nog mycket värre än Martins, han har mest i ansiktet och sedan fläckvis på resten av kroppen. Många brukar fråga om han haft vattkoppor. Jag tyckte inte heller om utvecklingen med kortisonsalvorna här. Förut blev det bra av bara mildison, nu måste vi behandla med Locoid då fläckarna inte försvinner .

Det här blev också längre än jag trott

• WimsA
    Dalkulla74 skrev 2006-11-17 17:58:01 följande:
    WimsA: Vi har misstänkt att LPL Locobase svider då huden är irriterad , har märkt att Martin inte tycker om att vi smörjer med den då. Anledningen till att vi inte bara smörjer med Minidermen är att den inte klarar kyla lika bra (ansiktet). Dock Locobase receptfri på tub på Apoteket innehåller inte de där LPL så den funkar även på irriterad hud. Vad är duodermplattor? Vi har kört intensivt med kompresser med alsolsprit och plåster nu på de sår Martin hade på benen. Det har *peppar peppar* fungerat bra och såren är nu läkta . Vågar inte ta bort plåstren än ifall han kliar upp den ömtåliga nya huden där. Martin badar 1-2ggr i veckan, duschar ibland istället för att inte vara i vattnet så länge. Din sons eksem är nog mycket värre än Martins, han har mest i ansiktet och sedan fläckvis på resten av kroppen. Många brukar fråga om han haft vattkoppor. Jag tyckte inte heller om utvecklingen med kortisonsalvorna här. Förut blev det bra av bara mildison, nu måste vi behandla med Locoid då fläckarna inte försvinner .Det här blev också längre än jag trott
    Duoderm plattor är en sk extrahud som man värmer på såren så dom får vara ifred å läka, kan sitta på upp till 1 vecka.
    Hur funkar LPL annars då? Eller ni använder den inte alls? Miniderm är bra tycker jag, men han blir torr typ lika snabbt igen!
    Jag har ju alltid trott innan att det typ inte va nån fara med kortisonsalvorna, men nu ser man ju ordenligt, å nu sa tom hans läkare sist att vi ska nog försöka med alla medel utan kortison dår han fått såååå skör hud
    Locoid, hmm är det som salva då? Vi har ju typ linement till hans hårbotten..
    _ComBo_
  • Dalkulla74

WimsA: Locobase LPL fungerar bra då huden inte är irriterad. Men det blir ju som ett tätt lock så under den varma delen av året så använder vi inte den. Vi smörjer Martin från topp till tå varje dag morgon och kväll.

Aha då vet jag vad det är för plattor, har bara inte hört vad de kallats tidigare .

Locoid fet kräm är den kortisonsalvan vi använder då vi försöker bekämpa eksemprickar som inte vill ge sig. Man får helst inte använda den mer än en vecka i sträck. Brukar även peta ner sånt i hårbotten där han har skorvar.

• WimsA
    Dalkulla74 skrev 2006-11-17 18:24:00 följande:
    WimsA: Locobase LPL fungerar bra då huden inte är irriterad. Men det blir ju som ett tätt lock så under den varma delen av året så använder vi inte den. Vi smörjer Martin från topp till tå varje dag morgon och kväll.Aha då vet jag vad det är för plattor, har bara inte hört vad de kallats tidigare .Locoid fet kräm är den kortisonsalvan vi använder då vi försöker bekämpa eksemprickar som inte vill ge sig. Man får helst inte använda den mer än en vecka i sträck. Brukar även peta ner sånt i hårbotten där han har skorvar.
    Då e jag med!

Men hör om du kann få Lococid linement, lättre att få in i hårbotten!
    _ComBo_
  • Helena77

Jag hade eksem(atopiskt eksem)och sen blev det mycket bättre,nästan försvann.
    Fast jag har alltid haft jättetorr hy.

Men sen som vuxen när jag var runt 20år blossade det upp igen,vilket är ganska vanligt att det återkommer i vuxen ålder.

Jag använde mjukgörande,alla sorters kortisonsalvor,va på sjukhuset och badade händerna i kaliumpegmanat varje vecka mm mm.

Jag var jättetorr och småeksemig över hela kroppen men värst var det på händerna,fötterna och vaderna.

Mina händer sprack sönder,blödde,varade och det gick inte att låta bli att klia sönder.

Jag fick penicillinkurer för att inte få infektioner men inget hjälpte.

Så tillslut fick jag gå på ljusbehandling på sjukhuset här där vi bor.

Jag gick flera ggr i veckan till en början och minskade sen ner det.
    Först solade jag händerna i ett litet "solarium" nån minut.
    Och sen fick jag gå in i ett stående "solarium"och stå där olika länge.

Efter den behandlingen försvann mina eksem och sen dess har dom inte kommit tillbaka.

Däremot är jag fortfarande torr i huden och smörjer in mig med mjukgörande och så men inga eksem.

• WimsA
    Helena77 skrev 2006-11-17 20:11:04 följande:
    Jag hade eksem(atopiskt eksem)och sen blev det mycket bättre,nästan försvann.Fast jag har alltid haft jättetorr hy.Men sen som vuxen när jag var runt 20år blossade det upp igen,vilket är ganska vanligt att det återkommer i vuxen ålder.Jag använde mjukgörande,alla sorters kortisonsalvor,va på sjukhuset och badade händerna i kaliumpegmanat varje vecka mm mm.Jag var jättetorr och småeksemig över hela kroppen men värst var det på händerna,fötterna och vaderna.Mina händer sprack sönder,blödde,varade och det gick inte att låta bli att klia sönder.Jag fick penicillinkurer för att inte få infektioner men inget hjälpte.Så tillslut fick jag gå på ljusbehandling på sjukhuset här där vi bor.Jag gick flera ggr i veckan till en början och minskade sen ner det.Först solade jag händerna i ett litet "solarium" nån minut.Och sen fick jag gå in i ett stående "solarium"och stå där olika länge.Efter den behandlingen försvann mina eksem och sen dess har dom inte kommit tillbaka.Däremot är jag fortfarande torr i huden och smörjer in mig med mjukgörande och så men inga eksem.
    Låter skönt!
    Kan det komma tillbaka, usch det har ingen berättat för mig!
    Undras hur tidigt man kan börja med ljusbehandling, tänker mest på min sons händer!
    _ComBo_
  • LabLover

Även jag hade eksem som barn och har också fått höra att det är mycket vanligt att det kommer tillbaka i vuxen ålder.

Jag valde bort en karriär inom sjukvården (hade tänkt bli barnmorska) för att mina eksem kom tillbaka på händerna eftersom handhygienen inom sjukvården är så omfattande. Märkte det redan under praktikperioderna på gymnasiet.

Nu har jag haft problem igen sedan jag fick barn eftersom det har inneburit en hel del mer kontakt med vatten att ha ett blöjbarn. Misstänker även ett samband mellan att eksemen blossar upp och stress!

Efter flera kortisonkurer så såg jag av en händelse att det på dotterns inotyol stod att den kan användas till eksem. Sagt och gjort! Inotyol och vanligt vitt vaselin verkar ha fungerat den här gången. Kan t o m använda mina förlovnings- och vigselringar igen.

Lycka till med era små. Lider med dem

Svar på tråden Atopiska Eksem